Özet:
TURİZM REHBERLİĞİNDE KİŞİSEL MARKALAŞMA
Ragıp UÇAK
Yüksek Lisans Tezi, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı
Tez Danışmanları: Doç. Dr. Gül ERBAY ASLITÜRK, Dr. Öğr. Üyesi Gülnur
KARAKAŞ TANDOĞAN
2020, XX +102 sayfa
Kişisel marka kavramı, ticari markalardan farklı olarak, bir bireyin bir topluluk, sektör
veya pazardaki deneyimlerine, uzmanlıklarına, yetkinliklerine, eylemlerine ve başarılarına
dayanan ve kitlelerce tanınan bir kişi olarak tanımlanmaktadır. Kişisel markalaşma, uzun bir
prosedür olup, kişiyle ilgili bir marka değeri yaratmak için doğrudan planlanmaktadır.
Günümüzde sürekli artan rekabetçi pazar, insanların akranlarından sıyrılmakta zorlandıkları
bir durum yaratmaktadır. Kişisel markalaşma, insanlara rekabetçi ortamlarda fark edilir olma
fırsatı sunmaktadır.
Turizm endüstrisinin mihenk taşlarından olan turist rehberleri, ziyaretçilerini
destinasyonların en çekici kısımlarına yönlendiren turizm profesyonelleridir. Ülkelerinin
temsilcisi konumunda olan rehberler, bilgi veren, yol gösteren, liderlik eden ve ziyaretçilerin
tatmini sağlayıp, olumlu deneyimler yaşamasına yardımcı olan kişilerdir. Günümüzde pek
çok meslekte oluşan rekabet ortamı, rehberlik mesleğinde de kapsamaktadır. Diğer
rehberlerden farklı olmak, ayırt edici birtakım özellikleri ön plana çıkartmak ve tercih edilen
bir rehber olmak için kişisel marka kavramı bu alanda da kendisini göstermektedir.
Bu çalışmada kişisel marka haline gelmiş turist rehberleri ile görüşmeler yapılmıştır.
Görüşmeler sonucunda rehberlikte markalaşmak isteyen rehberlere çeşitli öneriler ve yol
haritası çıkartılmıştır. Çalışma üç ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde turizm
rehberliği, ikinci bölümde kişisel markalaşma ile ilgili kuramsal çerçeve ve ilgili araştırmalar
ele alınmaktadır. Çalışmanın üçüncü bölümünde ise kişisel marka haline gelmiş turist
rehberleri ile yapılan görüşmeler sonucundaki bulgulara yer verilmiş ve rehber adaylarına
markalaşma yolunda öneriler sunulmuştur.