Özet:
WALDORF YAKLAŞIMINA DAYALI EĞİTİM PROGRAMININ OKUL
ÖNCESİ DÖNEMDEKİ ÇOCUKLARIN YARATICILIK VE BİLİŞSEL
BECERİLERİNE ETKİSİ
Senem KORKMAZ
Yüksek Lisans Tezi, Temel Eğitim Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Doç. Dr. Ayşe ÖZTÜRK SAMUR
2020, XIV+ 114sayfa
Araştırmanın amacı; Waldorf yaklaşımına dayalı eğitim programının okul öncesi
dönemdeki çocukların yaratıcılık ve bilişsel becerilerine etkisini incelemektir. Araştırmada
deneysel araştırma modellerinden yarı deneysel desen kullanılmıştır. Waldorf yaklaşımına
dayalı eğitim programının uygulandığı bir okulda eğitim gören 32 çocuk deney grubunu,
Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Programının uygulandığı Milli Eğitim
Bakanlığı'na bağlı devlet anaokulunda eğitim gören 45 çocuk kontrol1, özel anaokulunda
eğitim gören 48 çocuk kontrol2 grubunu oluşturmuştur. Araştırmanın bağımlı değişkenleri
yaratıcılık becerileri ve bilişsel beceriler; bağımsız değişkeni ise Waldorf yaklaşımında
uygulanan eğitim programıdır. Yaratıcılık becerilerinin ölçülmesi amacıyla veri toplama
aracı olarak Hibrit Yaratıcılık Testi ve bilişsel becerilerin ölçülmesi amacıyla Renkli
Progresif Matrisler Testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise SPSS programı
kullanılmıştır. Çocukların yaratıcılık ve bilişsel beceri düzeylerinin deneysel işlem öncesi
karşılaştırmak amacıyla ön testler için Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) uygulanmış
ve ön testler arasında fark bulunmaması üzerine sekiz aylık bir sürede uygulanan deneysel
işlem sonrasında uygulanan son testler Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ile
karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak yaratıcılığın, esneklik, akıcılık, özgünlük alt boyutlarında ve
toplam yaratıcılık puanlarında Waldorf yaklaşımına dayalı eğitim programının uygulandığı
grubun lehine anlamlı bir sonuç bulunmuştur. Bilişsel becerileriler son test
karşılaştırılmasında ise gruplar arasında herhangi bir farklılık gözlemlenmemiştir.