dc.contributor.advisor |
Erbay Aslıtürk, Gül |
|
dc.contributor.author |
Uçak, Ragıp |
|
dc.date.accessioned |
2021-10-13T07:10:32Z |
|
dc.date.available |
2021-10-13T07:10:32Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4328 |
|
dc.description.abstract |
TURİZM REHBERLİĞİNDE KİŞİSEL MARKALAŞMA
Ragıp UÇAK
Yüksek Lisans Tezi, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı
Tez Danışmanları: Doç. Dr. Gül ERBAY ASLITÜRK, Dr. Öğr. Üyesi Gülnur
KARAKAŞ TANDOĞAN
2020, XX +102 sayfa
Kişisel marka kavramı, ticari markalardan farklı olarak, bir bireyin bir topluluk, sektör
veya pazardaki deneyimlerine, uzmanlıklarına, yetkinliklerine, eylemlerine ve başarılarına
dayanan ve kitlelerce tanınan bir kişi olarak tanımlanmaktadır. Kişisel markalaşma, uzun bir
prosedür olup, kişiyle ilgili bir marka değeri yaratmak için doğrudan planlanmaktadır.
Günümüzde sürekli artan rekabetçi pazar, insanların akranlarından sıyrılmakta zorlandıkları
bir durum yaratmaktadır. Kişisel markalaşma, insanlara rekabetçi ortamlarda fark edilir olma
fırsatı sunmaktadır.
Turizm endüstrisinin mihenk taşlarından olan turist rehberleri, ziyaretçilerini
destinasyonların en çekici kısımlarına yönlendiren turizm profesyonelleridir. Ülkelerinin
temsilcisi konumunda olan rehberler, bilgi veren, yol gösteren, liderlik eden ve ziyaretçilerin
tatmini sağlayıp, olumlu deneyimler yaşamasına yardımcı olan kişilerdir. Günümüzde pek
çok meslekte oluşan rekabet ortamı, rehberlik mesleğinde de kapsamaktadır. Diğer
rehberlerden farklı olmak, ayırt edici birtakım özellikleri ön plana çıkartmak ve tercih edilen
bir rehber olmak için kişisel marka kavramı bu alanda da kendisini göstermektedir.
Bu çalışmada kişisel marka haline gelmiş turist rehberleri ile görüşmeler yapılmıştır.
Görüşmeler sonucunda rehberlikte markalaşmak isteyen rehberlere çeşitli öneriler ve yol
haritası çıkartılmıştır. Çalışma üç ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde turizm
rehberliği, ikinci bölümde kişisel markalaşma ile ilgili kuramsal çerçeve ve ilgili araştırmalar
ele alınmaktadır. Çalışmanın üçüncü bölümünde ise kişisel marka haline gelmiş turist
rehberleri ile yapılan görüşmeler sonucundaki bulgulara yer verilmiş ve rehber adaylarına
markalaşma yolunda öneriler sunulmuştur. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI ...........................................................................................ii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI............................................................................iv
ÖZET................................................................................................................................. vi
ABSTRACT .....................................................................................................................vii
ÖNSÖZ............................................................................................................................viii
ŞEKİLLER DİZİNİ...........................................................................................................xii
TABLOLAR DİZİNİ .......................................................................................................xiii
KISALTMALAR DİZİNİ ................................................................................................ xiv
GİRİŞ................................................................................................................................. 1
I. BÖLÜM: TURİZM REHBERLİĞİ.............................................................................. 3
1.1. Turist Rehberliği Kavramı ........................................................................................ 3
1.2. Turist Rehberliğinin Tarihsel Gelişimi ...................................................................... 5
1.3. Turist Rehberliği Mesleğinin Özellikleri ................................................................... 6
1.4. Turist Rehberinde Olması Gereken Nitelikler............................................................ 8
1.4.1. Bilgi ................................................................................................................... 9
1.4.1.1. Yabancı Dil Bilgisi....................................................................................... 9
1.4.1.2. Genel Kültür Bilgisi..................................................................................... 9
1.4.1.3. Diğer Kültürler Hakkında Bilgi.................................................................... 9
1.4.1.4. İlkyardım Bilgisi .......................................................................................... 9
1.4.2. Yetenekler ve Beceriler ...................................................................................... 9
1.4.2.1. Anlatım Becerisi ........................................................................................ 10
1.4.2.2. İletişim Becerileri....................................................................................... 10
1.4.2.3. Yorumlama Becerisi .................................................................................. 10
1.4.2.4. Organizasyon ve Koordinasyon Becerileri.................................................. 10
1.4.2.5. Sorularla Başa Çıkabilme Becerisi ............................................................. 11
1.4.2.6. Kendini Yenileyebilme Becerisi................................................................. 11
x
1.4.3. Kişilik Özellikleri............................................................................................. 11
1.4.3.1. Espri Yeteneği ........................................................................................... 11
1.4.3.2. Liderlik Ruhu............................................................................................. 11
1.4.3.3. Dışa Dönük Kişilik..................................................................................... 12
1.4.3.4. Misafirperverlik ......................................................................................... 12
1.4.3.5. Mesleki Etik Kaygılar ................................................................................ 12
1.4.3.6. Rehberin Giyim Tarzı ................................................................................ 12
1.6. Türkiye’de Turist Rehberliği................................................................................... 15
II. BÖLÜM: KİŞİSEL MARKALAŞMA....................................................................... 18
2.1. Marka Kavramı ve Önemi....................................................................................... 18
2.2. Kişisel Markalaşma Kavramı .................................................................................. 20
2.3. Kişisel Markalaşmanın Tarihsel Gelişimi................................................................ 22
2.4. Kişisel Markalaşmanın Önemi ve Avantajları ......................................................... 24
2.5. Kişisel Marka Yaratma Süreci................................................................................. 25
2.6. Kişisel Markalaşma Unsurları ................................................................................. 27
2.6.1. Kişisel Değerler................................................................................................ 28
2.6.2. Yönetim Becerileri ........................................................................................... 28
2.6.3. İletişim............................................................................................................. 29
2.6.4. Kişisel Farkındalık ........................................................................................... 29
2.6.5. Kişilik .............................................................................................................. 30
2.6.6. Kişisel İmaj ...................................................................................................... 30
2.6.7. Hedefler ........................................................................................................... 32
2.6.8. Fiziksel Yapı .................................................................................................... 32
2.7. Kişisel Markalaşma Boyutları ................................................................................. 33
2.7.1. McNally ve Speak Modeli ................................................................................ 33
2.7.2. 4-D Markalaşma ............................................................................................... 35
2.8. Kişisel Markalaşma Stratejileri ............................................................................... 36
xi
2.8.1. Otantik Kişisel Markalaşma.............................................................................. 36
2.8.2. Ben Markasının Kodu....................................................................................... 38
2.8.3. Yedi Aşamada Kişisel Marka Oluşturma .......................................................... 40
2.8.4. Etkili Kişisel Markalaşma Kriterleri ................................................................. 42
2.8.5. Üç Adımda Kişisel Markayı Güçlendirmek ...................................................... 43
III. BÖLÜM: TURİZM REHBERLİĞİNDE KİŞİSEL MARKALAŞMA................... 45
3.1. Araştırmanın Amacı................................................................................................ 45
3.2. Araştırmanın Önemi................................................................................................ 45
3.3. Araştırmanın Yöntemi............................................................................................. 46
3.4. Araştırmanın Örneklemi.......................................................................................... 47
3.5. Araştırmanın Sınırlılıkları ....................................................................................... 48
3.6. Araştırmanın Soruları.............................................................................................. 48
3.7. Bulgular.................................................................................................................. 49
SONUÇ VE ÖNERİLER ................................................................................................ 59
KAYNAKÇA................................................................................................................... 65
EKLER............................................................................................................................ 72 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Turist Rehberi, Markalaşma, Kişisel Marka |
tr_TR |
dc.title |
Turizm Rehberliğinde Kişisel Markalaşma |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı |
tr_TR |