dc.contributor.advisor |
Hatipoğlu, Atakan |
|
dc.contributor.author |
Kökerer, Enes Berhudan |
|
dc.date.accessioned |
2021-10-13T07:10:39Z |
|
dc.date.available |
2021-10-13T07:10:39Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4329 |
|
dc.description.abstract |
POSTMODERN EVRENİN POLİTİK FELSEFİ
Enes Berhudan KÖKERER
Yüksek Lisans Tezi, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Ana bilim Dalı
Tez Danışmanı: Doç. Dr. Atakan HATİPOĞLU
2020, İX + 216 sayfa
İnsanlığın dünyayı anlamlandırma çabası kendi yaşadığı dönemin
sorunlarını çözme çabası ile aynı anlama gelir. Bir diğer ifadeyle yaşadığımız
dünyada karşılaştığımız sorunları çözme gayretimiz, aslında onu anlamlandırmak
adına yaptığımız faaliyetlerin de toplamıdır. Bu sorunların yapısı her ne kadar
dönemden döneme farklılık gösterse de kendi öz niteliğinde bir değişime
uğramaz. Konu siyaset olunca da bu sorunun temel niteliği, anlamlandırmaya
çalıştığımız dünyada siyasal ve sosyal ilişkilerimizi hangi temeller üzerine
kuracağımız olur. Bu çalışmanın amacı da postmodern teorinin kavram haritasını
ortaya koyup, siyasal ve toplumsal olarak kuracağımız ilişkilerin hangi temel
kaygılar üzerine kurulabileceğini incelemektir.
Postmodern teorinin meydan okumadığı şey yok gibidir. Alışıla gelmiş tüm
epistemolojik varsayımları eleştiriyor, metodolojik uzlaşımları çürütüyor, bilgi
iddialarını reddediyor, hakikatin her türlü versiyonuna karşı direniyor ve tüm ana
akım politik düşünceleri kabul edilebilirliğin dışına çıkarıyordu. Postmodern
düşüncenin bu konumu, yani nesnel düşünce arayışı ile olan arasındaki mesafe,
nihilizme kapı aralayacağı, toplumsal olarak nesnel hareket noktalarının
olmayışından kaynaklı bir kinizme ve çürümeye sebebiyet vereceği
düşünülmüştür. Bu durumun tam tersi olarak, postmodern düşünce içinden neşet
edecek siyasal ve toplumsal görüş nihilizm ve kinizm yerine farklılığa yönelik
duyarlılığı gerekli kılacaktır. Genel geçer bir hakikatin olmadığı yerde, kavram
olarak ‘hakikat’ yok olmaz, hakikatler çokluğu oluşur. Kimsenin hakikat tekelini
elinde bulunduramadığı alanda herkesin hakikati kendi içinde biricik olur. Bunun
yanında postmodern teorinin işaret ettiği gibi anlamı ortaya çıkaracak
bağlamsallık içinde, her hakikat kendini var kılabilmek için farkını ortaya
koyabilecek bir ‘Öteki’ne ihtiyaç duyacaktır. Bir başka deyişle her ‘Ben’i var
iv
eden şey bir ‘Öteki’ olacağı için, ‘Öteki’nin olmadığı yerde ‘Ben’ ve bu ‘Ben’in
türevi olacak ‘Biz’ olmayacaktır. ‘Ben’ ile ‘Öteki’ arasındaki farkın kurucu unsur
olduğu bir yerde var olabilmenin en temel şartı da bu farkı korumaktır. Bu
nedenle postmodern siyasal teorinin politik felsefesi de ‘Öteki’nin farklılığına
yönelik siyasal sorumlulukta doğmaktadır. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI ………………………………………………………….. ii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ………………………………………………... iii
ÖZET …………………………………………………………………………………….. iv
ABSTRACT ……………………………………………………………………………… vi
TEŞEKKÜR …………………………………………………………………………….. vii
İÇİNDEKİLER …………………………………………………………………………... viii
GİRİŞ …………………………………………………………………………………….. 1
1. BÖLÜM ………………………………………………………………………………. 14
1. MODERN TEORİNİN ÇERÇEVELENMESİ ………………………………………... 14
1.1. Modern Düşüncenin Felsefi Temelleri: Özne-İnsan ve Eleştirisi …………………... 14
1.1.1. Erken Dönem Modern Düşünce Eleştirileri ……………………………………... 22
1.1.1.1. J.J. Rousseau’nun Merhametli Vahşisi Versus Özne-İnsan ………………… 22
1.1.1.2. Muhafazakar Aklın İtidallik Eleştirisi ………………………………………. 26
1.1.1.3. Hegelci ve Marxist Tarihsel Bilincin Soyut Akıl Eleştirisi ……………….. 29
1.2. Modern Araçsal Aklın Felaketi: Frankfurt Okulu ………………………………….. 35
1.3. Modern Düşüncenin Yıkımı ………………………………………………………... 48
1.3.1. Evrensel Düşünceye Atılan Dinamit: Friedrich Nietzsche ……………………… 49
1.3.2. Varlığın Yıkımı ve Varoluşun İlişkiselliği: Martin Heidegger ………………….. 64
2. BÖLÜM ………………………………………………………………………………. 79
2. POSTMODERN DÜŞÜNCENİN DOĞUMU ……………………………………….. 79
2.1. Tarih Kuran Özne-İnsanın Kayboluşu: Yapısalcılık ………………………………. 79
2.2. Anlamsal Sabitliğin Sonu: Post-yapısalcılık ………………………………………. 92
2.2.1. Yapısal Sabitliğin Sökümü: J. Derrida ………………………………………….. 94
2.2.2. Anlatıların Anlamsızlığı: J-F Lyotard ………………………………………….. 105
3. BÖLÜM ………………………………………………………………………………. 119
3. POSTMODERN TEORİDE SİYASAL ALAN ………………………………………. 119
3.1. Postmodern Teori …………………………………………………………………… 119
3.2. Postmodern Siyaset Teorisi …………………………………………………………. 125
3.3. Postmodern Siyasetin İkili Sacayağı ……………………………………………….. 130
3.3.1. Öteki İçin Yapısöküm …………………………………………………………… 131
3.3.2. İktidar Siyasetinden Kaçış Stratejisi: M. Foucault ……………………………… 141
3.4. Postmodern Siyasete Alternatif Arayışlar …………………………………………... 163
ix
3.4.1. Toplumsal Heterojenlige Çözüm Arayışı: Çokkültürcülük Siyaseti ……………. 163
3.4.2. İletişimsel Eylem Dahilinde Modernite: Mutabakatçı Demokrasi ……………… 172
3.4.3. Kurucu Bir İrade Olarak Siyasetin Geri Dönüşü: Agonistik Politika …………… 177
4. SONUÇ ………………………………………………………………………………... 187
5. KAYNAKÇA …………………………………………………………………………. 193
6. ÖZGEÇMİŞ …………………………………………………………………………... 216 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Evrensellik, Görecelilik, Postmodern, Ötekilik, Sorumluluk |
tr_TR |
dc.title |
Postmodern Evrenin Politik Felsefesi |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı |
tr_TR |