dc.contributor.advisor |
Atay, Hakan |
|
dc.contributor.author |
Kaya, Hande |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T07:15:33Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T07:15:33Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-02 |
|
dc.date.submitted |
2021-07-07 |
|
dc.identifier.citation |
Kaya, H. (2021) Örgütsel çatışma ve örgütsel sessizlik ilişkisi: Kuşadası örneği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Aydin Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4393 |
|
dc.description.abstract |
Bu çalışmada örgütsel çatışma ve örgütsel sessizlik ilişkisi turizm sektöründe yer
alan otel işletmeleri bağlamında incelenmek istenmiştir. Araştırmanın evreni Kuşadası'nda
yer alan 4 ve 5 yıldızlı oteller olarak belirlenmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi
yaklaşımı kullanılmıştır. Demografik değişkenler, örgütsel çatışma ve örgütsel sessizlik
olmak üzere 3 bölümden oluşan bir anket formu oluşturulmuştur. Anket formu otel
çalışanlarına elektronik ortamda ve elden dağıtılmıştır. Veri toplama aşamasından sonra elde
edilen bulgulara ilişkin gerekli istatistiksel analizler uygulanmıştır. Demografik verilere
ilişkin frekans analizi yapılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçekler hali hazırda bilimsel
araştırmalarda kullanılan ölçekler olup geçerlilik testi uygulanmamıştır. Uzman görüşü
eşliğinde ölçeklerin çalışma için kullanımında bir engel olmadığı görülmüştür. Ölçeklerde
yer alan ifadelerin güvenirliliğini ölçmek için Cronbach Alpha testi uygulanmış ve her iki
ölçeğin de eşik değerden yüksek değere sahip olduğu saptanmıştır. Çalışmanın amacına
ilişkin olarak örgütsel çatışma ve örgütsel sessizlik ilişkisinin yönünü belirlemek için
korelasyon testi yapılmıştır. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
In this study, it is aimed to examine the relationship between organizational conflict
and organizational silence in the context of hotel businesses in the tourism sector. The
universe of the research has been determined as 4 and 5 star hotels in Kuşadasi. Quantitative
research method approach was used in the research. A questionnaire form consisting of 3
parts as demographic variables, organizational conflict and organizational silence was
created. The questionnaire form was distributed to the Hotel employees electronically and
by hand. After the data collection phase, the necessary statistical analyzes were applied on
the findings obtained. Frequency analysis regarding demographic data has been made. The
scales used in the research are currently used in scientific research and no validity test has
been applied. In the presence of expert opinion, it was observed that there was no obstacle
in using the scales for the study.
The Cronbach Alpha test was used to measure the reliability of the statements in the
scales, and it was found that both scales had values higher than the threshold value.
Correlation test was conducted to determine the direction of the relationship between
organizational conflict and organizational silence regarding the purpose of the study. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI. ...........................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...........................................................................iv
ÖZET...................................................................................................................................... v
ABSTRACT ..........................................................................................................................vi
ÖNSÖZ.................................................................................................................................vii
ŞEKİLLER DİZİNİ.............................................................................................................xii
ÇIZELGELAR DİZİNİ .....................................................................................................xiii
GİRİŞ...................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 2
1. ÖRGÜTSEL ÇATIŞMA................................................................................................... 2
1.1. Örgütsel Çatışma Kavramı............................................................................................ 2
1.2. Çatışmayı Meydana Getiren Etmenler.......................................................................... 3
1.2.1. Bireysel Etmenler................................................................................................... 4
1.2.1.1. Kişisel Faktörler .............................................................................................. 5
1.2.1.2. Hedef ve Sahip Olunan Değer Farklılıkları..................................................... 5
1.2.1.3. Statü ve Güç Faktörü ....................................................................................... 5
1.2.2. Örgütsel Etmenler .................................................................................................. 6
1.2.2.1. Örgütün Büyüklüğü ......................................................................................... 6
1.2.2.2. Örgüt İletişimi ................................................................................................. 7
1.2.2.3. Yönetimdeki Ödül Sistemleri.......................................................................... 7
1.2.2.4. İş Bölümündeki Belirsizlik.............................................................................. 7
1.2.2.5. Kaynak Sınırlılığı ............................................................................................ 8
1.3. Çatışmaya İlişkin Kuramlar.......................................................................................... 8
1.3.1. Geleneksel Düşünce Kuramı.................................................................................. 8
1.3.2. Davranışçı Düşünce Kuramı .................................................................................. 9
ix
1.3.3. Etkileşimci Düşünce Kuramı ................................................................................. 9
1.4. Çatışma Çeşitleri......................................................................................................... 10
1.4.1. Tarafsal Çatışmalar .............................................................................................. 10
1.4.1.1. Bireye Dönük Çatışma .................................................................................. 10
1.4.1.2. Bireyler Arası Çatışma .................................................................................. 10
1.4.1.3. Bireyler ve Gruplar Arasında Yaşanan Çatışma............................................ 11
1.4.1.4. Grupsal Çatışma ............................................................................................ 11
1.4.1.5. Örgütler Arası Çatışma.................................................................................. 11
1.4.2. Meydana Geliş Şekillerine Göre Çatışmalar........................................................ 11
1.4.2.1. Potansiyel Çatışma ........................................................................................ 12
1.4.2.2. Algılanan Çatışma ......................................................................................... 12
1.4.2.3. Hissedilen Çatışma ........................................................................................ 12
1.4.2.4. Açık Çatışma ................................................................................................. 12
1.4.3. Örgüt İçindeki Konumuna Göre Yaşanan Çatışmalar ......................................... 13
1.4.3.1. Dikey Çatışmalar........................................................................................... 13
1.4.3.2. Yatay Çatışmalar ........................................................................................... 13
1.5. Çatışma Yönetimi ....................................................................................................... 13
1.5.1. Çatışma Yönetimi Stratejileri............................................................................... 14
1.5.1.1. Kaçınma......................................................................................................... 15
1.5.1.2. Uzlaşma ......................................................................................................... 15
1.5.1.3. Uyma-İtaat Etme............................................................................................ 15
1.5.1.4. Üstünlük Kurma ............................................................................................ 15
1.5.1.5. İş Birliği......................................................................................................... 16
1.6. Çatışmanın Sonuçları .............................................................................................. 16
1.6.1. Çatışmanın Olumlu Sonuçları .......................................................................... 16
1.6.2. Çatışmanın Olumsuz Sonuçları ........................................................................ 17
x
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 19
2. ÖRGÜTSEL SESSİZLİK............................................................................................... 19
2.1. Örgütsel Sessizlik Kavramı......................................................................................... 19
2.2. Örgütsel Sessizlikle İlgili Kavramlar.......................................................................... 22
2.2.1. Sessiz Tepki ......................................................................................................... 22
2.2.2. Sessizlik Sarmalı .................................................................................................. 23
2.2.3. Sağır Kulak Sendromu ......................................................................................... 24
2.3. Örgütsel Sessizlik ve İşgören Sessizliği ..................................................................... 25
2.4. Örgütsel Sessizlik Çeşitleri......................................................................................... 27
2.4.1. Kabullenici Sessizlik............................................................................................ 28
2.4.2. Korunma Amaçlı Sessizlik................................................................................... 29
2.4.3. Koruma Amaçlı Sessizlik..................................................................................... 30
2.5. Sessizliğin Sonuçları................................................................................................... 31
3. BÖLÜM............................................................................................................................ 33
3. ÖRGÜTSEL ÇATIŞMA VE ÖRGÜTSEL SESSİZLİK İLİŞKİSİ: KUŞADASI
ÖRNEĞİ........................................................................................................................ 33
3.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi ................................................................................... 33
3.2. Araştırmanın Sınırlılığı ve Varsayımları .................................................................... 34
3.3. Araştırma Tasarımı ..................................................................................................... 34
3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi............................................................................. 35
3.5. Araştırmanın Hipotezleri ............................................................................................ 36
3.6. Araştırmada Kullanılan Ölçekler................................................................................ 37
3.6.1. Örgütsel Çatışma Ölçeği.......................................................................................... 37
3.6.2. Örgütsel Sessizlik Ölçeği......................................................................................... 37
3.7. Verilerin Toplanması .................................................................................................. 37
3.8. Verilerin Analizi ......................................................................................................... 38
xi
3.9. Güvenirlik Testi .......................................................................................................... 38
3.10. Örgütsel Çatışma ve Örgütsel Sessizlik Alt Boyutlarına İlişkin Normallik Testi ..... 38
3.11. Bulgular..................................................................................................................... 40
3.11.1. Demografik Bulgular ......................................................................................... 40
3.11.2. Ölçeklerin Alt Boyutlarının Ortalama Değerleri................................................ 40
3.11.3. Örgütsel Çatışma ve Örgütsel Sessizlik İlişkisi ................................................. 44
4. TARTIŞMA, SONUÇ VE ÖNERİLER......................................................................... 47
5. KAYNAKLAR................................................................................................................. 52
EKLER ................................................................................................................................. 60
ÖZGEÇMİŞ ......................................................................................................................... 63 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Otel işletmeleri, Örgütsel çatışma, Örgütsel sessizlik |
tr_TR |
dc.subject |
Hotel businesses, Organizational conflict, Organizational silence, Relationship |
tr_TR |
dc.title |
Örgütsel çatışma ve örgütsel sessizlik ilişkisi: Kuşadası örneği |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Relationship of organizational conflict and organizational silence: Kusadasi case |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık bilimleri Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı |
tr_TR |