Bu çalışmanın amacı öğretmen görüşlerine göre Aydın ili Efeler ve Nazilli
ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapan okul müdürlerinin
öğretmen görüşlerine göre 21. yüzyıl beceri düzeylerini belirlemek ve elde edilen bulguları
öğretmen görüşlerine göre değerlendirmektir. Bu çerçevede çalışmada hem nicel hem de
nitel boyutları içeren sıralı açımlayıcı karma desen (Sequential Explaratory Desing)
kullanılmıştır. Birinci aşama nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeline göre
planlanmıştır. Araştırma evrenini 2020-2021 eğitim öğretim yılında Aydın ili Efeler ve
Nazilli ilçelerinde anaokulu, ilkokul, ortaokul ve liselerde çalışan 6180 öğretmen,
örneklemini tabakalı örnekleme tekniği kullanılarak belirlenen 373 öğretmen oluşturmuştur.
Veriler, araştırmacının geliştirdiği “Okul Müdürleri 21.Yüzyıl Becerileri Ölçeği”
uygulanarak elde edilmiştir. İkinci aşama nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim
desenine göre planlanmıştır. Veriler 2020-2021 öğretim yılında, maksimum çeşitlilik
örnekleme yöntemi ile belirlen 10 öğretmenden, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın nicel bulgularına
göre; öğretmenlerin okul müdürlerinin 21. yüzyıl becerilerine ilişkin algılarının
“Katılıyorum” düzeyinde olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin okul müdürlerinin 21. yüzyıl
beceri düzeylerine ilişkin görüşleri; öğretmenin yaş değişkenine göre anlamlı bir farkılılık
göstermezken, okul müdürünün cinsiyeti, okul türü, okul kademesi, öğretmen eğitim
durumu, öğretmen kıdemi ve öğretmen yaşı değişkenlerine göre anlamlı farklılık
göstermiştir. Araştırmanın nitel bulgularına göre; öğrenme ve yenilikçilik becerileri; bilgi,
teknoloji ve medya okuryazarlığı becerileri ve yaşam ve kariyer beceleri kategorilerine
ulaşılmıştır. Elde edilen kategoriler ile ilgili tema, alt tema ve kodlar oluşturulmuştur. Kadın
okul müdürlerinin, özel okul müdürlerinin, okul öncesi ve lise müdürlerinin 21. yüzyıl
becerilerinin yüksek algılandığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca önlisans ve lisansüstü mezunu
viii
, mesleki kıdemi düşük ve yüksek, yaşı genç ve yüksek olan öğretmenlerin okul
müdürlerinin 21. yüzyıl becerileri ile ilgili algıları yüksek bulunmuştur.
Doğrudan alıntılar kullanılarak katılımcı görüşlerine yer verilmiştir ve elde edilen
görüşler alanyazın dahilinde değerlendirilmiştir.
The purpose of this study is to determine 21st century skill levels of the school
principals working in the schools of Ministry of National Education in Efeler and Nazilli
district of Aydın province according to the views of teachers. Within this framework,
sequential exploratory design which involves both the quantitative and qualitative
dimensions, was used in the study. In the first phase of the study, screening model which is
one of the quantitative research designs was used. The population of research was composed
of 6180 teachers working in public and private pre-schools, primary schools, secondary
schools and high schools in Efeler and Nazilli district of Aydın province in 2020-2021
academic year, the sample of research was determined by stratified sampling technique as
373 teachers. The data was obtained by applying “21st Century Skills Scale for School
Principals” that was developed by the researcher. In the second phase of study,
phenomenology design which is one of the qualitive research desing was used. The data was
obtained by apllying the semi-structured interview that was developed by the researcher to
10 teachers which were selected through maximum variation sampling method from
teachers working in public and private pre-schools, primary schools, secondary schools and
high schools in Efeler and Nazilli district of Aydın province in 2020-2021 academic year.
Content analysis method was used to analyze quantitive data. According to the findings
obtained from the quantative dimension of the research; it was determined that the
perception levels of the teachers regarding 21. century skills of school principals were at “I
agree” level. It was revealed that perception levels of teachers about 21. century skills of
school principals according to teachers’ gender did not show a significant difference, but
perception levels of teachers according to genders of school principals, school type, school
level, graduation of teachers, professional seniority of teachers and teachers’ age differed
x
significantly.According to the findings obtained from the qualitative dimension of the
research; “Learning And innovation skills”, “Information, technology and media literacy
skills” and “Life and career Skills” categories were created by examining the views of
teachers. In the light of obtained categories, themes, subthemes and codes were created. The
21st century skills of female school principals, private school principals, preschool and high
school principals were perceived as high. Additionally, teachers with associate and
postgraduate degrees, low and high professional seniority and young and high-age teachers
have high perceptions about their school principals’ 21st century skills.
The views of the teachers were presented using direct quotations and the views were
evaluated within the framework of the literature. In the frame of findings, suggestions for
future research and practices are given to practitioners and researchers.