dc.contributor.advisor |
Saygın, Tuncay |
|
dc.contributor.author |
Kılıç, Eray |
|
dc.date.accessioned |
2021-11-24T13:26:36Z |
|
dc.date.available |
2021-11-24T13:26:36Z |
|
dc.date.issued |
2021-11-23 |
|
dc.date.submitted |
2021-08-03 |
|
dc.identifier.citation |
Kılıç, E. (2021) Nietzsche felsefesinde toplum kimliği olarak din (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4367 |
|
dc.description.abstract |
Nietzsche din ve ahlâk alanındaki dikkat çekici görüşleri nedeniyle sürekli gündemde
olan ve üzerine en çok çalışılan filozoflardan biridir. Bu çalışmanın amacı Nietzsche’nin
eserlerini merkeze alarak ahlâk üzerine düşüncelerini betimlemek, soylu ve zayıf ahlâk
sınıflandırmasından hareketle dinler hakkındaki görüşlerini incelemektir. Çalışmanın temel
iddiası filozofun dinleri toplumların kimlikleri olarak gördüğü, dinlerin toplumları her
yönüyle betimlediğidir.
Çalışmanın birinci bölümünde Nietzsche’nin dinsel metinlerde başvurduğu kaynak
seçim yöntemi açıklanmış, dinsel çalışmalarda kullanılabilecek bir yöntem önerisi
yapılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde Nietzsche’de doğalcı tutum ve doğanın
anlamsızlığı, insan davranışlarının temeli, içgüdüler ve filozofun soylu ve zayıf insan
düşünceleri betimlenmiştir. Çalışmanın üçüncü bölümünde Nietzsche’de dinin toplum
kimliği olarak görüldüğü savunulmuş, Nietzsche’nin din incelemeleri betimlenerek
filozofun incelemeleri yorumlanmış ve tartışılmıştır. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
Nietzsche is one of the most studied philosophers on the agenda and constantly
because of his remarkable views in the field of religion and morality. The aim of this study
is to depict Nietzsche’s thoughts on morality by centering his works, to examine his views
on religions based on the noble and weak moral classification. The main claim of the study
is that the philosopher sees religions as the identities of societies, and religions describe
societies in all aspects.
In the first part of the study, the method of selecting the source that Nietzsche used
in religious descriptions was explained, and a method that could be used in religious studies
was proposed. The second part of the work is described in Nietzsche’s the naturalistic
attitude and the meaninglessness of nature, the basis of human behavior, instincts, and the
philosopher’s noble and weak human thoughts. In the third part of the study, Nietzsche
argued that religion was seen as the identity of society, Nietzsche’s studies of religion were
described and the philosopher’s reviews were interpreted and discussed. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI……………………………………………………………….
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI…………………………………………………...iv
ÖZET………………………………………………………………………………..……….v
ABSTRACT…………………………………………………………………..……………..vi
ÖNSÖZ…………………………………………………………………………………......vii
GİRİŞ………………………………………………………………...…………………........1
1. NIETZSCHE’DE DİNSEL METİN İNCELEME YÖNTEMİ………………....5
1.1. Dinsel Metinlerde Kaynağın Önemi………………………………………….......5
1.2. Nietzsche’nin Dinsel Metin Yöntemi…………………………………………….8
2. NIETZSCHE’DE İÇGÜDÜ, SOYLU VE ZAYIF İNSAN……………………...10
2.1. Doğanın Anlamsızlığı…………………………………………………………....10
2.2. İnsan Eylemlerinin Kaynağı……………………………………………………..11
2.3. Soylu ve Zayıf İnsan……………………………………………………………..12
2.3.1 Soylu İnsanın Ahlâkı ve Etimolojik Kökeni…………………………....16
2.3.2. Zayıf İnsanın Ahlâkı………………………………………...................17
2.3.3. Nietzsche’nin Zayıf İnsan Ahlâkına Eleştirileri…………………….....19
2.3.4. Zayıf İnsan Ahlâkının Sistematikleşmesi…………………...................22
2.3.5. Zayıf İnsan Ahlâkının Dinselleşmesi…………………………………..25
2.4. Nietzsche’de Din Kavramı…………………………………………………….....28
2.5. Nietzsche’nin “Tanrı Öldü” Cümlesi Üzerine…………………………………...30
ix
3. TOPLUM KİMLİĞİ OLARAK DİN………………………………..……………..33
3.1. Hinduizm…………………………………………………………...……………40
3.2. Budizm……………………………………………………………..…………….47
3.3. Ulus ve Devlet Ayrımı……………………………………………..…………….52
3.4. Üstinsan…………………………………………….........................……………53
3.5. Antik Yunan ve Roma İmparatorluğu…………………………………………...54
3.6. Yahudilik………………………………………………………………………...57
3.7. Hristiyanlık………………………………………………………….…………...60
TARTIŞMA VE SONUÇ………………………………………………….……………73
KAYNAKLAR……………………………………………………………….…………..78
ÖZGEÇMİŞ………………………………………………………………….…………...81 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Nietzsche, Ahlâk Felsefesi, Din Felsefesi, Üstinsan, Toplumsal Kimlik |
tr_TR |
dc.subject |
: Nietzsche, Philosophy of Morality, Philosophy of Religion, The Overman, Social Identity |
tr_TR |
dc.title |
Nietzsche felsefesinde toplum kimliği olarak din |
tr_TR |
dc.title.alternative |
Religion as a social identity in Nietzsche’s philosopy |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Ana Bilim Dalı |
tr_TR |