dc.contributor.advisor |
Arık, Muhammet Bilal |
|
dc.contributor.author |
Varol, Ümran |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T06:56:45Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T06:56:45Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-23 |
|
dc.date.submitted |
2021-08-11 |
|
dc.identifier.citation |
Varol, Ü. (2021) Gelenekselden internete televizyon yayıncılığında dönüşüm: Türkiye örneği (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4387 |
|
dc.description.abstract |
Günümüz şartlarında teknolojinin çok hızlı ilerlediği göz önünde bulundurulduğunda,
bu hızlı ilerlemenin iletişim şekillerini de etkilemesi kaçınılmazdır. İletişimin her alanını
etkileyen teknolojiyi, özellikle kitle iletişim araçlarındaki varlığını hissettirmektedir. Kitle
iletişim araçlarından biri olan televizyon, teknolojinin ilerlemesi ve internet alt yapısının
ortaya çıkmasıyla beraber dijital ortamda yerini almıştır. Geleneksel televizyon yayıncılığı
ücretsiz olmasına rağmen, dijital televizyon sağladığı olanaklarla beraber cazibe merkezi
haline gelmektedir.
Geleneksel televizyon yayınlarını bedava ama reklam kuşakları ya da hızlı üretim
içerikleriyle tüketmektense insanlar, daha fazla özgürlük alanı sunan ama ücretli olmasına
rağmen dijital yayınlara yönelmeye başlamıştır. Bu yönelimin başta ekonomik boyutları
olmak üzere sebepleri ortaya koyulmuştur.
Dijitalleşen televizyon yayıncılığının günümüz medyasında nasıl konumlandığı ve
toplumsal olarak nasıl algılandığını belirlenmesi gerek içerik üretimi gerekse tüketimi
noktasında önemlidir. Bu yayın tercihlerinin nasıl şekillendiği ve dönüşen bu yayıncılık
anlayışı irdelenmiştir. Bu irdeleme sonucunda televizyon yayıncılığında dijital de ya da
gelenekselde rastlanan dezavantajlar ve sınırlılıklar belirlenmiş ve bunlar için bir çözüm
yolu üretilmesinin önü açılmıştır.
Tez için yapılan literatür taramaları ve yararlanılan kuramcıların bakış açıları
haricinde bu konu üzerinde çalışmış akademisyenlerin ve konu edilen şirketlerde üst düzey
karar alma mercilerinde görev alan çalışanların bilgilerine baş vurmak adına derinlemesine
mülakat gerçekleştirilmiş ve çeşitli istatiksel verilerden faydalanılmıştır.
vi
Bu çalışmanın ilk bölümünde iletişimin tarihinden söz ederek televizyonunun geçtiği
evreler resmedilmiştir. İkinci bölüme gelindiğinde ise dijitale olan dönüşümü tanımlamak
için başta Marx olmak üzere Weber, McLuhan ve Innis gibi kuramcılardan faydalanılmıştır.
Üçüncü bölümde ise dijital televizyonu anlamlandırabilmek için çeşitli olanaklarından ve alt
yapı özelliklerinden bahsedilmiştir. Son bölüme gelindiğinde ise asıl konu olan Netflix, Blu
TV ve Puhu TV kanallarının internet üzerinden yaptığı yayıncılık anlayışı irdelenmiş ve
insanların neden daha fazla dijital yayınları tercih ettiği ortaya konulmuştur.
Dijital televizyonculuğun daha fazla ön plana çıkması ve daha tercih edilebilir bir hale
geliyor olmasının başlıca sebepleri sağladığı özgürlük alanı birey içeriği istediği koşullarda
tüketebilmektedir. Ayrıca zamandan tasarruf etmeyi de sağlayan bu platformlar zengin
arşivleri ve kaliteli yapımlarıyla geleneksek televizyonculuk anlayışından dolayı daha fazla
tercih edilebilir bir noktadadır. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Considering that technology is advancing very rapidly in today's conditions, it is
inevitable that this rapid progress will also affect the forms of communication. It makes its
presence felt in technology, which affects every field of communication, especially in mass
media. Television, one of the mass media, has taken its place in the digital environment with
the advancement of technology and the emergence of the internet infrastructure.
Although traditional television broadcasting is free, digital television is becoming a
center of attraction with the opportunities it provides. Instead of using traditional television
broadcasts with free but ad generations or fast production content, people have started to
turn to digital broadcasts which offer more freedom but are paid. The reasons for this
tendency, especially its economic dimensions, have been revealed.
It is important to determine how digitalized television broadcasting is positioned in
today's media and how it is perceived socially, both in terms of content production and
consumption. How these broadcasting preferences have been shaped and this transforming
broadcasting understanding have been examined. As a result of this examination, the
disadvantages and limitations encountered in digital or traditional television broadcasting
have been determined and a solution way has been opened for them.
Apart from the literature reviews for the thesis and the perspectives of the theorists,
in-depth interviews were conducted and various statistical data were used in order to consult
the information of the academicians who worked on this subject and the employees who
took charge in the senior decision-making bodies of the companies.
In the first part of this study, the phases of television were depicted by talking about
the history of communication. When it comes to the second part, theorists such as Weber,
McLuhan and Innis, especially Marx, were made use to define the transformation to digital.
viii
In the third part, various possibilities and infrastructure features are mentioned in order to
make sense of digital television.
When it comes to the last part, the main subject, Netflix, Blu TV and Puhu TV
channels' broadcasting concept over the internet, is examined and presented why people
prefer digital broadcasts more and more.
The main reasons for digital television broadcasting to come to the fore and become
more preferable are the freedom it provides, and also the fact that the individual can
consume the content under any conditions. These platforms, which also save time, are at a
more preferable point due to their rich archives and quality productions due to their
traditional television understanding. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
ĠÇĠNDEKĠLER
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ..........................................................................................iv
ÖZET ..................................................................................................................................................v
ABSTRACT.................................................................................................................................... viii
ÖNSÖZ ..............................................................................................................................................ix
ŞEKİLLER DİZİNİ.......................................................................................................................... xii
KISALTMALAR DİZİNİ............................................................................................................... xiii
GİRİŞ ..................................................................................................................................................1
BĠRĠNCĠ BÖLÜM: .............................................................................................................................7
1. TELEVĠZYONUN TARĠHSEL GELĠġĠMĠ VE KURAMSAL ARKA PLAN.............7
1.1.Televizyonun Tarihsel Gelişimi......................................................................................7
1.2. Televizyon Yayın Teknolojilerinin Gelişimi ve Etkileri ..............................................11
1.3. Türkiye‟de Televizyon Yayıncılığı ve Gelişimi..........................................................13
1.4. Televizyonun Toplumsal Etkileri.................................................................................14
1.5. Televizyonun Kuramsal Temelleri...............................................................................16
1.5.1. Karl Marx ve İletişimin Ekonomi Politiği...........................................................17
1.5.2. Max Weber ve Bürokrasi Kavramı .......................................................................20
1.5.3. Toronto Ekolü ile Başlayan İletişim Araçları ve Teknoloji İlişkisi.......................21
1.5.4. Harold Innis ve Medya Araçları ...........................................................................22
1.5.5. Marshall McLuhan ve İletişimin Evrimleşmesi ..................................................27
ĠKĠNCĠ BÖLÜM:.................................................................................................................33
2. YENĠ MEDYA VE DĠJĠTALLEġEN TELEVĠZYON YAYINCILIĞI.......................33
2.1. Dijitalleşme, İnternet Teknolojisi ve Yeni Medya ......................................................33
2.2. Yeni İletişim Teknolojilerinin Gelişimi ve İnternet Yayıncılığı..................................38
2.3. Web Ortamının Ve Sayısal Platformların Gelişim Evreleri ........................................42
2.4. İnternet Televizyonculuğunda Yeni İçerik Modelleri .................................................44
2.5. Yeni Medya Döneminde Dönüşen Televizyon Yayıncılığı: IPTV ve Sosyal TV .......46
2.5.1. IPTV nedir? ........................................................................................................47
2.5.2 Sosyal TV Nedir? ................................................................................................48
2.5.3. Yeni İçerik Modelleri..........................................................................................49
xi
ÜÇÜNÇÜ BÖLÜM:.............................................................................................................51
3. TÜRKĠYE’DE DĠJĠTALLEġEN TELEVĠZYON YAYINCILIĞI ÖRNEKLERĠ:
BLU TV, PUHU TV VE NETFLĠX ....................................................................................51
3.1. Netflix ..........................................................................................................................51
3.1.1. Netflix Yapılanması............................................................................................53
3.1.2. Netflix Kurulum Motivasyonu ...........................................................................55
3.1.3. Netflix‟in Türkiye Medya Ekonomi Politiğindeki Yeri......................................55
3.1.4. Netflix‟in İzleyicisine Sunduğu Olanaklar.........................................................57
3.2. Blu TV .........................................................................................................................59
3.2.1. Blu TV Yapılanması ...........................................................................................60
3.2.2. Blu TV Kurulum Motivasyonu ..........................................................................62
3.2.3. Blu TV‟nin Türkiye Medya Ekonomi Politiğindeki Yeri...................................62
3.2.4. Blu TV‟nin İzleyicisine Sunduğu Olanaklar......................................................64
3.3. Puhu TV.......................................................................................................................67
3.3.1. Puhu TV Yapılanması.........................................................................................68
3.3.2. Puhu TV Kurulum Motivasyonu........................................................................69
3.3.3. Puhu TV‟nin Türkiye Medya Ekonomi Politiğindeki Yeri ................................70
3.3.4. Puhu TV‟nin İzleyicisine Sunduğu Olanaklar....................................................71
TARTIġMA VE SONUÇ ....................................................................................................73
KAYNAKÇA ........................................................................................................................78
ÖZGEÇMĠġ .........................................................................................................................87 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Dijital Televizyonculuk, Geleneksel Televizyonculuk, Netflix, Blu TV, Puhu TV |
tr_TR |
dc.subject |
Digital Broadcasting, Traditional Broadcasting, Netflix, Blu TV, Puhu TV |
tr_TR |
dc.title |
Gelenekselden internete televizyon yayıncılığında dönüşüm: Türkiye örneği |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Transformation in television broadcasting from traditional to internet: the case of Turkey |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı |
tr_TR |