eArşiv@Adu

Okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin öğretmen algıları

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Kıral, Erkan
dc.contributor.author Suçiçeği, Aynur
dc.date.accessioned 2021-11-25T06:38:00Z
dc.date.available 2021-11-25T06:38:00Z
dc.date.issued 2021-11-24
dc.date.submitted 2021-08-04
dc.identifier.citation Suçiçeği, A. (2021) Okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin öğretmen algıları (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4381
dc.description.abstract Araştırma okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin öğretmen algılarını ortaya çıkarmak amacıyla betimsel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın hedef evrenini; 2020-2021 eğitim öğretim yılında Antalya ili Manavgat ilçesinde ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma çok aşamalı örnekleme yöntemi ile seçilen ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 473 öğretmenle yürütülmüştür. Araştırma verilerinin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu” ve Kıral (2021a) tarafından geliştirilen “Hizmetkâr Liderlik Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler; frekans, yüzde, ortalama ve parametrik fark testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin öğretmenlerin algıları en yüksek düzeyde güven boyutunda, sonra sırasıyla etik davranma, vizyon, etkili iletişim, okul çevre ilişkileri, güçlendirme, otantiklik ve alçak gönüllülük boyutlarında gerçekleşmiştir. Öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin genel algıları çok yüksek düzeyde bulunmuştur. Öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin algılarının, öğretmenlerin medeni durumuna, yaşına, görev durumuna ve bulundukları okuldaki çalışma süresine göre anlamlı bir farklılık göstermediği ancak cinsiyetine, eğitim durumuna ve görev yaptıkları okul kademesine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Hizmetkâr liderliğin alçak gönüllülük boyutunda, erkek öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin algıları kadın öğretmenlerden; otantiklik boyutunda lisans mezunu öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin algıları lisansüstü mezunu öğretmenlerden daha yüksek bulunmuştur. Lisede görev yapan öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin algıları; güçlendirme, güven, okul çevre ilişkileri, alçak gönüllülük boyutlarında ve genel hizmetkâr liderlik bağlamında ortaokulda görev yapan öğretmenlerden; otantiklik ve etik davranma vi boyutlarında ilkokul ve ortaokulda görev yapan öğretmenlerden daha düşük bulunmuştur. Elde edilen bulgulara dayalı olarak okul yöneticilerinin hizmetkâr liderlik düzeylerinin korunması, lisans mezunu öğretmenlerin otantik liderlik algılarının yüksek çıkmasının nedenlerinin araştırılması gibi çeşitli öneriler sunulmuştur tr_TR
dc.description.abstract This study was designed in descriptive survey model in order to find out the school administration’s teacher perception of servant leadership. The target population of the study consists of the teachers served in primary, secondary, and high schools in the Manavgat district of Antalya province in the 2020-2021 academic year. The research was carried out with 473 volunteered teachers selected by the multi-stage sampling method. “Servant Leadership Scale” developed by Kıral (2021a) and “Personal Information Form” were used to collect research data. The data was analyzed using frequency, percentage, average, and parametric difference tests. According to the research findings, teacher’s perceptions of school administrators’ servant leadership were at the highest level in the dimension of trust, and then respectively followed by ethical behavior, vision, effective communication, school-environment relations, empowerment, authenticity and humility. Teacher’s general perceptions of school administrators’ servant leadership were found at a very high level. It was determined that teacher’s perceptions of school administrators’ servant leadership did not show a significant difference according to the marital status, age, duty status, and tenure, but showed a significant difference according to their gender, educational status, and the school level. In the humility dimension of servant leadership, male teacher’s perceptions of school administrators' servant leadership were found higher than female teachers. In the dimension of authenticity, undergraduate teacher's perceptions of school administrators' servant leadership were found higher than graduate teachers. High school teacher's perceptions of school administrators' servant leadership levels were found lower than secondary school teacher's levels in the dimensions of empowerment, trust, school-environment relations, humility, and general servant leadership. And also their perceptions were found lower than viii primary and secondary school teacher's levels in the dimensions of authenticity and ethical behavior. Based on the findings, various suggestions were presented, such as maintaining the servant leadership levels of school administrators and investigating the reasons for the high authentic leadership perceptions of undergraduate teachers. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL ve ONAY SAYFASI .............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI............................................................................. iv ÖZET..................................................................................................................................... v ABSTRACT ........................................................................................................................ vii ÖNSÖZ................................................................................................................................. ix SİMGELER DİZİNİ........................................................................................................... xiv ŞEKİLLER DİZİNİ............................................................................................................. xv TABLOLAR DİZİNİ.......................................................................................................... xvi EKLER DİZİNİ................................................................................................................ xviii KISALTMALAR DİZİNİ .................................................................................................. xix GİRİŞ..................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM............................................................................................................................ 4 1. ARAŞTIRMA HAKKINDA AÇIKLAMALAR .............................................................. 4 1.1. Araştırmanın Konusu................................................................................................. 4 1.2. Araştırmanın Amacı................................................................................................... 7 1.3. Araştırmanın Önemi .................................................................................................. 8 1.4. Araştırmanın Varsayımları ........................................................................................ 9 2. BÖLÜM.......................................................................................................................... 10 2. MATERYAL ve YÖNTEM............................................................................................ 10 2.1. Araştırma Modeli..................................................................................................... 10 2.2. Evren ve Örneklem .................................................................................................. 10 2.3. Veri Toplama Araçları............................................................................................. 14 2.3.1. Kişisel Bilgi Formu.......................................................................................... 15 2.3.2. Okul Yöneticilerinin Hizmetkâr Liderlik Ölçeği ............................................. 15 2.4. Verilerin Analizi ...................................................................................................... 18 xi 2.5. Kaynak Özetleri ....................................................................................................... 19 2.5.1. Hizmetkâr Liderlik ile İlgili Yurt İçinde Yapılmış Araştırmalar..................... 19 2.5.2. Hizmetkâr Liderlik ile İlgili Yurt Dışında Yapılmış Araştırmalar................... 30 2.6. Kapsam ve Sınırlılıklar............................................................................................ 34 3. BÖLÜM.......................................................................................................................... 35 3. KURAMSAL ve KAVRAMSAL ÇERÇEVE ................................................................ 35 3.1. Hizmetkâr Liderliğe İlişkin Kuramsal ve Kavramsal Çerçeve ................................ 35 3.1.1. Yönetim ve Yönetici ........................................................................................ 35 3.1.2. Liderlik ve Lider .............................................................................................. 38 3.1.3. Liderlik – Yöneticilik Ayrımı .......................................................................... 41 3.1.4. Okul Yönetiminde Liderlik.............................................................................. 42 3.1.5. Liderlik Kuramları ........................................................................................... 45 3.1.5.1. Özellikler kuramı...................................................................................... 45 3.1.5.2. Davranışsal liderlik kuramları.................................................................. 46 3.1.5.3. Durumsal liderlik kuramları ..................................................................... 49 3.1.5.4. Modern liderlik kuramları ........................................................................ 52 3.1.6. Hizmetkâr Liderlik........................................................................................... 66 3.1.6.1. Hizmetkâr liderliğin tarihsel gelişimi....................................................... 66 3.1.6.2. Hizmetkâr liderlik kavramı ...................................................................... 68 3.1.6.3. Hizmetkâr lider kavramı........................................................................... 70 3.1.7. Hizmetkâr Liderliğe İlişkin Modeller .............................................................. 72 3.1.7.1. Page ve Wong’un hizmetkâr liderlik modeli............................................ 73 3.1.7.2. Patterson’un hizmetkâr liderlik modeli .................................................... 74 3.1.7.3. Winston’un hizmetkâr liderlik modeli ..................................................... 77 3.1.7.4. Russel ve Stone’un hizmetkâr liderlik modeli ......................................... 79 3.1.7.5. Dierendonck’un hizmetkâr liderlik modeli .............................................. 81 xii 3.1.8. Hizmetkâr Liderliğin Boyutları........................................................................ 82 3.1.9. Okullarda Hizmetkâr Liderlik.......................................................................... 90 3.2. Tanımlar................................................................................................................... 92 4. BÖLÜM.......................................................................................................................... 93 4. BULGULAR ....................................................................................................................93 4.1. Öğretmenlerin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Hizmetkâr Liderlik Düzeylerine İlişkin Bulgular ................................................................................. 93 4.1.1. Okul Yöneticilerinin Güçlendirme Düzeylerinin İncelenmesi ........................ 93 4.1.2. Okul Yöneticilerinin Etkili İletişim Düzeylerinin İncelenmesi ....................... 94 4.1.3. Okul Yöneticilerinin Güven Düzeylerinin İncelenmesi................................... 95 4.1.4. Okul Yöneticilerinin Vizyon Düzeylerinin İncelenmesi ................................. 95 4.1.5. Okul Yöneticilerinin Okul Çevre İlişkileri Düzeylerinin İncelenmesi ............ 96 4.1.6. Okul Yöneticilerinin Otantiklik Düzeylerinin İncelenmesi ............................. 96 4.1.7. Okul Yöneticilerinin Etik Davranma Düzeylerinin İncelenmesi..................... 97 4.1.8. Okul Yöneticilerinin Alçak Gönüllülük Düzeylerinin İncelenmesi ................ 98 4.1.9. Öğretmenlerin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Hizmetkâr Liderlik Düzeylerinin Boyutlar Bazında ve Genel Olarak İncelenmesi ...................... 98 4.2. Öğretmenlerin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Hizmetkâr Liderlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi ........................................... 99 4.2.1. Cinsiyet Değişkenine Göre İncelenmesi .......................................................... 99 4.2.2. Medeni Durum Değişkenine Göre İncelenmesi............................................. 100 4.2.3. Yaş Değişkenine Göre İncelenmesi ............................................................... 101 4.2.4. Eğitim Durumu Değişkenine Göre İncelenmesi ............................................ 102 4.2.5. Görev Durumu Değişkenine Göre İncelenmesi ............................................. 104 4.2.6. Okuldaki Çalışma Süresi Değişkenine Göre İncelenmesi ............................. 104 4.2.7. Okul Kademesi Değişkenine Göre İncelenmesi ............................................ 106 xiii 5. TARTIŞMA ve SONUÇ.............................................................................................. 109 5.1. Öneriler.................................................................................................................. 123 5.1.1. Uygulayıcı İçin Öneriler ................................................................................ 123 5.1.2. Araştırmacı İçin Öneriler ............................................................................... 125 6. KAYNAKLAR............................................................................................................. 127 7. EKLER ......................................................................................................................... 159 ÖZGEÇMİŞ ..................................................................................................................... 164 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Hizmetkâr, Liderlik, Yönetici, Öğretmen tr_TR
dc.subject Servant, Leadership, Administrator, Teacher tr_TR
dc.title Okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin öğretmen algıları tr_TR
dc.title.alternative Teacher perceptions of school administrators regarding servant leadership tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi Ana Bilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster