eArşiv@Adu

Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerini Yerine Getirme Düzeyleri

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Kıral, Erkan
dc.contributor.author Öztaban, Altan
dc.date.accessioned 2021-10-13T07:10:18Z
dc.date.available 2021-10-13T07:10:18Z
dc.date.issued 2020
dc.date.submitted 2020
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4326
dc.description.abstract OKUL YÖNETİCİLERİNİN TEKNOLOJİ LİDERLİĞİ ROLLERİNİ YERİNE GETİRME DÜZEYLERİ Altan ÖZTABAN Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Tez Danışmanları: Doç. Dr. Erkan KIRAL, Dr. Öğr. Üyesi Adem ÇİLEK 2020, XVII + 120 sayfa Araştırma, öğretmen algılarına göre okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerini yerine getirme düzeylerini ve bu düzeylerin bazı demografik değişkenlere (cinsiyet, eğitim durumu, kıdem ve okul türü) göre farklılaşıp, farklılaşmadığını incelemek amacıyla betimsel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın hedef evrenini; 2018-2019 eğitim öğretim yılında, Aydın ili merkez Efeler ilçesinde ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 392 öğretmenle yürütülmüştür. Araştırma verilerinin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu” ve “Teknoloji Liderliği Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi betimsel ve kanıtlamasal istatistik teknikleri ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları; sırası ile insan odaklılık, iletişim-işbirliği ve vizyon-destek şeklinde bulunmuştur. Öğretmenlerin okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları tüm boyutlarda ve genel olarak görece yüksektir. Öğretmenlerin okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları, öğretmenlerin cinsiyetine göre değişmemekte ancak eğitim durumu, kıdem ve okul türüne göre değişmektedir. Vizyon ve destek boyutunda ve genel teknoloji liderliğinde ön lisans mezunlarının puanları, lisans ve yüksek lisans mezunlarının puanlarından; iletişim ve işbirliği boyutunda ise ön lisans mezunlarının puanları, lisans mezunlarının puanlarından görece daha yüksektir. İletişim ve işbirliği ile vizyon ve destek alt boyutlarında, 21 yıl ve üzeri kıdemi olanların puanları, 10 yıl ve altı kıdemi olanların puanlarından görece daha yüksektir. Genel teknoloji liderliğinde ve tüm alt boyutlarda ilkokul öğretmenlerinin puanları, ortaokul ve lise öğretmenlerin puanlarından; ortaokul öğretmenlerinin puanları da lise öğretmenlerinin puanlarından görece daha yüksektir. Söz konusu bulgulara dayalı olarak okul vi yöneticilerinin sergiledikleri teknoloji liderliği davranışlarının korunması ve geliştirilmesi, ortaöğretim öğretmenlerinin, kıdemi düşük olan öğretmenlerin ve eğitim düzeyi yüksek olan öğretmenlerin teknoloji liderliği algılarının görece düşük çıkmasının altında yatan nedenlerin ortaya çıkartılması için uygulamacı ve araştırmacılara yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER ÖZET.............................................................................................................................. v ÖNSÖZ .........................................................................................................................ix İÇİNDEKİLER .............................................................................................................. x TABLOLAR DİZİNİ ..................................................................................................xiv ŞEKİLLER DİZİNİ...................................................................................................... xv EKLER DİZİNİ...........................................................................................................xvi KISALTMALAR DİZİNİ..........................................................................................xvii GİRİŞ ............................................................................................................................. 1 1.BÖLÜM ...................................................................................................................... 4 1. ARAŞTIRMA HAKKINDA AÇIKLAMALAR....................................................... 4 1.1. Araştırmanın Konusu ......................................................................................... 4 1.2. Araştırmanın Amacı ........................................................................................... 8 1.3. Araştırmanın Önemi........................................................................................... 8 1.4. Araştırmanın Varsayımları................................................................................. 9 2.BÖLÜM .................................................................................................................... 10 2. MATERYAL VE YÖNTEM................................................................................... 10 2.1. Araştırma Modeli ............................................................................................. 10 2.2. Evren ve Örneklem........................................................................................... 10 2.3. Veri Toplama Araçları...................................................................................... 13 2.3.1. Kişisel Bilgi Formu .................................................................................. 13 2.3.2. Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Ölçeği...................................... 13 2.4. Verilerin Analizi............................................................................................... 21 2.5. Kaynak Özetleri................................................................................................ 22 xi 2.5.1.Teknoloji liderliği ile ilgili yurt içinde yapılmış araştırmalar ................... 22 2.5.2.Teknoloji liderliği ile ilgili yurt dışında yapılmış araştırmalar.................. 26 2.6. Kapsam ve Sınırlılıklar..................................................................................... 32 3. BÖLÜM ................................................................................................................... 33 3. KURAMSAL VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE ....................................................... 33 3.1. Teknoloji Liderliğine İlişkin Kuramsal ve Kavramsal Çerçeve....................... 33 3.1.1. Lider ve Yönetici Kavramları................................................................... 33 3.1.2. Liderlik Kavramı ...................................................................................... 34 3.1.3. Liderlik ile İlgili Kuramlar ....................................................................... 35 3.1.4. Teknoloji Liderliği.................................................................................... 43 3.1.5. Teknoloji Koordinatörlüğü ....................................................................... 48 3.1.6. Teknoloji ve Eğitim.................................................................................. 49 3.1.7. Teknoloji ve Öğrenci Merkezli Eğitim..................................................... 52 3.1.8. Eğitimde Teknoloji Standartları ............................................................... 54 3.1.9. Teknoloji Liderliği Boyutları.................................................................... 59 4. BÖLÜM ................................................................................................................... 68 4. BULGULAR............................................................................................................ 68 4.1. Öğretmenlerin Algılarına Göre Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerini Yerine Getirme Düzeylerine İlişkin Bulgular ........................................................ 68 4.1.1. Öğretmenlerin insan odaklılık algı düzeylerinin incelenmesi .................. 68 4.1.2. Öğretmenlerin vizyon ve destek algı düzeylerinin incelenmesi ............... 69 4.1.3. Öğretmenlerin iletişim ve işbirliği algı düzeylerinin incelenmesi............ 70 4.1.4. Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin öğretmenlerin algı düzeylerinin genel ve boyutlar bazında incelenmesi............................................................. 71 4.2. Öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerin teknoloji liderliği rollerini yerine getirme düzeylerinin çeşitli demografik değişkenler açısından incelenmesine ilişkin bulgular ......................................................................................................................... 71 4.2.1. Cinsiyet değişkenine göre incelenmesi..................................................... 72 4.2.2. Eğitim durumu değişkenine göre incelenmesi.......................................... 72 xii 4.2.3. Kıdem değişkenine göre incelenmesi ....................................................... 73 4.2.4. Okul türü değişkenine göre incelenmesi .................................................. 74 5. TARTIŞMA VE SONUÇ ........................................................................................ 76 ÖNERİLER.................................................................................................................. 88 Uygulayıcı İçin Öneriler.......................................................................................... 88 Araştırmacı İçin Öneriler......................................................................................... 89 6. KAYNAKLAR ........................................................................................................ 90 7. EKLER................................................................................................................... 111 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Teknoloji, liderlik, yönetici, öğretmen tr_TR
dc.title Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerini Yerine Getirme Düzeyleri tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı Eğitim Yönetimi Programı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster