dc.contributor.advisor |
Çolakoğlu, Osman Eralp |
|
dc.contributor.author |
Kınay, Yiğit |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T07:05:18Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T07:05:18Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-23 |
|
dc.date.submitted |
2021-08-02 |
|
dc.identifier.citation |
Kınay, Y. (2021) Online satış yapan seyahat acentalarının tüketicilere yönelik güven bağlılığı açısından değerlendirilmesi: Bursa ili Nilüfer ilçesi örneği (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4390 |
|
dc.description.abstract |
Turizm sektörünün gelişim süreci, internet ağının yaygınlaşmasıyla hız kazanmıştır.
İşletmelerin ortak kullanım ağları sayesinde hem aradaki iletişimi hızlanmış hem de iş akışı
belirli bir ivme kazanmıştır. İşletmelerin; bilgilendirme, satış ve satış sonrası destek gibi
önemli faaliyetleri, internet ağı üzerinden daha hızlı ve güvenli şekilde yürütülebilmektedir.
Bu çalışmada, daha önceden online bir seyahat acentasından turistik ürün satın alan
tüketiciler üzerinde ortaya çıkan güven bağlılığı olgusunu değerlendirmek amaçlanmıştır.
Araştırma boyunca birincil veri olarak tüketiciler üzerinde nicel yöntem olan anket tekniği
uygulanmış olup ikincil veri olarak literatürden faydalanılmıştır. Çalışma içerisinde ana
kütle olarak Bursa ilinin Nilüfer ilçesinde ikamet eden ve daha önceden online seyahat
acentalarından satın alma gerçekleştirmiş kişiler seçilmiştir. Ana kütle içerisinde de evreni
temsil etmesi açısından Tatilbudur.com isimli seyahat acentasının Bursa Nilüfer şubesinin
müşterileri örneklem olarak ele alınmıştır. Araştırma üç başlık altında toplanmıştır. Birinci
bölümde; fiziki olarak hizmet veren seyahat acentalarının tanımı, seyahat acentaların
tarihsel gelişimi ve hizmet alanları ardından internetin tanımı, internetin tarihsel gelişimi,
turizm sektörü ile birleşmesi ve online seyahat acentacılığı gibi konuların üzerinde
durulmuştur. İkinci bölümde müşteri bağlılığı, tüketicilerde güven duygusu ve boyutları gibi
konular ele alınmıştır ve üçüncü bölümde ise, araştırmanın ayrıntılı bir şekilde açıklaması ve
çalışma kapsamında uygulanan anketlere ait veri analizlerinin açıklamaları yer almaktadır.
Anket çalışması, 2020 yılının Haziran ayı ile 2020 yılının Temmuz ayı aralığında
Tatilbudur.com seyahat acentasının Bursa ili Nilüfer ilçesi şubesini ziyaret eden tüketiciler
üzerinde uygulanmıştır. Katılımcı sayısı 400’dür. Araştırmanın sonucunda, tüketicilerin
online seyahat acentalarına güven bağlılıkları yüksek çıkmıştır. Ayrıca online olarak turistik
vi
ürün satın almanın daha hızlı ve kolay olduğu da tüketicilerin yüksek çoğunluğu tarafından
belirtilmiştir. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
The development process of the tourism sector has accelerated with the spread of the
internet network. Owing to the common use networks of enterprises, both the
communication between them has accelerated and the workflow has gained a certain
momentum.Substantial activities of enterprises such as; information, sales and after-sales
support can be carried out faster and more securely through the web.
In this study, It was aimed to evaluate the case study of trust loyalty that emerged on
consumers who previously purchased touristic products from an online travel
agency.Throughout the survey, questionnaire technique, which is a quantitative method, was
applied to consumers as primary data and literature was used as secondary data. In the
study, people who reside in the Nilüfer district of Bursa province and who have previously
purchased from online travel agencies were selected as the main mass.The customers of
Bursa Nilüfer branch of the travel agency named Tatilbudur.com were taken as a sample in
order to represent the universe in the main mass.The research is grouped under three titles.
In the first chapter; the definition of travel agencies that provide services physically,
historical development and service areas of travel agencies subsequently definition of
internet, historical development of the internet, its merging with the tourism sector and
online travel agency are emphasized. In the second chapter; issues such as customer loyalty,
confidence in consumers and its aspects are discussed and in the third chapter;detailed
explanation of the research and the explanations of the data analyzes of the surveys applied
within the scope of the study take part.
The survey study was applied to consumers who visited the Bursa province Nilüfer district
branch of Tatilbudur.com travel agency between June 2020 and July 2020.The number of
viii
participants is 400.As a result of the research, consumers have a high level of trust in online
travel agencies.In addition, it is stated by the majority of consumers that it is faster and
easier to buy touristic products online |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL ONAY SAYFASI.......................................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI..................................................................................iv
ÖZET..........................................................................................................................................v
ABSTRACT .............................................................................................................................vii
ÖNSÖZ......................................................................................................................................ix
ŞEKİLLER DİZİNİ.................................................................................................................xiv
TABLOLAR DİZİNİ................................................................................................................xv
GİRİŞ..........................................................................................................................................1
1. BÖLÜM.................................................................................................................................6
1. SEYAHAT ACENTACILIĞI VE İNTERNET .....................................................................6
1.1. Seyahat Acentacılığının Tarihsel Gelişimi .....................................................................6
1.1.1. Seyahat Acentacılığına Giriş...................................................................................8
1.1.2. Seyahat Acentacılığı Kavramı ................................................................................9
1.1.3. Dünya’da Seyahat Acentacılığının Tarihsel Gelişimi.............................................9
1.1.4. Türkiye’de Seyahat Acentacılığı Tarihsel Gelişimi..............................................11
1.2. Seyahat Acentalarının Teknik Yapısı ...........................................................................13
1.2.1. Seyahat Acentalarının Sınıflandırılması ...............................................................14
1.2.1.1. Yasal Düzenlemelere Göre Seyahat Acentaları ............................................14
1.2.1.2. Yapısal Anlamda Seyahat Acentalarının Sınıflandırılması...........................16
1.2.1.3. Fonksiyonel Anlamda Seyahat Acentalarının Sınıflandırılması ...................17
1.3. Seyahat Acentalarının Faaliyet Alanları .......................................................................17
1.4. Seyahat Acentalarının Örgütsel Yapısı.........................................................................18
1.5. Seyahat Acentalarında Pazarlama Kavramı..................................................................20
1.5.1. Turizm Sektöründe Pazarlama Karması................................................................21
1.5.1.1. Turizmde Ürün ..............................................................................................21
xi
1.5.1.2. Turizmde Fiyat ..............................................................................................22
1.5.1.3. Turizmde Dağıtım .........................................................................................23
1.5.1.4. Turizmde Tutundurma...................................................................................24
1.5.1.4.1. Reklam...................................................................................................25
1.5.1.4.2. Kişisel Satış ...........................................................................................26
1.5.1.4.3. Satış Geliştirme (Promosyon)................................................................27
1.5.1.4.4. Halkla İlişkiler .......................................................................................28
1.6. İnternet Kavramı ...........................................................................................................28
1.7. İnternetin Gelişim Süreci ..............................................................................................30
1.8. Online Alışveriş Kavramı .............................................................................................31
1.8.1. Online Alışverişin Avantajları ..............................................................................32
1.8.2. Online Alışverişin Dezavantajları.........................................................................33
1.9. İnternet Üzerinden Pazarlama.......................................................................................34
1.10. Geleneksel Pazarlama ve İnternet Pazarlaması Arasındaki Farklar ...........................34
1.11. E-Ticaret .....................................................................................................................35
1.11.1. E-Ticaret Kavramı...............................................................................................35
1.11.2. E-Ticaretin Gelişimi............................................................................................36
1.11.3. E-ticaret Uygulama Modelleri ............................................................................37
1.11.3.1. İşletmeden İşletmeye E-ticaret Modeli........................................................38
1.11.3.2. İşletmeden Tüketiciye E-ticaret Modeli......................................................38
1.11.3.3. Tüketiciden Tüketiciye E-ticaret Modeli ....................................................39
1.11.3.4. Tüketiciden İşletmeye E-ticaret Modeli......................................................39
1.11.4. Türkiye’de E-ticaretin Gelişim Süreci ................................................................40
1.12. Turizm Sektöründe İnternetin Kullanımı....................................................................41
1.13. Seyahat Sektöründe İnternetin Kullanımı...................................................................43
2. BÖLÜM...............................................................................................................................45
xii
2. TÜKETİCİLERDE GÜVEN BAĞLILIĞI...........................................................................45
2.1. Müşteri Bağlılığı...........................................................................................................45
2.1.1. Davranışsal Yaklaşım............................................................................................46
2.1.2. Tutumsal Yaklaşım ...............................................................................................46
2.1.3. Karma Yaklaşım....................................................................................................47
2.2. Tüketicilerde Güven Duygusu ......................................................................................47
2.2.1. Tüketici Güvenin Boyutları ..................................................................................48
2.2.1.1. Yeterlilik........................................................................................................48
2.2.1.2. Öngörebilir Olmak ........................................................................................49
2.2.1.3. Yardımseverlik ..............................................................................................49
2.2.1.4. Doğruluk/Dürüstlük.......................................................................................49
2.3. Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörler .................................................................50
2.3.1. Sosyokültürel Faktörler.........................................................................................50
2.3.2. Demografik Faktörler............................................................................................51
2.3.3. Psikolojik Faktörler...............................................................................................52
2.3.3.1. Motivasyon (Güdüleme)................................................................................53
2.3.3.2. Algılama ........................................................................................................53
2.3.3.3. Öğrenme ........................................................................................................54
2.3.3.4. İnanç ve Tutumlar .........................................................................................54
3. BÖLÜM...............................................................................................................................56
3. ONLİNE SEYAHAT ACENTALARİNİN TÜKETİCİLER ÜZERİNDEN GÜVEN
BAĞLILIĞI DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ ................................................56
3.1. Araştırmanın Amacı......................................................................................................56
3.2. Araştırmanın Önemi .....................................................................................................56
3.3. Araştırma Modeli..........................................................................................................57
3.4. Evren ve Örneklem .......................................................................................................58
xiii
3.5. Anket Formunun Oluşturulması ...................................................................................58
3.6. Katılımcıların Sosyo-Demografik Özelliklerine İlişkin Bulgular ................................59
3.7. Online Hizmet ve Güven Bağlılığı Ölçeklerinin Faktör Analizi Sonuçları..................63
3.8. Ölçeklerin Aritmetik Ortalama ve Standart Sapma Değerleri ......................................66
3.9. Ölçeklerin Normal Dağılım Testine İlişkin Bulgular ...................................................67
3.10. Katılımcıların Demografik Özelliklerine İlişkin Farklılık Testleri.............................68
3.10.1. Katılımcıların Cinsiyet Değişkenine İlişkin Farklılık Testi (Independent
T-TESTİ) ...............................................................................................................69
3.10.2. Katılımcıların Medeni Durumu Değişkenine İlişkin Farklılık Testi
(Independent Samples T-TESTİ)...........................................................................69
3.10.3. Katılımcıların Gelir Düzeylerine İlişkin Farklılık Testi(One-Way
ANOVA)................................................................................................................70
3.10.4. Katılımcıların Eğitim Düzeyine İlişkin Farklılık Testi(One-Way
ANOVA)................................................................................................................71
3.10.5. Katılımcıların Yaş Değişkenlerine İlişkin Farklılık Testi (One-Way
ANOVA)................................................................................................................71
3.11. Değişkenlerin Korelasyon Analizine İlişkin Bulgular................................................72
3.12. Değişkenlerin Regresyon Analizine İlişkin Bulgular .................................................73
3.12.1. Online Hizmet Veren Seyahat Acentalarının Tüketicilere Yönelik Güven
Bağlılıklarına İlişkin Regresyon Analizi Sonuçlar.....................................................73
4. SONUÇ VE ÖNERİLER ...................................................................................................76
5. KAYNAKLAR....................................................................................................................81
6. EKLER ................................................................................................................................93
ÖZGEÇMİŞ ............................................................................................................................98 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Acenta, Güven, Bağlılık, Online, Seyahat |
tr_TR |
dc.subject |
Online, Travel Agency, Confidence, Loyalty |
tr_TR |
dc.title |
Online satış yapan seyahat acentalarının tüketicilere yönelik güven bağlılığı açısından değerlendirilmesi: Bursa ili Nilüfer ilçesi örneği |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Assessment of travel agencies making online sales in terms of trust commitment to consumers: case of Bursa province Nilüfer district |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı |
tr_TR |