dc.contributor.advisor |
Kıral, Erkan |
|
dc.contributor.author |
Öztaban, Altan |
|
dc.date.accessioned |
2021-10-13T07:10:18Z |
|
dc.date.available |
2021-10-13T07:10:18Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4326 |
|
dc.description.abstract |
OKUL YÖNETİCİLERİNİN TEKNOLOJİ LİDERLİĞİ ROLLERİNİ
YERİNE GETİRME DÜZEYLERİ
Altan ÖZTABAN
Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Tez Danışmanları: Doç. Dr. Erkan KIRAL, Dr. Öğr. Üyesi Adem ÇİLEK
2020, XVII + 120 sayfa
Araştırma, öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerini
yerine getirme düzeylerini ve bu düzeylerin bazı demografik değişkenlere (cinsiyet, eğitim
durumu, kıdem ve okul türü) göre farklılaşıp, farklılaşmadığını incelemek amacıyla betimsel
tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın hedef evrenini; 2018-2019 eğitim öğretim
yılında, Aydın ili merkez Efeler ilçesinde ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim kurumlarında görev
yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen ve
araştırmaya gönüllü olarak katılan 392 öğretmenle yürütülmüştür. Araştırma verilerinin
toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu” ve “Teknoloji Liderliği Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin
analizi betimsel ve kanıtlamasal istatistik teknikleri ile yapılmıştır.
Araştırma sonucunda öğretmenlerin okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin
algıları; sırası ile insan odaklılık, iletişim-işbirliği ve vizyon-destek şeklinde bulunmuştur.
Öğretmenlerin okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları tüm boyutlarda ve
genel olarak görece yüksektir. Öğretmenlerin okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin
algıları, öğretmenlerin cinsiyetine göre değişmemekte ancak eğitim durumu, kıdem ve okul
türüne göre değişmektedir. Vizyon ve destek boyutunda ve genel teknoloji liderliğinde ön
lisans mezunlarının puanları, lisans ve yüksek lisans mezunlarının puanlarından; iletişim ve
işbirliği boyutunda ise ön lisans mezunlarının puanları, lisans mezunlarının puanlarından
görece daha yüksektir. İletişim ve işbirliği ile vizyon ve destek alt boyutlarında, 21 yıl ve
üzeri kıdemi olanların puanları, 10 yıl ve altı kıdemi olanların puanlarından görece daha
yüksektir. Genel teknoloji liderliğinde ve tüm alt boyutlarda ilkokul öğretmenlerinin puanları,
ortaokul ve lise öğretmenlerin puanlarından; ortaokul öğretmenlerinin puanları da lise
öğretmenlerinin puanlarından görece daha yüksektir. Söz konusu bulgulara dayalı olarak okul
vi
yöneticilerinin sergiledikleri teknoloji liderliği davranışlarının korunması ve geliştirilmesi,
ortaöğretim öğretmenlerinin, kıdemi düşük olan öğretmenlerin ve eğitim düzeyi yüksek olan
öğretmenlerin teknoloji liderliği algılarının görece düşük çıkmasının altında yatan nedenlerin
ortaya çıkartılması için uygulamacı ve araştırmacılara yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
ÖZET.............................................................................................................................. v
ÖNSÖZ .........................................................................................................................ix
İÇİNDEKİLER .............................................................................................................. x
TABLOLAR DİZİNİ ..................................................................................................xiv
ŞEKİLLER DİZİNİ...................................................................................................... xv
EKLER DİZİNİ...........................................................................................................xvi
KISALTMALAR DİZİNİ..........................................................................................xvii
GİRİŞ ............................................................................................................................. 1
1.BÖLÜM ...................................................................................................................... 4
1. ARAŞTIRMA HAKKINDA AÇIKLAMALAR....................................................... 4
1.1. Araştırmanın Konusu ......................................................................................... 4
1.2. Araştırmanın Amacı ........................................................................................... 8
1.3. Araştırmanın Önemi........................................................................................... 8
1.4. Araştırmanın Varsayımları................................................................................. 9
2.BÖLÜM .................................................................................................................... 10
2. MATERYAL VE YÖNTEM................................................................................... 10
2.1. Araştırma Modeli ............................................................................................. 10
2.2. Evren ve Örneklem........................................................................................... 10
2.3. Veri Toplama Araçları...................................................................................... 13
2.3.1. Kişisel Bilgi Formu .................................................................................. 13
2.3.2. Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Ölçeği...................................... 13
2.4. Verilerin Analizi............................................................................................... 21
2.5. Kaynak Özetleri................................................................................................ 22
xi
2.5.1.Teknoloji liderliği ile ilgili yurt içinde yapılmış araştırmalar ................... 22
2.5.2.Teknoloji liderliği ile ilgili yurt dışında yapılmış araştırmalar.................. 26
2.6. Kapsam ve Sınırlılıklar..................................................................................... 32
3. BÖLÜM ................................................................................................................... 33
3. KURAMSAL VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE ....................................................... 33
3.1. Teknoloji Liderliğine İlişkin Kuramsal ve Kavramsal Çerçeve....................... 33
3.1.1. Lider ve Yönetici Kavramları................................................................... 33
3.1.2. Liderlik Kavramı ...................................................................................... 34
3.1.3. Liderlik ile İlgili Kuramlar ....................................................................... 35
3.1.4. Teknoloji Liderliği.................................................................................... 43
3.1.5. Teknoloji Koordinatörlüğü ....................................................................... 48
3.1.6. Teknoloji ve Eğitim.................................................................................. 49
3.1.7. Teknoloji ve Öğrenci Merkezli Eğitim..................................................... 52
3.1.8. Eğitimde Teknoloji Standartları ............................................................... 54
3.1.9. Teknoloji Liderliği Boyutları.................................................................... 59
4. BÖLÜM ................................................................................................................... 68
4. BULGULAR............................................................................................................ 68
4.1. Öğretmenlerin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği
Rollerini Yerine Getirme Düzeylerine İlişkin Bulgular ........................................................ 68
4.1.1. Öğretmenlerin insan odaklılık algı düzeylerinin incelenmesi .................. 68
4.1.2. Öğretmenlerin vizyon ve destek algı düzeylerinin incelenmesi ............... 69
4.1.3. Öğretmenlerin iletişim ve işbirliği algı düzeylerinin incelenmesi............ 70
4.1.4. Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin öğretmenlerin algı
düzeylerinin genel ve boyutlar bazında incelenmesi............................................................. 71
4.2. Öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerin teknoloji liderliği rollerini
yerine getirme düzeylerinin çeşitli demografik değişkenler açısından incelenmesine ilişkin
bulgular ......................................................................................................................... 71
4.2.1. Cinsiyet değişkenine göre incelenmesi..................................................... 72
4.2.2. Eğitim durumu değişkenine göre incelenmesi.......................................... 72
xii
4.2.3. Kıdem değişkenine göre incelenmesi ....................................................... 73
4.2.4. Okul türü değişkenine göre incelenmesi .................................................. 74
5. TARTIŞMA VE SONUÇ ........................................................................................ 76
ÖNERİLER.................................................................................................................. 88
Uygulayıcı İçin Öneriler.......................................................................................... 88
Araştırmacı İçin Öneriler......................................................................................... 89
6. KAYNAKLAR ........................................................................................................ 90
7. EKLER................................................................................................................... 111 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Teknoloji, liderlik, yönetici, öğretmen |
tr_TR |
dc.title |
Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerini Yerine Getirme Düzeyleri |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Eğitim Yönetimi Programı |
tr_TR |