Araştırma okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin öğretmen algılarını ortaya
çıkarmak amacıyla betimsel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın hedef evrenini;
2020-2021 eğitim öğretim yılında Antalya ili Manavgat ilçesinde ilkokul, ortaokul ve
liselerde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma çok aşamalı örnekleme
yöntemi ile seçilen ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 473 öğretmenle yürütülmüştür.
Araştırma verilerinin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu” ve Kıral (2021a) tarafından
geliştirilen “Hizmetkâr Liderlik Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler; frekans, yüzde, ortalama ve
parametrik fark testleri kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırma bulgularına göre okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin
öğretmenlerin algıları en yüksek düzeyde güven boyutunda, sonra sırasıyla etik davranma,
vizyon, etkili iletişim, okul çevre ilişkileri, güçlendirme, otantiklik ve alçak gönüllülük
boyutlarında gerçekleşmiştir. Öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin
genel algıları çok yüksek düzeyde bulunmuştur. Öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr
liderliğine ilişkin algılarının, öğretmenlerin medeni durumuna, yaşına, görev durumuna ve
bulundukları okuldaki çalışma süresine göre anlamlı bir farklılık göstermediği ancak
cinsiyetine, eğitim durumuna ve görev yaptıkları okul kademesine göre anlamlı bir farklılık
gösterdiği tespit edilmiştir. Hizmetkâr liderliğin alçak gönüllülük boyutunda, erkek
öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin algıları kadın öğretmenlerden;
otantiklik boyutunda lisans mezunu öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine
ilişkin algıları lisansüstü mezunu öğretmenlerden daha yüksek bulunmuştur. Lisede görev
yapan öğretmenlerin okul yöneticilerinin hizmetkâr liderliğine ilişkin algıları; güçlendirme,
güven, okul çevre ilişkileri, alçak gönüllülük boyutlarında ve genel hizmetkâr liderlik
bağlamında ortaokulda görev yapan öğretmenlerden; otantiklik ve etik davranma
vi
boyutlarında ilkokul ve ortaokulda görev yapan öğretmenlerden daha düşük bulunmuştur.
Elde edilen bulgulara dayalı olarak okul yöneticilerinin hizmetkâr liderlik düzeylerinin
korunması, lisans mezunu öğretmenlerin otantik liderlik algılarının yüksek çıkmasının
nedenlerinin araştırılması gibi çeşitli öneriler sunulmuştur
This study was designed in descriptive survey model in order to find out the school
administration’s teacher perception of servant leadership. The target population of the study
consists of the teachers served in primary, secondary, and high schools in the Manavgat
district of Antalya province in the 2020-2021 academic year. The research was carried out
with 473 volunteered teachers selected by the multi-stage sampling method. “Servant
Leadership Scale” developed by Kıral (2021a) and “Personal Information Form” were used
to collect research data. The data was analyzed using frequency, percentage, average, and
parametric difference tests.
According to the research findings, teacher’s perceptions of school administrators’
servant leadership were at the highest level in the dimension of trust, and then respectively
followed by ethical behavior, vision, effective communication, school-environment relations,
empowerment, authenticity and humility. Teacher’s general perceptions of school
administrators’ servant leadership were found at a very high level. It was determined that
teacher’s perceptions of school administrators’ servant leadership did not show a significant
difference according to the marital status, age, duty status, and tenure, but showed a
significant difference according to their gender, educational status, and the school level. In
the humility dimension of servant leadership, male teacher’s perceptions of school
administrators' servant leadership were found higher than female teachers. In the dimension
of authenticity, undergraduate teacher's perceptions of school administrators' servant
leadership were found higher than graduate teachers. High school teacher's perceptions of
school administrators' servant leadership levels were found lower than secondary school
teacher's levels in the dimensions of empowerment, trust, school-environment relations,
humility, and general servant leadership. And also their perceptions were found lower than
viii
primary and secondary school teacher's levels in the dimensions of authenticity and ethical
behavior. Based on the findings, various suggestions were presented, such as maintaining the
servant leadership levels of school administrators and investigating the reasons for the high
authentic leadership perceptions of undergraduate teachers.