eArşiv@Adu

İNTERNET REKLAMCILIĞI ve TÜRKİYE’DE İNTERNET REKLAMCIĞININ VERGİLENDİRİLMESİ

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Arslaner, Hakan
dc.contributor.author Demirel, Şeyma
dc.date.accessioned 2021-10-13T07:07:36Z
dc.date.available 2021-10-13T07:07:36Z
dc.date.issued 2020
dc.date.submitted 2020
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4321
dc.description.abstract İNTERNET REKLAMCILIĞI ve TÜRKİYE’DE İNTERNET REKLAMCILIĞININ VERGİLENDİRİLMESİ Şeyma DEMİREL Yüksek Lisans Tezi, Maliye Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi HAKAN ARSLANER İnternetin günlük yaşamın ayrılmaz bir parçası haline gelmesi, akıllı telefon, tablet vb. taşınabilir cihazların kullanımına bağlı internet erişiminin yaygınlaşması, sosyal medya platformlarına olan ilgi geleneksel pazarlama ve reklamcılık anlayışında önemli değişikliklere yol açmıştır. Yoğun rekabetin olduğu bir dünyada geleneksel reklamcılık anlayışının yerine, önemli avantajları bulunan internet reklamcılığı işletmelerce tercih edilmeye başlanmıştır. İnternet reklamcılığı, işletmelerin veya firmalarının ürün ve hizmetlerini çevrimiçi olarak kullanıcılara ulaştırabildikleri bir reklamcılık türüdür. Dijital faaliyetlerin kısıtlanamaz biçimde coğrafi sınırları ortadan kaldırması, sanal bir ortamda gerçekleştirilen bu reklamcılık faaliyetinin nasıl vergilendirileceği konusunda gerek yerel gerekse uluslararası kurumları harekete geçirmiştir. Bu gelişmeler dünyada olduğu gibi ülkemizde de yakından takip edilmekte, bu alandaki kazançların kavranılması ve vergilendirilmesi konusunda düzenlemeler yapılmaktadır. Ülkemizde dijital hizmetler ve bu bağlamda internet reklamcılığının vergilendirilmesi konusunda son iki yılda yapılan düzenlemeler ile hem internet reklamcılığı hem de dijital hizmet sağlayıcısı firmaların kazançlarının vergilendirilmesi ve bu alandaki kayıt dışılığın azaltılması yönünde önemli adımlar atılmış, uluslararası alanda yapılan düzenlemeler ile eş zamanlı hareket edilmiştir. Bununla birlikte, teknolojik gelişmelerdeki değişikliklere ticari hayatın hızlı biçimde adapte olması, dijital hizmetlerin ve internet ile buna bağlı uygulamaların sürekli değişim göstermesi gelecekte yeni değişimlere hazırlıklı olmayı gerektirmektedir. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI ............................................................................................. iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI .............................................................................. iv ÖZET .......................................................................................................................................v ABSTRACT........................................................................................................................... vi ÖNSÖZ ................................................................................................................................. vii ŞEKİLLER DİZİNİ............................................................................................................... xii TABLOLAR DİZİNİ........................................................................................................... xiii KISALTMALAR DİZİNİ.....................................................................................................xiv GİRİŞ .......................................................................................................................................1 1. BÖLÜM...............................................................................................................................3 1. İnternet Reklamcılığına Genel Bir Bakış.............................................................................3 1.1 Reklamcılık ...................................................................................................................3 1.1.1. Reklamın Tanımı ve Reklamcılığın Tarihsel Gelişimi.......................................3 1.1.2. Reklamların Amacı ve Önemi ............................................................................6 1.1.3. Türkiye’de Reklamcılık Sektörünün Rakamsal Analizi ....................................8 1.2. İnternet........................................................................................................................10 1.2.1. İnternet Kavramı ve İnternetin Özellikleri.......................................................11 1.2.2. İnternetin Tarihçesi ..........................................................................................12 1.2.3. Dünya’da ve Türkiye’de İnternet Kullanım İstatistikleri.................................13 1.2.3.1. Dünya’da internetin kullanım istatistikleri..........................................13 1.2.3.2. Türkiye’de internet kullanımı .............................................................14 1.3. İnternet Reklamcılığı Kavramı ve Özellikleri ............................................................15 1.3.1. İnternet Reklamcılığının Tanımı ve Tarihsel Gelişimi.....................................16 1.3.2. İnternet Reklamlarının Üstünlükleri ve Zayıflıkları.........................................17 ix 1.3.2.1. İnternet reklamlarının üstünlükleri ......................................................17 1.3.2.2. İnternet reklamlarının zayıflıkları........................................................21 1.4. İnternet Reklamcılığının Türleri.................................................................................23 1.4.1. Display (Görüntülü) Reklamlar........................................................................23 1.4.1.1. Banner reklamlar .................................................................................24 1.4.1.2. Anlık bildirimler (Push notifications) .................................................25 1.4.1.3. Pop-up ve Pop- under reklamlar..........................................................26 1.4.1.4. Geçiş reklamlar (Interstitial ads) .........................................................26 1.4.1.5. Sayfa giydirme reklamları (Page skin) ...............................................27 1.4.1.6. Doğal reklamlar (Native ads)...............................................................27 1.4.1.7. Video reklamlar ...................................................................................28 1.4.2. Arama Motoru Reklamları (Search Ads) .........................................................28 1.4.3. İlan Reklamları .................................................................................................31 1.4.4. Diğer Reklam Türleri........................................................................................31 1.4.4.1. E- posta yoluyla reklam.......................................................................31 1.4.4.2. Sosyal medya siteleri aracılığı ile yapılan reklamlar...........................32 1.4.4.3. Oyun içi reklamlar (Advergaming) ....................................................34 1.4.4.4. Canlı yayın platform reklamları...........................................................36 2. BÖLÜM.............................................................................................................................37 2. ULUSLARARASI DÜZEYDE İNTERNET REKLAMCILIĞINA DAİR SORUNLAR VE VERGİSEL DÜZENLEMELER.................................................................................37 2.1. İnternet Reklamcılığında İşyerinin Tanımına Yönelik Tartışmalar............................37 2.1.1. İnternet Reklamcılığında İşyeri/Daimi Temsilci Kavramı...............................37 2.1.1.1. İşyeri kavramı......................................................................................38 2.1.1.2. Daimi temsilci kavramı .......................................................................40 2.1.2. Dijital İşyerinin Tanımlaması ve Server’in İşyeri Kabul Edilmesi..................41 x 2.2. Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmaları, Mükerrer Vergilendirme ve Uluslararası Anlaşmaların Öncelikli Uygulanmasına Yönelik Tartışmalar...............47 2.2.1. Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmaları ve Mükerrer Vergilendirme .......47 2.2.2. Uluslararası Anlaşmaların Yerel Kanunlardan Öncelikli Uygulanması...........51 2.3. Dijital Ekonominin Uluslararası Alanda Vergilendirilmesi .......................................53 2.3.1. Avrupa Birliği Komisyonunun Çözüm Önerisi Kapsamındaki Yasa Taslağı..54 2.3.2. İspanya..............................................................................................................57 2.3.3. İtalya .................................................................................................................59 2.3.4. İngiltere.............................................................................................................60 2.3.5. Amerika Birleşik Devletleri..............................................................................61 2.3.6. Hindistan...........................................................................................................64 2.4. Türkiye’de Dijital Hizmet Vergisi Uygulaması İle Diğer Ülke Uygulamalarının Karşılaştırılması..........................................................................................................67 3. BÖLÜM.............................................................................................................................71 3. TÜKİYE’DE İNTERNET REKLAMCILIĞI VE VERGİSEL DÜZENLEMELER........71 3.1. Gelir Vergisi Kanunu Açısından İnternet Reklamcılığında Kazancın Niteliğinin Tespit Edilmesi...........................................................................................................71 3.1.1. Ticari Kazanç Hükümleri Açısından Değerlendirme.......................................72 3.1.2. Gayrimaddi Hak Bedeli Açısından Değerlendirme .........................................75 3.1.3. Serbest Meslek Kazancı ve Arızi Kazanç Açısından Değerlendirme ..............78 3.1.4. Mükellefiyet Esaslarına Göre Konunun Değerlendirilmesi .............................80 3.1.4.1. Tam mükellef gerçek kişilerde vergilendirme......................................80 3.1.4.2. Dar mükellef gerçek kişilerde vergilendirme.......................................83 3.2. Kurumlar Vergisi Kanunu Açısından.........................................................................85 3.2.1. Tam Mükellef Kurumlarda Vergilendirme ......................................................87 3.2.2. Dar Mükellef Kurumlarda Vergilendirme........................................................89 3.3. Katma Değer Vergisi Kanunu Açısından...................................................................92 xi 3.3.1. Yurtdışı Kuruluşlardan Alınan Reklam Hizmetlerinde KDV Uygulaması .....93 3.3.2. Yurtdışı Kuruluşlara Verilen Reklam Hizmetlerinde KDV Uygulaması ........95 3.4. Vergi Usul Kanunu Açısından ...................................................................................96 3.4.1. Fatura ve Gider Pusulası Düzenleme Yükümlülüğü ........................................96 3.4.1.1. Yurtdışı Kuruluşlardan Alınan Reklam Hizmetlerinde Belge Düzeni.97 3.4.1.2. Yurtdışı Kuruluşlara Verilen Reklam Hizmetlerinde Belge Düzeni....98 3.4.2. E- Fatura Düzenlemesi ve E-Arşiv Uygulamasına Geçme Yükümlülüğü.......99 3.4.3. Sürekli Bilgi Verme Yükümlülüğü ................................................................100 3.4.4. İnternet Reklamlarında Hizmetin Giderleştirilmesi .......................................101 3.5. Damga Vergisi Kanunu Açısından ...........................................................................102 3.6. Reklam ve İlan Vergisi Açısından............................................................................104 3.7. Türkiye’de Dijital Hizmet Vergisi Uygulaması .......................................................105 SONUÇ……………………………………………………………………………………111 KAYNAKLAR ...................................................................................................................119 ÖZGEÇMİŞ........................................................................................................................126 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject İnternet Reklamcılığı, Vergi, İnternet Reklamcılığının Vergilendirilmesi tr_TR
dc.title İNTERNET REKLAMCILIĞI ve TÜRKİYE’DE İNTERNET REKLAMCIĞININ VERGİLENDİRİLMESİ tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ MALİYE ANABİLİM DALI tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster