eArşiv@Adu

Nietzsche felsefesinde toplum kimliği olarak din

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Saygın, Tuncay
dc.contributor.author Kılıç, Eray
dc.date.accessioned 2021-11-24T13:26:36Z
dc.date.available 2021-11-24T13:26:36Z
dc.date.issued 2021-11-23
dc.date.submitted 2021-08-03
dc.identifier.citation Kılıç, E. (2021) Nietzsche felsefesinde toplum kimliği olarak din (yayınlanmamış yüksek lisans tezi) Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın tr_TR
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4367
dc.description.abstract Nietzsche din ve ahlâk alanındaki dikkat çekici görüşleri nedeniyle sürekli gündemde olan ve üzerine en çok çalışılan filozoflardan biridir. Bu çalışmanın amacı Nietzsche’nin eserlerini merkeze alarak ahlâk üzerine düşüncelerini betimlemek, soylu ve zayıf ahlâk sınıflandırmasından hareketle dinler hakkındaki görüşlerini incelemektir. Çalışmanın temel iddiası filozofun dinleri toplumların kimlikleri olarak gördüğü, dinlerin toplumları her yönüyle betimlediğidir. Çalışmanın birinci bölümünde Nietzsche’nin dinsel metinlerde başvurduğu kaynak seçim yöntemi açıklanmış, dinsel çalışmalarda kullanılabilecek bir yöntem önerisi yapılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde Nietzsche’de doğalcı tutum ve doğanın anlamsızlığı, insan davranışlarının temeli, içgüdüler ve filozofun soylu ve zayıf insan düşünceleri betimlenmiştir. Çalışmanın üçüncü bölümünde Nietzsche’de dinin toplum kimliği olarak görüldüğü savunulmuş, Nietzsche’nin din incelemeleri betimlenerek filozofun incelemeleri yorumlanmış ve tartışılmıştır. tr_TR
dc.description.abstract Nietzsche is one of the most studied philosophers on the agenda and constantly because of his remarkable views in the field of religion and morality. The aim of this study is to depict Nietzsche’s thoughts on morality by centering his works, to examine his views on religions based on the noble and weak moral classification. The main claim of the study is that the philosopher sees religions as the identities of societies, and religions describe societies in all aspects. In the first part of the study, the method of selecting the source that Nietzsche used in religious descriptions was explained, and a method that could be used in religious studies was proposed. The second part of the work is described in Nietzsche’s the naturalistic attitude and the meaninglessness of nature, the basis of human behavior, instincts, and the philosopher’s noble and weak human thoughts. In the third part of the study, Nietzsche argued that religion was seen as the identity of society, Nietzsche’s studies of religion were described and the philosopher’s reviews were interpreted and discussed. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI………………………………………………………………. BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI…………………………………………………...iv ÖZET………………………………………………………………………………..……….v ABSTRACT…………………………………………………………………..……………..vi ÖNSÖZ…………………………………………………………………………………......vii GİRİŞ………………………………………………………………...…………………........1 1. NIETZSCHE’DE DİNSEL METİN İNCELEME YÖNTEMİ………………....5 1.1. Dinsel Metinlerde Kaynağın Önemi………………………………………….......5 1.2. Nietzsche’nin Dinsel Metin Yöntemi…………………………………………….8 2. NIETZSCHE’DE İÇGÜDÜ, SOYLU VE ZAYIF İNSAN……………………...10 2.1. Doğanın Anlamsızlığı…………………………………………………………....10 2.2. İnsan Eylemlerinin Kaynağı……………………………………………………..11 2.3. Soylu ve Zayıf İnsan……………………………………………………………..12 2.3.1 Soylu İnsanın Ahlâkı ve Etimolojik Kökeni…………………………....16 2.3.2. Zayıf İnsanın Ahlâkı………………………………………...................17 2.3.3. Nietzsche’nin Zayıf İnsan Ahlâkına Eleştirileri…………………….....19 2.3.4. Zayıf İnsan Ahlâkının Sistematikleşmesi…………………...................22 2.3.5. Zayıf İnsan Ahlâkının Dinselleşmesi…………………………………..25 2.4. Nietzsche’de Din Kavramı…………………………………………………….....28 2.5. Nietzsche’nin “Tanrı Öldü” Cümlesi Üzerine…………………………………...30 ix 3. TOPLUM KİMLİĞİ OLARAK DİN………………………………..……………..33 3.1. Hinduizm…………………………………………………………...……………40 3.2. Budizm……………………………………………………………..…………….47 3.3. Ulus ve Devlet Ayrımı……………………………………………..…………….52 3.4. Üstinsan…………………………………………….........................……………53 3.5. Antik Yunan ve Roma İmparatorluğu…………………………………………...54 3.6. Yahudilik………………………………………………………………………...57 3.7. Hristiyanlık………………………………………………………….…………...60 TARTIŞMA VE SONUÇ………………………………………………….……………73 KAYNAKLAR……………………………………………………………….…………..78 ÖZGEÇMİŞ………………………………………………………………….…………...81 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Nietzsche, Ahlâk Felsefesi, Din Felsefesi, Üstinsan, Toplumsal Kimlik tr_TR
dc.subject : Nietzsche, Philosophy of Morality, Philosophy of Religion, The Overman, Social Identity tr_TR
dc.title Nietzsche felsefesinde toplum kimliği olarak din tr_TR
dc.title.alternative Religion as a social identity in Nietzsche’s philosopy tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Ana Bilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster