Bu çalışmada Türkiye’de lojistik sektörünün dış ticarete olan etkisi incelenmiştir.
Araştırmanın birinci bölümünde lojistik ve dış ticaret hakkında temel bilgilere yer verilmiştir.
Çalışmanın ikinci bölümünde Türkiye’de ve Dünya’da lojistik sistemi ve dış ticaretin durumu
incelenmiştir. Üçüncü bölümde ise Ocak 2000-Aralık 2019 aylık verileri kullanılarak,
Türkiye’nin dış ticaret, lojistik taşımacılık şekilleri ve sanayi üretim endeksine uygun VAR
modeli oluşturularak varyans ayrıştırması ve etki-tepki analizleri yapılmıştır. Ekonometrik
analiz sonuçlarına göre, dış ticaretin lojistik taşımacılık şekillerinin tümü ve sanayi üretim
endeksi ile yakından ilişkili olduğu sonucuna varılmıştır. Dış ticaret değişkeni genel itibari ile
demiryolu, denizyolu, havayolu, karayolu ve sanayi üretim endekslerine verilen şoklara
pozitif tepki vermiştir. Varyans Ayrıştırması sonuçları incelendiğinde, taşımacılık
şekillerinden demiryolu, denizyolu, havayolu ve karayolu değişkenlerine verilen bir şokta
ikinci en büyük açıklayıcılık payına sahip değişken dış ticaret olmuştur.
In this labour, the impact of logistics industry on foreign trade is investigated. At the first part
of the search, the basic knowledges are included about the logistic and the foreign trade. At
the second part of the study, logistic system and the foreign trade situation are investigated in
Turkey and in the world. While on the third part, as using monthly datas January of 2000-
December of 2019 , the variance separation and the action and reaction analyses are made by
creating the " Var" " Available" model suitable for Turkey's foreign trade, forms of logistic
transportation and industrial production index. According to the result of econometrical
analysis, it is concluded that there is a close relationship with all forms of the foreign trade
logistic transportation and industrial production index. In general, a foreign trade variable has
been given a positive reaction to the given shocks for a railway, seaway, airway, highway and
an industrial production index. The result of Variance Decomposition analysis indicate that
foreign trade has been second most significant explanatory factor when a shock is given to the
various transport modes, including railway, seeway, airway and highway variables.