Özet:
BASAMAKLI ÖĞRETİM PROGRAMININ İNGİLİZCE DERSİ ÖĞRENCİ
BAŞARISINA, TUTUMUNA, ÖZ DÜZENLEMESİNE VE KALICILIĞA ETKİSİ
Kadir KAHRAMAN
Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Prof. Dr. Kerim GÜNDOĞDU
2020, XVIII + 163 sayfa
Bu araştırmanın amacı basamaklı öğretim programın İngilizce dersi öğrenci başarısına,
tutumuna, öz düzenlemesine ve öğrenmede kalıcılığa etkisini incelemektir. Karma desene
göre gerçekleştirilen araştırmanın nicel kısmında deney ve kontrol grubuna öntest, sontest,
kalıcılık testleri uygulanmıştır. Araştırmanın nitel kısmında yarı yapılandırılmış görüşme
formları ve öğrenci yansıtıcı günlükleri kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubu, Aydın il sınırları içerisinde bulunan çok programlı bir
anadolu lisesinde öğrenim gören iki 10. sınıf şubesinden oluşturulmuştur. Gruplar, iki
sınıftan biri deney; biri kontrol grubu olarak seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir.
Araştırmada deney grubuna İngilizce dersinde basamaklı öğretim programı uygulanırken,
kontrol grubuna güncel öğretim programı uygulanmıştır. Her iki grubun öğretim sürecinin
araştırmacı tarafından yürütüldüğü dersler sekiz hafta boyunca sürmüştür. Araştırmada, nicel
verilerin elde edilmesine yönelik olarak 10.sınıf İngilizce dersi başarı testi, İngilizceye
yönelik tutum ölçeği, İngilizce öğretiminde öz-düzenleme stratejileri ölçeği kullanılmıştır.
Nitel verilere yönelik olarak da öğrenci yansıtıcı günlükleri ve yarı yapılandırılmış görüşme
formları kullanılmıştır. Uygulamaya başlamadan önce başarı, tutum ve öz düzenleme ön
testleri; uygulamanın bitiminden sonra başarı, tutum ve öz düzenleme son testleri ve
uygulamadan yaklaşık iki ay sonra da başarı, tutum ve öz düzenleme kalıcılık testleri
uygulanmıştır. Uygulama süresince öğrencilerden günlük notlar tutmaları istenilmiştir.
Uygulamadan sonra da öğrencilerle görüşme yapılmıştır.
Nicel verilerin analizinde t-testi ve Mann-Whitney U testleri kullanılarak gruplar
arasındaki farklılıklar belirlenmiş ve verilerin analizinde istatistik paket programı
kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır.
vi
Elde edilen bulgulara göre, 10. sınıf İngilizce dersi başarı testi ve öz düzenleme
stratejileri ölçeği öntest puanları karşılaştırıldığında gruplar arasında anlamlı bir farklılık
bulunmamıştır; grupların sontest ve kalıcılık test puanları karşılaştırıldığında, deney grubu
lehine anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. İngilizceye yönelik tutum ölçeği puanlarında ise
iki grup arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Öğrencilerin tutukları günlük notlar ve
yapılan görüşmelerden elde edilen bulgulara göre, basamaklı öğretim programıyla
öğrencilerin derse yönelik güvenlerinin arttığı, derste eğlendikleri, kendilerini daha rahat
hissettikleri ve dersi daha çok sevdikleri görülmüştür. Ayrıca bu uygulamaların diğer
derslerde de yapılması öğrenciler tarafından istenmiştir.
Sonuç olarak, basamaklı öğretim programının İngilizce dersi akademik başarısına ve
İngilizce öğretimde öz düzenleme becerileri stratejilerine olumlu yönde etki etmiştir.
Basamaklı öğretim programının öğrencilerin derse aktif katılımını sağladığı, öğrenme
süresince öğrencilere etkinlikleri seçme ve planlama fırsatı verdiği ve öğrencilerde özgüven
oluşturduğu için tüm uygulayıcılara ve öğretmenlere derslerinde kullanmaları önerilmiştir.