Deniz Ticareti hakkında en az bilgi sahibi olduğumuz alanların başında gelmektedir.
Osmanlı denizciliği denildiğinde askeri denizcilik üzerinde daha çok durulmaktadır. Ticari
denizciliğin ne kadarlık bir etkiye sahip olduğunun tespit edilmesi, özellikle Batı Anadolu
kıyılarındaki ticari faaliyetlerine neler olduğunun anlaşılması, taşınan malların ve seyir
rotalarının ortaya çıkarılması az bilinen bir dönemin açıklığa kavuşturulmasına katkı
sağlanmıştır. 1750-1839 yılları arasını araştırmayı uygun gördük. Bu tarihler özellikle
Kapitülasyonların Osmanlı Devleti’ni her yönden etkilemeye başladığı bir dönemi ifade
etmektedir. 1740 sonrası ortaya çıkan tablo özellikle hep eleştirilen Osmanlı deniz ticaret
politikalarını gerçek yönüyle anlamamıza yardımcı olacaktır. Coğrafya olarak ise Batı
Anadolu kıyıları seçilmiştir. Burada da özellikle ticaretle uğraşan Osmanlı tebaası olan
kaptanlar seçilmeye çalışılmıştır. Bu kaptanların taşıdıkları mallar, gelip gittikleri limanlar ve
taşıdıkları mal miktarları tablo şeklinde verilmiştir.
Batı Anadolu Kıyılarında Osmanlı Tüccar sınıfının yapmış olduğu ticaretin ne boyutta
olduğunu, bu yapılan ticaretin ekonomik boyutunun ve taşınan malların neler olduğunun
ortaya çıkarılması ile denizciliğin etkileşim bölgeleri hakkında veriler ortaya koyduğunda
genel ile ilgili çözümlemeler yapmamız kolaylaşmıştır. Böylece literatürde eksik olan bir
dönemin aydınlatılmasına katkı sağlanmıştır. Bu tezde verilen tablolar ve kullanılan belgelere
ek olarak yeniden Batı Anadolu kıyılarında gerçekleşen deniz ticaretine yeni yorumlar
getirilmesi kaçınılmazdır.
Maritime Trade is one of the fields in which we have the least knowledge of. When
Ottoman maritime is mentioned, more emphasis is placed on military maritime. Determining
the effect of commercial maritime, understanding the commercial activities especially in the
Western Anatolian coasts, revealing the transported goods and navigation routes contributed
to the clarification of a little-known period. We found it appropriate to research the years
between 1750 and 1839. These dates particularly represent a period when the Capitulations
began to affect the Ottoman Empire in every respect. The picture that emerged after 1740 will
help us to understand the Ottoman maritime trade policies, which have always been criticized,
in real terms. The Western Anatolian coasts were chosen as the geographical region. Here,
the captains of Ottoman subjects engaged in trade were especially selected. The goods carried
by these captains, the ports they came to and went from and the amount of goods they carried
were given in the table.
When the data about the interaction areas of maritime were put forward by revealing
the extent of the trade of the Ottoman Merchant class on the Western Anatolian Coasts, the
economic dimension of this trade and the goods which were transported, it became easier to
make general analyzes. Thus, a contribution has been made to illuminate a missing period in
the literature. With the tables and documents used in this thesis, it is inevitable to bring new
interpretations to the maritime trade that took place in the Western Anatolian coasts.