dc.contributor.advisor |
Armağan, Ece |
|
dc.contributor.author |
Küçükkambak, Selçuk Efe |
|
dc.date.accessioned |
2021-10-13T07:16:07Z |
|
dc.date.available |
2021-10-13T07:16:07Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4340 |
|
dc.description.abstract |
üketiciler, istek ve ihtiyaçlarına yönelik olarak herhangi bir ürün ve hizmet grubunda satın alma kararı verirken, alternatifleri değerlendirme aşamasında geçmişe kıyasla daha fazla marka ile karşılaşmaktadır. Farklı kategorideki markalı ürün ve hizmetlerin çeşitlenmesinin yanında şehirler, bölgeler, ülkeler ve hatta ünlüler de artık birer rekabet unsuru olarak markalaşmaktadır. Tüketici marka tercihlerinde ise memnuniyet, markanın tüketici zihninde yarattığı çağrışımlar, genel olarak tüketici tarafından markanın bilinirliği, markanın algılanan kalitesi ve markaya duyulan duygusal fayda ile bağlantılı marka sadakati gibi faktörlerin etkisi giderek artmaktadır. Tüketici davranışlarında görülen değişimler pazarlama ve marka yöneticilerini tüketici istek ve ihtiyaçları odaklı, algılanan değeri yüksek markalar yaratmaya yöneltmektedir. Yüksek marka değeri yaratan ve tüketici temelli marka denkliği oluşturmaya yönelik yatırımlar bugünün pazarlama anlayışında giderek önem kazanmaktadır. Aynı koşullar her yıl yerli ve yabancı pek çok turisti ağırlayan turizm destinasyonlarının birer marka olarak pazarlanması ve yönetilmesi sürecinde de önem kazanmaktadır. Turizm destinasyonlarının yerli ve yabancı turistler tarafından yeniden tercih edilmesi, mikro açıdan yerel işletmelerin kar elde etmelerine ve sürdürülebilir rekabet avantajı sağlamalarına olanak tanırken, makro açıdan ülke ekonomisine olumlu katkılar sağlamaktadır. Bu çalışmada Fethiye destinasyonunun tüketici temelli marka denkliğini oluşturan faktörleri belirlemek ve marka denkliğinin marka tercihine etkisinde, marka memnuniyetinin rolünü belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik olarak yerli ve yabancı turistlerden toplanan veriler uygun istatistik analizlerle test edilmiş ve Fethiye'nin marka denkliğinin, marka tercihine etkisinde marka memnuniyetinin düzenleyici etkisinin yerli ve yabancı turistler arasında farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
ĠÇĠNDEKĠLER
BĠLĠMSEL ETĠK BĠLDĠRĠM SAYFASI..........................................................................v
ÖZET ....................................................................................................................................vii
ABSTRACT...........................................................................................................................ix
ÖNSÖZ ..................................................................................................................................xi
ĠÇĠNDEKĠLER.................................................................................................................. xiii
ġEKĠLLER DĠZĠNĠ............................................................................................................xix
TABLOLAR DĠZĠNĠ..........................................................................................................xxi
EKLER DĠZĠNĠ............................................................................................................. xxxiii
GĠRĠġ......................................................................................................................................1
1.BÖLÜM ...............................................................................................................................4
1. MARKA VE MARKA DENKLĠĞĠ ĠLE ĠLGĠLĠ KURAMSAL ÇERÇEVE ..............4
1.1.Marka Kavramı ..............................................................................................................4
1.1.1.Markanın Tarihçesi..................................................................................................6
1.1.2.Marka ve Ürün Kavramları Arasındaki Farklılıklar................................................7
1.1.3.Markanın Faydaları ...............................................................................................10
1.1.3.1. Markanın Üreticiler Açısından Sağladığı Faydalar .......................................10
1.1.3.2.Markanın Perakendeciler Açısından Sağladığı Faydalar................................11
1.1.3.3. Markanın Tüketiciler Açısından Sağladığı Faydalar.....................................11
1.1.4.Marka Elemanları..................................................................................................13
1.1.4.1.Marka Ġsmi......................................................................................................14
1.1.4.2.Markanın Logosu............................................................................................16
1.1.4.3.Marka Sloganı.................................................................................................18
1.1.4.4. Marka Karakteri.............................................................................................19
1.1.4.5. Marka Elemanı Seçim Kriterleri....................................................................20
1.1.5.Markalama Süreciyle Ġlgili Temel Kavramlar.......................................................22
1.1.5.1.Marka Kimliği ................................................................................................22
1.1.5.2.Marka KiĢiliği.................................................................................................27
1.1.5.3.Marka Ġmajı ....................................................................................................29
1.1.5.4.Marka Konumu...............................................................................................30
1.1.6.Markalama Karar Süreci ve AĢamaları .................................................................32
1.1.6.1.Marka Kullanımına Yönelik Karar.................................................................34
xiv
1.1.6.2.Marka Sponsoruna Yönelik Karar ................................................................. 36
1.1.6.3.Marka Adı Stratejileri .................................................................................... 38
1.1.6.4.Marka Stratejileri ........................................................................................... 39
1.1.6.4.1.Hat GeniĢletme Stratejisi......................................................................... 40
1.1.6.4.2.Marka GeniĢletme Stratejisi .................................................................... 41
1.1.6.4.3.Çoklu Marka Kullanımı Stratejisi ........................................................... 41
1.1.6.4.4.Yeni Marka Kullanımı Stratejisi ............................................................. 42
1.1.6.4.5.Ortak Markalama Stratejisi ..................................................................... 43
1.1.6.5. Markanın Yeniden Konumlandırılması Stratejileri....................................... 43
1.2. Marka Değeri, Marka Denkliği ve Tüketici Temelli Marka Denkliği Kavramları .... 44
1.2.1.Modern Pazarlama AnlayıĢında Değer Kavramı.................................................. 45
1.2.2.Marka Değeri Kavramı......................................................................................... 47
1.2.3.Marka Denkliği Kavramı...................................................................................... 49
1.2.4.Stratejik Marka Yönetimi Sürecinde Marka Denkliği.......................................... 50
1.2.4.1.Marka Değer Zinciri Modeli.......................................................................... 52
1.2.5.Marka Denkliğinin Önemi.................................................................................... 55
1.2.5.1.Marka Denkliğinin ĠĢletmeler Açısından Faydaları....................................... 56
1.2.5.2. Marka Denkliğinin Tüketiciler Açısından Faydaları .................................... 57
1.2.6.Marka Denkliği OluĢturmaya Yönelik YaklaĢımlar............................................. 57
1.2.6.1.David Aaker (1991) Marka Denkliği Modeli ................................................ 58
1.2.6.2.Kevin Lane Keller (1993) Marka Denkliği Modeli ....................................... 59
1.2.7.Marka Denkliğinin Ölçümü.................................................................................. 60
1.2.7.1.Marka Denkliğinin Ölçümüne Yönelik Literatürde Yer Alan BaĢlıca
ÇalıĢmalar .................................................................................................................. 62
1.3.Tüketici Temelli Marka Denkliği Kavramı................................................................. 66
1.3.1.Tüketici Temelli Marka Denkliği Unsurları......................................................... 69
1.3.1.1.Marka Sadakati .............................................................................................. 69
1.3.1.1.1.Marka Sadakatinin Seviyeleri ................................................................. 74
1.3.1.1.2.Marka Sadakatinin Ölçümü..................................................................... 76
1.3.1.1.3.Marka Sadakatinin ĠĢletmelere Sağladığı Değer..................................... 78
1.3.1.2. Algılanan Kalite ............................................................................................ 78
1.3.1.2.1.Algılanan Kalitenin ĠĢletmelere Sağladığı Faydalar ............................... 80
1.3.1.2.2.Algılanan Kalitenin Belirleyici Faktörleri............................................... 82
1.3.1.3.Marka ÇağrıĢımları ........................................................................................ 83
1.3.1.3.1.Marka ÇağrıĢımının Türleri..................................................................... 85
xv
1.3.1.3.2.Marka ÇağrıĢımlarının Ölçümü ...............................................................89
1.3.1.3.3.Marka ÇağrıĢımının ĠĢletmelere Sağladığı Değer....................................91
1.3.1.4.Marka Farkındalığı .........................................................................................92
1.3.1.4.1.Marka Farkındalığının Ölçümü ve Marka Farkındalığı Seviyeleri..........94
1.3.1.4.2.Marka Farkındalığının ĠĢletmelere Sağladığı Değer................................95
2. BÖLÜM ............................................................................................................................97
2. STRATEJĠK MARKA YÖNETĠMĠNDE TÜKETĠCĠ DAVRANIġLARI ................97
2.1. Tüketici DavranıĢları Kavramı..................................................................................101
2.1.1. Tüketici DavranıĢlarının Pazarlama Literatüründeki Önemi .............................104
2.1.2. Tüketici DavranıĢları Disiplininde Yer Alan ÇeĢitli Kavramlar........................106
2.2. Tüketici Satın Alma Karar Süreci.............................................................................109
2.2.1. Ġhtiyacın Fark Edilmesi ve Problemin Tespiti....................................................109
2.2.2. Bilgi Toplama ve Alternatiflerin Değerlendirilmesi ..........................................111
2.2.3. Satın Alma Kararının Verilmesi ve Satın Alma DavranıĢının GerçekleĢmesi...112
2.2.4. Satın Alma Sonrası DavranıĢlar .........................................................................113
2.3. Memnuniyet Kavramı ve Tüketici Marka Memnuniyeti ..........................................114
2.3.1. Marka Memnuniyetinin Markalar Açısından Önemi .........................................117
2.3.2. Marka Memnuniyeti Belirleyicileri....................................................................119
2.3.3. Marka Memnuniyetine Yönelik Pazarlama Stratejileri......................................120
2.4. Tercih Kavramı ve Tüketici Marka Tercihi ..............................................................122
2.5. Tüketicilerin Marka Tercihlerine Etki Eden DıĢsal Faktörler ..................................122
2.5.1. YaĢam Tarzı .......................................................................................................123
2.5.2. KiĢisel Değerler..................................................................................................125
2.5.3. Kültür..................................................................................................................127
2.5.4. DanıĢma Grupları ...............................................................................................128
2.5.5. Sosyal Sınıflar ....................................................................................................131
2.5.6. Aile .....................................................................................................................133
2.6. Tüketici Marka Tercihlerine Etki Eden Ġçsel Faktörler ............................................134
2.6.1. Algılama .............................................................................................................134
2.6.2. Öğrenme .............................................................................................................139
2.6.3. Motivasyon ve Ġlgilenim ....................................................................................143
2.6.4. Tutumlar.............................................................................................................153
2.6.5. KiĢilik ve Benlik.................................................................................................161
2.7. Turistik Destinasyonlarda Tüketici Temelli Marka Denkliği Ölçümü, Destinasyon
Marka Memnuniyeti ve Marka Tercihine Yönelik Literatür Özeti..................................165
xvi
2.7.1. Türkiye DıĢındaki Turizm Destinasyonlarında Tüketici Temelli Marka Denkliği,
Destinasyon Marka Tercihi ve Destinasyon Marka Memnuniyetinin Düzenleyicilik
Etkisinin Ölçümlerine Yönelik Literatür Bulguları..................................................... 165
2.7.2. Türkiye’deki Turizm Destinasyonlarında Tüketici Temelli Marka Denkliği,
Destinasyon Marka Memnuniyeti ve Destinasyon Marka Tercihi Ölçümlerine Yönelik
Literatür Bulguları ....................................................................................................... 173
2.7.3. Turistik Bir Ürün Olarak Fethiye Destinasyonu Markasına Yönelik Literatür
Bulguları ...................................................................................................................... 175
3. BÖLÜM.......................................................................................................................... 183
3.TURĠSTĠK DESTĠNASYONLARDA TÜKETĠCĠ TEMELLĠ MARKA
DENKLĠĞĠNĠN ÖLÇÜMÜ: FETHĠYE’DE BĠR ARAġTIRMA............................ 183
3.1.Metodoloji ................................................................................................................. 183
3.1.1.AraĢtırmanın Amacı............................................................................................ 183
3.1.2.AraĢtırmanın Önemi ........................................................................................... 184
3.1.3.AraĢtırmanın Evreni ve Örneklem...................................................................... 185
3.1.4.Temel AraĢtırma Sorusu ve AraĢtırmanın Alt Problemleri ................................ 186
3.1.5.AraĢtırmanın Kapsamı, Sınırlılıkları, Hedefi ve Varsayımları........................... 188
3.1.6.AraĢtırmada Kullanılan Veri Toplama Yöntemi ................................................ 189
3.1.7.AraĢtırmanın Modeli ve Hipotezleri................................................................... 195
3.2.Katılımcıların ÇeĢitli Demografik Özelliklerine, Fethiye Tatillerini Organize Etme
ġekillerine ve Fethiye’de Edindikleri Tatil Deneyimlerine ĠliĢkin Bulgular .................. 199
3.2.1.Katılımcıların ÇeĢitli Demografik Özelliklerine ĠliĢkin Bulgular...................... 199
3.2.1.1.Yerli Turistlerin Demografik Özelliklerine ĠliĢkin Bulgular....................... 200
3.2.1.2. Yabancı Uyruklu Turistlerin Demografik Özelliklerine ĠliĢkin Bulgular... 202
3.2.2.Katılımcıların Fethiye Tatillerini Organize Etme ġekilleri ve Fethiye’de
Edindikleri Tatil Deneyimlerine ĠliĢkin Bulgular........................................................ 203
3.2.2.1.Türk Katılımcıların Fethiye Tatillerini Organize Etme ġekilleri ve Fethiye’de
Edindikleri Tatil Deneyimlerine ĠliĢkin Bulgular.................................................... 206
3.2.2.2.Yabancı Uyruklu Katılımcıların Fethiye Tatillerini Organize Etme ġekilleri
ve Fethiye’de Edindikleri Tatil Deneyimlerine ĠliĢkin Bulgular ............................. 208
3.2.3.Katılımcıların ÇeĢitli Demografik Özellikleri Ġle Fethiye Tatillerini Organize
Etme ġekilleri ve Fethiye’de Edindikleri Tatil Deneyimlerine ĠliĢkin Dağılımlar...... 211
3.2.3.1.Türk Katılımcıların ÇeĢitli Demografik Özellikleri Ġle Fethiye Tatillerini
Organize Etme ġekilleri ve Fethiye’de Edindikleri Tatil Deneyimlerine ĠliĢkin
Dağılımlar ................................................................................................................ 211
3.2.3.2.Yabancı Uyruklu Katılımcıların ÇeĢitli Demografik Özellikleri Ġle Fethiye
Tatillerini Organize Etme ġekilleri ve Fethiye’de Edindikleri Tatil Deneyimlerine
ĠliĢkin Dağılımlar..................................................................................................... 248
xvii
3.2.4.Katılımcıların Fethiye Tatillerini Organize Etme ġekilleri Ġle Fethiye’de
Edindikleri Tatil Deneyimlerine ĠliĢkin Dağılımlar.....................................................280
3.2.4.1.Türk Katılımcıların Fethiye Tatillerini Organize Etme ġekilleri Ġle Fethiye’de
Edindikleri Tatil Deneyimlerine ĠliĢkin Dağılımlar .................................................280
3.2.4.2.Yabancı Uyruklu Katılımcıların Fethiye Tatillerini Organize Etme ġekilleri
Ġle Fethiye’de Edindikleri Tatil Deneyimlerine ĠliĢkin Dağılımlar ..........................315
3.2.5.Katılımcıların Milliyetleri ile ÇeĢitli Demografik Özellikleri, Fethiye Tatillerini
Organize Etme Biçimleri ve Fethiye’de Edindikleri Tatil Deneyimleri Arasındaki
Farklılığın Tespitine Yönelik Ki-Kare Homojenlik Testleri........................................349
3.3. AraĢtırmada Kullanılan Ölçme Araçlarına Yönelik Bulgular...................................352
3.3.1.Türk Katılımcılar Ġçin Kullanılan Ölçme Araçlarına Yönelik Bulgular .............353
3.3.2.Yabancı Katılımcılar Ġçin Kullanılan Ölçme Araçlarına Yönelik Bulgular........356
3.4. AraĢtırmada Kullanılan Ölçme Araçlarına Yönelik Açıklayıcı Faktör Analizi........359
3.4.1.Türk Katılımcılar Ġçin Kullanılan Ölçme araçlarına Yönelik Açıklayıcı Faktör
Analizi ..........................................................................................................................360
3.4.2.Yabancı Uyruklu Katılımcılar Ġçin Kullanılan Ölçme araçlarına Yönelik
Açıklayıcı Faktör Analizi .............................................................................................363
3.5. AraĢtırmada Kullanılan Ölçme Araçlarına Yönelik Doğrulayıcı Faktör Analizi .....367
3.5.1.Türk Katılımcılar Ġçin Kullanılan Ölçme araçlarına Yönelik Doğrulayıcı Faktör
Analizi ..........................................................................................................................370
3.5.1.1.Yerli Veri Seti Ġçin Tüketici Temelli Marka Denkliği Ölçeği Birincil Düzey
Çok Faktörlü Doğrulayıcı Faktör Analizi.................................................................371
3.5.1.2.Yerli Veri Seti Ġçin Tüketici Marka Memnuniyeti Ölçeği Tek Faktörlü
Doğrulayıcı Faktör Analizi Modeli ..........................................................................373
3.5.1.3.Yerli Veri Seti Ġçin Marka Tercihi Ölçeği Tek Faktörlü Doğrulayıcı Faktör
Analizi Modeli..........................................................................................................375
3.5.2.Yabancı Uyruklu Katılımcılar Ġçin Kullanılan Ölçme araçlarına Yönelik
Doğrulayıcı Faktör Analizi...........................................................................................377
3.5.2.1.Yabancı Veri Seti Ġçin Tüketici Temelli Marka Denkliği Ölçeği Birincil
Düzey Doğrulayıcı Faktör Analizi............................................................................377
3.5.2.2.Yabancı Veri Seti Ġçin Tüketici Marka Memnuniyeti Ölçeği Tek Faktörlü
Doğrulayıcı Faktör Analizi Modeli ..........................................................................380
3.5.2.3.Yabancı Veri Seti Ġçin Marka Tercihi Ölçeği Tek Faktörlü Doğrulayıcı Faktör
Analizi Modeli..........................................................................................................381
3.6.Hipotez Testleri..........................................................................................................383
3.6.1. Katılımcıların Milliyetlerine Göre Fark Testleri ................................................384
3.6.2.Türk Katılımcıların ÇeĢitli Demografik Özelliklerine Göre Fark Testleri..........385
xviii
3.6.3.Yabancı Uyruklu Katılımcıların ÇeĢitli Demografik Özelliklerine Göre Fark
Testleri ......................................................................................................................... 389
3.7.Katılımcıların Fethiye Tatillerini Organize Etme ġekilleri ve Fethiye Tatil
Deneyimlerine Göre Fark Testleri................................................................................... 395
3.7.1.Türk Katılımcıların Fethiye Tatillerini Organize Etme ġekilleri ve Fethiye Tatil
Deneyimlerine Göre Fark Testleri............................................................................... 395
3.7.2.Yabancı Uyruklu Katılımcıların Fethiye Tatillerini Organize Etme ġekilleri ve
Fethiye Tatil Deneyimlerine Göre Fark Testleri ......................................................... 415
3.8.Tüketici Temelli Marka Denkliğinin Marka Tercihine Etkisinde Marka
Memnuniyetinin Düzenleyici Etkisi................................................................................ 439
3.8.1.AraĢtırmaya Katılan Yerli Turistlerin Fethiye Destinasyonu Marka Denkliği
Algılarının Marka Tercihine Etkisinde Marka Memnuniyetinin Düzenleyici Rolü.... 441
3.8.2.AraĢtırmaya Katılan Yabancı Uyruklu Turistlerin Fethiye Destinasyonu Marka
Denkliği Algılarının Marka Tercihine Etkisinde Marka Memnuniyetinin Düzenleyici
Rolü.............................................................................................................................. 442
3.8.3.AraĢtırmaya Katılan Bireylerin Fethiye Destinasyonu Marka Denkliği Algılarının
Marka Tercihine Etkisinde Marka Memnuniyetinin Düzenleyici Rolünü Belirleyen
Modelin Milliyetlere Göre Kıyaslanması .................................................................... 444
TARTIġMA VE SONUÇ.................................................................................................. 447
KAYNAKÇA ..................................................................................................................... 470
EKLER............................................................................................................................... 497
ÖZGEÇMĠġ....................................................................................................................... 508 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Marka Denkliği, Marka Memnuniyeti, Marka Tercihi, Marka Değeri, Destinasyon Pazarlaması. |
tr_TR |
dc.title |
Turistik destinasyonlarda tüketici temelli marka denkliğinin ölçümü: Fethiye'de bir araştırma |
tr_TR |
dc.type |
doctoralThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İşletme Ana Bilim Dalı |
tr_TR |