Modern dünyada iletişim siyasal ve toplumsal hayatta oynadığı hayati rol itibariyle
son derece önemlidir. Teknolojik gelişmelerle birlikte siyasal iletişim kanalları da değişime
uğramıştır. Geleneksel medya araçlarının yerini karşılıklı etkileşime dayanan internet
almıştır.
Bu çalışmanın amacı, siyasal aktörlerin siyasal propagandasını gerçekleştirirken
kitlelere ulaşmada kullandığı yöntem ve tekniklerden hareketle, oy verme davranışı
üzerindeki etkileri çözümlenmeye çalışılmıştır. Kitle iletişim araçlarının etkileri ile ilgili
ortaya atılan, seçmen davranışını etkilemesi açısından “gündem belirleme” ve “suskunluk
sarmalı” kuramlarından hareketle çalışmanın hipotezi açıklanmaya çalışılmıştır.
Bu araştırmada, literatürde yer alan sosyal medyanın seçmen davranışı üzerindeki
etkilerinin incelendiği araştırmalardan hareketle, nitel araştırmalarda bir veri analizi tekniği
olarak betimsel analiz ile incelenmiştir. Bu incelemede 24 Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı
Seçimi’ndeki adayların Twitter kullanma örnek olayı üzerinden yapılan analiz sonucunda
araştırmanın bulguları doğrultusunda sosyal medyanın etki alanının düşünülenden çok daha
fazla olduğu gözlemlenmiştir. Sosyal medya kullanımı açısından adayların söylemlerinin yani
gündemlerini oluşturmada öne çıkardıkları kavramlar seçimdeki etkileşimi değiştirebileceği
kanısına varılmıştır. Cumhurbaşkanı adaylarının Twitter kullanımında, takipçi sayıları,
takipçi sayısı artış oranları ve içerik analizinde bulunularak her bir adayın karşılaştırmalı bir
şekilde sosyal medya stratejisi analiz edilmiştir.
In the modern world, communication is highly significant in terms of the vital role it
plays in political and social life.Along with technological developments, political
communication channels have also changed.The internet, which is based on mutual
interaction, has taken the place of traditional media tools.
The aim of this study is to analyze the effects on voting behavior, based on the methods
and techniques used by political actors to reach the masses while carrying out their political
propaganda.The hypothesis of the study has been tried to be explained based on the theories
of "agenda setting" and "spiral of silence" in terms of the effects of the mass media on the
voter behavior.
In this study, depending on the studies in the literature examining the effects of social
media on voter behavior, descriptive analysis was used as a data analysis technique in
qualitative research.In this review, as a result of the analysis made on the sample case of using
Twitter by the candidates in the 24 June 2018 Presidential Election, it has been observed that
the impact of social media is much higher than expected in line with the findings of the
research. In terms of social media use, it has been concluded that the expressions of the
candidates, nominately the concepts that they highlight in creating their agenda, can change
the interaction in the election.In the use of Twitter by Presidential Candidates; the social
media strategy of each candidate was analyzed comparatively by analyzing the number of
followers, the increase in the number of followers and the content analysis.