eArşiv@Adu

WALDORF YAKLAŞIMINA DAYALI EĞİTİM PROGRAMININ OKUL ÖNCESİ DÖNEMDEKİ ÇOCUKLARIN YARATICILIK VE BİLİŞSEL BECERİLERİNE ETKİSİ

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Öztürk Samur, Ayşe
dc.contributor.author Korkmaz, Senem
dc.date.accessioned 2021-10-13T07:07:46Z
dc.date.available 2021-10-13T07:07:46Z
dc.date.issued 2020
dc.date.submitted 2020
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4322
dc.description.abstract WALDORF YAKLAŞIMINA DAYALI EĞİTİM PROGRAMININ OKUL ÖNCESİ DÖNEMDEKİ ÇOCUKLARIN YARATICILIK VE BİLİŞSEL BECERİLERİNE ETKİSİ Senem KORKMAZ Yüksek Lisans Tezi, Temel Eğitim Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Doç. Dr. Ayşe ÖZTÜRK SAMUR 2020, XIV+ 114sayfa Araştırmanın amacı; Waldorf yaklaşımına dayalı eğitim programının okul öncesi dönemdeki çocukların yaratıcılık ve bilişsel becerilerine etkisini incelemektir. Araştırmada deneysel araştırma modellerinden yarı deneysel desen kullanılmıştır. Waldorf yaklaşımına dayalı eğitim programının uygulandığı bir okulda eğitim gören 32 çocuk deney grubunu, Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Programının uygulandığı Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı devlet anaokulunda eğitim gören 45 çocuk kontrol1, özel anaokulunda eğitim gören 48 çocuk kontrol2 grubunu oluşturmuştur. Araştırmanın bağımlı değişkenleri yaratıcılık becerileri ve bilişsel beceriler; bağımsız değişkeni ise Waldorf yaklaşımında uygulanan eğitim programıdır. Yaratıcılık becerilerinin ölçülmesi amacıyla veri toplama aracı olarak Hibrit Yaratıcılık Testi ve bilişsel becerilerin ölçülmesi amacıyla Renkli Progresif Matrisler Testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise SPSS programı kullanılmıştır. Çocukların yaratıcılık ve bilişsel beceri düzeylerinin deneysel işlem öncesi karşılaştırmak amacıyla ön testler için Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) uygulanmış ve ön testler arasında fark bulunmaması üzerine sekiz aylık bir sürede uygulanan deneysel işlem sonrasında uygulanan son testler Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak yaratıcılığın, esneklik, akıcılık, özgünlük alt boyutlarında ve toplam yaratıcılık puanlarında Waldorf yaklaşımına dayalı eğitim programının uygulandığı grubun lehine anlamlı bir sonuç bulunmuştur. Bilişsel becerileriler son test karşılaştırılmasında ise gruplar arasında herhangi bir farklılık gözlemlenmemiştir. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSRACT..............................................................................................................................vi ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................... x GÖRSELLER DİZİNİ...........................................................................................................xii EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xiii KISALTMALAR DİZİNİ ....................................................................................................xiv GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM............................................................................................................................... 8 1. KURAMSAL ÇERÇEVE VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR................................................ 8 1.1. Kuramsal Çerçeve........................................................................................................ 8 1.1.1. Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Programı ...................................... 8 1.1.2. Alternatif Eğitim Programları............................................................................ 9 1.1.3. Waldorf Yaklaşımı........................................................................................... 10 1.1.4. Yaratıcılık ve Gelişimi..................................................................................... 16 1.1.4.1. Yaratıcı düşünce ve önemi .................................................................. 17 1.1.4.2. Yaratıcılığın evreleri ........................................................................... 18 1.1.4.3. Yaratıcılığın boyutları ......................................................................... 19 1.1.4.4. Çocuklarda yaratıcılık gelişimi ........................................................... 20 1.1.4.5. Yaratıcı çocukların özellikleri............................................................. 21 1.1.4.6. Yaratıcılığı etkileyen faktörler ............................................................ 22 1.1.4.7. Yaratıcılık ve zekâ............................................................................... 24 1.1.4.8. Yaratıcılıkla ilgili kuramlar................................................................. 24 1.1.4.9. Okul öncesi dönemde yaratıcılık eğitimi ............................................ 29 ix 1.1.5. Bilişsel Gelişim................................................................................................ 30 1.1.5.1. Bilişsel becerileri etkileyen diğer beceriler......................................... 30 1.1.5.2. Bilişsel gelişim kuram ve kuramcıları................................................. 32 1.1.5.3. Bilişsel gelişimi etkileyen faktörler..................................................... 37 1.2. İlgili Araştırmalar ...................................................................................................... 39 1.2.1. Yurt içinde Yapılan Araştırmalar .................................................................... 39 1.2.2. Yurt Dışında Yapılan Araştırmalar.................................................................. 44 2. BÖLÜM............................................................................................................................. 49 2. YÖNTEM.......................................................................................................................... 49 2.1. Araştırmanın Modeli.................................................................................................. 49 2.2. Çalışma Grubu ........................................................................................................... 50 2.3. Veri Toplama Araçları............................................................................................... 51 2.3.1. Demografik Bilgi Formu ................................................................................. 51 2.3.2. Hibrit Yaratıcılık Testi..................................................................................... 52 2.3.3. Renkli Progresif Matrisler Testi ...................................................................... 53 2.4. Verilerin Toplanması ................................................................................................. 54 2.5. Deneysel İşlem Süreci ............................................................................................... 55 2.5.1. Waldorf Yaklaşımına Dayalı Eğitim Programı ............................................... 55 2.6. Verilerin Analizi ........................................................................................................ 64 3. BÖLÜM............................................................................................................................. 66 3. BULGULAR VE YORUM ............................................................................................... 66 4. TARTIŞMA VE SONUÇ.................................................................................................. 82 4.1. Öneriler...................................................................................................................... 92 5. KAYNAKLAR.................................................................................................................. 96 6. EKLER ............................................................................................................................ 107 ÖZGEÇMİŞ......................................................................................................................... 114 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Waldorf yaklaşımı, Alternatif Yaklaşımlar, Okul Öncesi Eğitim Programı, Yaratıcılık, Bilişsel Beceri. tr_TR
dc.title WALDORF YAKLAŞIMINA DAYALI EĞİTİM PROGRAMININ OKUL ÖNCESİ DÖNEMDEKİ ÇOCUKLARIN YARATICILIK VE BİLİŞSEL BECERİLERİNE ETKİSİ tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ TEMEL EĞİTİM ANABİLİM DALI OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ PROGRAMI tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster