Bu araştırmanın amacı, seyahat acentası temsilcilerinin çalışma sorunlarını saptamak 
ve bu sorunların temsilcilerin sosyal yaşamlarına yansımalarını incelemektir. Literatürde 
temsilcilerin çalışmalarını inceleyen yeterli sayıda araştırma olmadığı görülmektedir. 
Mevcut araştırmalar, daha çok profesyonel turist rehberlerinin çalışmalarına odaklanmakta 
ve temsilcilerin çalışmaları göz ardı edilmektedir. Bu bağlamda, araştırma keşifsel bir 
nitelik taşımaktadır. Araştırma kapsamında, toplamda iç ve dış turizm pazarlarında çalışan 
24 seyahat acentası temsilcisiyle yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. 
Görüşme verileri, araştırma sahasında alınan kısa notlar ile desteklenmiştir. Elde edilen 
veriler, içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. 
Araştırma sonucunda, iç turizm pazarında çalışan temsilcilerin aldıkları eğitim ve 
staj sebebiyle işi tercih ettikleri, dış turizm pazarında çalışanların ise daha çok yabancı dil 
avantajından dolayı işi seçtikleri tespit edilmiştir. Temsilcilerin sahip olması gereken 
nitelikler kapsamında, iyi insan ilişkileri ve yabancı dil bilgisi ön plana çıkmaktadır. 
Temsilcilerin çalışma sürecinde oteller, havalimanı transferleri ve günübirlik turlar olmak 
üzere üç farklı alanda hizmet sağladıkları bulgulanmıştır. Temsilcilerin çalışmalarının, 
hizmet sağladıkları pazarın niteliğine göre farklılaştığı görülmüştür. Örneğin iç turizm 
pazarında çalışan temsilcilerin, turistlerle etkileşim kurabilmek için dış turizm pazarında 
çalışanlara kıyasla daha fazla çaba göstermektedir. Temsilcilerin çalışma paydaşları (iş 
arkadaşları, otel çalışanları, operasyon çalışanları ve turistler) ile ilişkilerini nasıl yönettiği
de bu araştırma kapsamında ele alınmıştır. 
Temsilcilerin çalışma sürecinde karşılaştıkları sorunlar, hizmet sağladıkları üç alan 
(otel-havalimanı transferleri ve günübirlik turlar) üzerinden incelenmiştir. Böylece, 
temsilcilerin çalışmakta oldukları seyahat acentası, çalışma sürecinde sorumlu oldukları 
oteller ve çalışma paydaşlarından kaynaklı yaşadıkları sorunlar ve bu sorunların 
vi
temsilcilerin sosyal yaşamlarına yansımaları detaylı bir şekilde ortaya konmuştur. Örneğin 
Post-Fordist dönemdeki esnek üretim biçiminin bir sonucu olan esnek çalışma saatleri,
temsilcilerin sosyal yaşamlarını olanaksız hale getirmekte ve tüm hayatlarını işe bağımlı 
kılmaktadır. Temsilcilerin COVID-19 salgını sürecinde yaşadığı çalışma sorunları da bu 
araştırma kapsamında incelenmiştir. Araştırma sonuçları, temsilcilerin çalışma koşullarının 
iyileştirilmesi gerektiğini açıkça göstermiştir. Araştırma, seyahat acentası yöneticilerine ve 
gelecek araştırmalara getirilen önerilerle son bulmuştur.
 
The purpose of this research is to determine the working problems of travel agency 
representatives and to examine the reflections of these problems on their social lives. 
It is seen that there are not enough studies in the literature examining the work of the 
representatives. Existing research focuses more on the work of professional tourist guides 
and the work of representatives is ignored. In this context, the research is exploratory in 
nature. In the research, semi-structured interviews were conducted with 24 travel agency 
representatives working in domestic and foreign tourism markets. Interview data were 
supported by short notes taken in the field of research. The obtained data were analyzed by 
content analysis technique.
As a result of the research, it was determined that the representatives working in the 
domestic tourism market preferred the job due to the training and internship they received, 
while those working in the foreign tourism market mostly turned to work due to the 
advantage of foreign languages. As a result of the research, representatives working in the 
domestic tourism market preferred the job due to the education and internship they received, 
ıt has been determined that those working in the foreign tourism market mostly choose the 
job due to the advantage of foreign languages. Within the scope of the qualifications that 
representatives should have, good human relations and foreign language knowledge come to 
the fore. It was found that the representatives provided services in three different areas: 
hotels, airport transfers and daily tours. It has been observed that the work of the 
representatives differs according to the nature of the market in which they provide services. 
For example, representatives working in the domestic tourism market make more effort to 
interact with tourists than those working in the foreign tourism market. How the 
representatives manage their relations with their working stakeholders (colleagues, hotel 
viii
employees, operational staff and tourists) is also discussed within the scope of this study.
The problems faced by the representatives during the working process were 
examined over the three areas they provide service (hotel-airport transfers and daily tours). 
Thus, the problems experienced by the representatives due to the travel agency they are 
working with, the hotels they are responsible for, and the working stakeholders, and the 
reflections of these problems on the social lives of the representatives were presented in 
detail.
For example, flexible working hours, which are one of the flexible modes of 
production in the Post-Fordist period, make the social lives of representatives impossible 
and make their whole lives dependent on work. The working problems experienced by the 
representatives during the COVID-19 outbreak are also examined within the scope of this 
research. The research ended with suggestions for travel agency managers and future 
research.