dc.contributor.advisor |
Çolakoğlu, Ülker |
|
dc.contributor.author |
Kıykaç, Berkant |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-25T06:32:22Z |
|
dc.date.available |
2021-11-25T06:32:22Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-23 |
|
dc.date.submitted |
2021-08-06 |
|
dc.identifier.citation |
Kıykaç, B. (2021) Acenta temsilcilerinin çalışma sürecinde yaşadıkları sorunlar ve sosyal yaşama yansımaları: Kuşadası örneği (yayınlanmamış doktora tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4379 |
|
dc.description.abstract |
Bu araştırmanın amacı, seyahat acentası temsilcilerinin çalışma sorunlarını saptamak
ve bu sorunların temsilcilerin sosyal yaşamlarına yansımalarını incelemektir. Literatürde
temsilcilerin çalışmalarını inceleyen yeterli sayıda araştırma olmadığı görülmektedir.
Mevcut araştırmalar, daha çok profesyonel turist rehberlerinin çalışmalarına odaklanmakta
ve temsilcilerin çalışmaları göz ardı edilmektedir. Bu bağlamda, araştırma keşifsel bir
nitelik taşımaktadır. Araştırma kapsamında, toplamda iç ve dış turizm pazarlarında çalışan
24 seyahat acentası temsilcisiyle yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir.
Görüşme verileri, araştırma sahasında alınan kısa notlar ile desteklenmiştir. Elde edilen
veriler, içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir.
Araştırma sonucunda, iç turizm pazarında çalışan temsilcilerin aldıkları eğitim ve
staj sebebiyle işi tercih ettikleri, dış turizm pazarında çalışanların ise daha çok yabancı dil
avantajından dolayı işi seçtikleri tespit edilmiştir. Temsilcilerin sahip olması gereken
nitelikler kapsamında, iyi insan ilişkileri ve yabancı dil bilgisi ön plana çıkmaktadır.
Temsilcilerin çalışma sürecinde oteller, havalimanı transferleri ve günübirlik turlar olmak
üzere üç farklı alanda hizmet sağladıkları bulgulanmıştır. Temsilcilerin çalışmalarının,
hizmet sağladıkları pazarın niteliğine göre farklılaştığı görülmüştür. Örneğin iç turizm
pazarında çalışan temsilcilerin, turistlerle etkileşim kurabilmek için dış turizm pazarında
çalışanlara kıyasla daha fazla çaba göstermektedir. Temsilcilerin çalışma paydaşları (iş
arkadaşları, otel çalışanları, operasyon çalışanları ve turistler) ile ilişkilerini nasıl yönettiği
de bu araştırma kapsamında ele alınmıştır.
Temsilcilerin çalışma sürecinde karşılaştıkları sorunlar, hizmet sağladıkları üç alan
(otel-havalimanı transferleri ve günübirlik turlar) üzerinden incelenmiştir. Böylece,
temsilcilerin çalışmakta oldukları seyahat acentası, çalışma sürecinde sorumlu oldukları
oteller ve çalışma paydaşlarından kaynaklı yaşadıkları sorunlar ve bu sorunların
vi
temsilcilerin sosyal yaşamlarına yansımaları detaylı bir şekilde ortaya konmuştur. Örneğin
Post-Fordist dönemdeki esnek üretim biçiminin bir sonucu olan esnek çalışma saatleri,
temsilcilerin sosyal yaşamlarını olanaksız hale getirmekte ve tüm hayatlarını işe bağımlı
kılmaktadır. Temsilcilerin COVID-19 salgını sürecinde yaşadığı çalışma sorunları da bu
araştırma kapsamında incelenmiştir. Araştırma sonuçları, temsilcilerin çalışma koşullarının
iyileştirilmesi gerektiğini açıkça göstermiştir. Araştırma, seyahat acentası yöneticilerine ve
gelecek araştırmalara getirilen önerilerle son bulmuştur. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
The purpose of this research is to determine the working problems of travel agency
representatives and to examine the reflections of these problems on their social lives.
It is seen that there are not enough studies in the literature examining the work of the
representatives. Existing research focuses more on the work of professional tourist guides
and the work of representatives is ignored. In this context, the research is exploratory in
nature. In the research, semi-structured interviews were conducted with 24 travel agency
representatives working in domestic and foreign tourism markets. Interview data were
supported by short notes taken in the field of research. The obtained data were analyzed by
content analysis technique.
As a result of the research, it was determined that the representatives working in the
domestic tourism market preferred the job due to the training and internship they received,
while those working in the foreign tourism market mostly turned to work due to the
advantage of foreign languages. As a result of the research, representatives working in the
domestic tourism market preferred the job due to the education and internship they received,
ıt has been determined that those working in the foreign tourism market mostly choose the
job due to the advantage of foreign languages. Within the scope of the qualifications that
representatives should have, good human relations and foreign language knowledge come to
the fore. It was found that the representatives provided services in three different areas:
hotels, airport transfers and daily tours. It has been observed that the work of the
representatives differs according to the nature of the market in which they provide services.
For example, representatives working in the domestic tourism market make more effort to
interact with tourists than those working in the foreign tourism market. How the
representatives manage their relations with their working stakeholders (colleagues, hotel
viii
employees, operational staff and tourists) is also discussed within the scope of this study.
The problems faced by the representatives during the working process were
examined over the three areas they provide service (hotel-airport transfers and daily tours).
Thus, the problems experienced by the representatives due to the travel agency they are
working with, the hotels they are responsible for, and the working stakeholders, and the
reflections of these problems on the social lives of the representatives were presented in
detail.
For example, flexible working hours, which are one of the flexible modes of
production in the Post-Fordist period, make the social lives of representatives impossible
and make their whole lives dependent on work. The working problems experienced by the
representatives during the COVID-19 outbreak are also examined within the scope of this
research. The research ended with suggestions for travel agency managers and future
research. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONY SAYFASI.................................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ..........................................................................................................................vii
ÖNSÖZ...................................................................................................................................ix
ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................xiii
TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xiv
KISALTMALAR DİZİNİ ..................................................................................................... xv
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM............................................................................................................................... 3
1. TURİZM SEKTÖRÜNE GENEL BİR BAKIŞ .................................................................. 3
1.1. Turizm ve Seyahat Sektörünün Tarihsel Gelişimi........................................................ 5
1.1.1. Dünyada Turizm ve Seyahat Sektörünün Tarihsel Gelişimi.................................. 5
1.1.2. Türkiye’de Turizm ve Seyahat Sektörünün Tarihsel Gelişimi............................... 9
1.2. Tur Operatörlüğü ve Seyahat Acentacılığının Tanımlanması .................................... 11
1.2.1. Tur Operatörlüğünün Tanımı ve Sınıflandırılması .............................................. 11
1.2.2. Dünyada Öncü Tur Operatörleri .......................................................................... 13
1.2.3. Türkiye’de Öncü Tur Operatörleri ....................................................................... 14
1.3. Seyahat Acentalarının Tanımı ve Sınıflandırılması.................................................... 14
1.3.1. Seyahat Acentalarının Turizm Sektöründeki Rolü............................................... 16
1.3.2. Seyahat Acentalarının Örgüt Yapısı..................................................................... 17
2. BÖLÜM............................................................................................................................. 19
2. ÇALIŞMA KAVRAMI VE KAPSAMI............................................................................ 19
2.1. Çalışma Kavramının Tarihsel Dönüşümü................................................................... 29
2.1.1. Klasik Yunan’da Çalışma..................................................................................... 29
xi
2.1.2. Sanayi Devrimi Öncesi Çalışma .......................................................................... 30
2.1.3. Sanayi Devrimi Döneminde Çalışma................................................................... 31
2.1.4. Sanayi Devrimi Sonrası Çalışma.......................................................................... 33
2.2. Turizm Sektöründe Çalışma ....................................................................................... 36
2.2.1. Acenta Temsilcilerinin Tanımı ve Çalışma Süreçleri .......................................... 37
2.2.2. Acenta Temsilcilerine İlişkin Literatür Taraması ................................................ 40
2.3. Çalışma ve Sosyal Yaşam Etkileşimine İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar ..................... 45
3. BÖLÜM............................................................................................................................. 50
3. ARAŞTIRMANIN YÖNTEMİ VE BULGULAR............................................................ 50
3.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi ................................................................................... 50
3.2. Araştırma Soruları....................................................................................................... 50
3.3. Araştırmanın Kısıtları ................................................................................................. 51
3.4. Araştırmanın Varsayımları ......................................................................................... 52
3.5. Araştırma Deseni ........................................................................................................ 52
3.6. Araştırma Konu ve Alanının Seçimi........................................................................... 54
3.7. Örneklemin Seçimi ..................................................................................................... 55
3.8. Araştırmanın Yazın Süreci ve Verilerle Şekillenmesi................................................ 59
3.9. Araştırma Alanındaki Rolüm ve Sektör Tecrübem .................................................... 60
3.10. Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Süreci ...................................................................... 62
3.11. Alan Notları .............................................................................................................. 66
3.12. Nitel Veri Analizi...................................................................................................... 67
3.12.1. Verileri Tanıma .................................................................................................. 68
3.12.2. Verileri Kodlama................................................................................................ 69
3.13. Araştırmanın Geçerlik ve Güvenirliği ...................................................................... 71
3.14. Araştırma Bulguları .................................................................................................. 73
3.14.1. Seyahat Acentası Temsilcilerinin İşi Tercih Nedenleri...................................... 73
xii
3.14.2. Seyahat Acentası Temsilcilerinin Sahip Olması Gereken Nitelikler ................. 76
3.14.3. Seyahat Acentası Temsilcilerinin Çalışma Süreçleri ......................................... 80
3.14.3.1. Otel Rehberliği ............................................................................................ 80
3.14.3.2. Transfer Rehberliği...................................................................................... 85
3.14.3.3. Tur Rehberliği ............................................................................................. 86
3.14.4. Seyahat Acentası Temsilcilerinin Çalışma Sürecinde Paydaşlar İle İlişkileri ... 87
3.14.4.1. İş Arkadaşları İle İlişkiler............................................................................ 88
3.14.4.2. Operasyon Çalışanları İle İlişkiler............................................................... 90
3.14.4.3. Otel Çalışanları İle İlişkiler ......................................................................... 93
3.14.4.4. Turistler İle İlişkiler..................................................................................... 97
3.14.5. Seyahat Acentası Temsilcilerinin Çalışma Sorunları....................................... 101
3.14.5.1. Otel Rehberliği Hizmetlerinde Yaşanan Sorunlar..................................... 102
3.14.5.2. Transfer Rehberliği Hizmetlerinde Yaşanan Sorunlar .............................. 117
3.14.5.3. Tur Rehberliği Hizmetlerinde Yaşanan Sorunlar...................................... 124
3.14.6. Seyahat Acentası Temsilcilerinin Çalışma Sorunları ve Sosyal Yaşamları..... 126
3.14.7. Çalışma Sorunları ve Örgütsel Unsurlar .......................................................... 132
3.14.8. COVID-19 Dönemi ve Çalışma Sorunları ....................................................... 133
4. SONUÇ ve ÖNERİLER.................................................................................................. 138
5. KAYNAKLAR................................................................................................................ 146
ÖZGEÇMİŞ......................................................................................................................... 157 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Çalışma, Seyahat Acentası Temsilcileri, Sosyal Yaşam |
tr_TR |
dc.subject |
Travel Agency Representatives, Work, Social Life |
tr_TR |
dc.title |
Acenta temsilcilerinin çalışma sürecinde yaşadıkları sorunlar ve sosyal yaşama yansımaları: Kuşadası örneği |
tr_TR |
dc.title.alternative |
The problems experienced by agency representatives during the work process and the reflections of these problems on social life: the case of Kuşadasi |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı |
tr_TR |