dc.contributor.advisor |
Arslaner, Hakan |
|
dc.contributor.author |
Demirel, Şeyma |
|
dc.date.accessioned |
2021-10-13T07:07:36Z |
|
dc.date.available |
2021-10-13T07:07:36Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4321 |
|
dc.description.abstract |
İNTERNET REKLAMCILIĞI ve TÜRKİYE’DE
İNTERNET REKLAMCILIĞININ VERGİLENDİRİLMESİ
Şeyma DEMİREL
Yüksek Lisans Tezi, Maliye
Anabilim Dalı Tez Danışmanı:
Dr. Öğr. Üyesi HAKAN
ARSLANER
İnternetin günlük yaşamın ayrılmaz bir parçası haline gelmesi, akıllı telefon, tablet
vb. taşınabilir cihazların kullanımına bağlı internet erişiminin yaygınlaşması, sosyal medya
platformlarına olan ilgi geleneksel pazarlama ve reklamcılık anlayışında önemli
değişikliklere yol açmıştır. Yoğun rekabetin olduğu bir dünyada geleneksel reklamcılık
anlayışının yerine, önemli avantajları bulunan internet reklamcılığı işletmelerce tercih
edilmeye başlanmıştır. İnternet reklamcılığı, işletmelerin veya firmalarının ürün ve
hizmetlerini çevrimiçi olarak kullanıcılara ulaştırabildikleri bir reklamcılık türüdür. Dijital
faaliyetlerin kısıtlanamaz biçimde coğrafi sınırları ortadan kaldırması, sanal bir ortamda
gerçekleştirilen bu reklamcılık faaliyetinin nasıl vergilendirileceği konusunda gerek yerel
gerekse uluslararası kurumları harekete geçirmiştir. Bu gelişmeler dünyada olduğu gibi
ülkemizde de yakından takip edilmekte, bu alandaki kazançların kavranılması ve
vergilendirilmesi konusunda düzenlemeler yapılmaktadır. Ülkemizde dijital hizmetler ve
bu bağlamda internet reklamcılığının vergilendirilmesi konusunda son iki yılda yapılan
düzenlemeler ile hem internet reklamcılığı hem de dijital hizmet sağlayıcısı firmaların
kazançlarının vergilendirilmesi ve bu alandaki kayıt dışılığın azaltılması yönünde önemli
adımlar atılmış, uluslararası alanda yapılan düzenlemeler ile eş zamanlı hareket edilmiştir.
Bununla birlikte, teknolojik gelişmelerdeki değişikliklere ticari hayatın hızlı biçimde
adapte olması, dijital hizmetlerin ve internet ile buna bağlı uygulamaların sürekli değişim
göstermesi gelecekte yeni değişimlere hazırlıklı olmayı gerektirmektedir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI ............................................................................................. iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI .............................................................................. iv
ÖZET .......................................................................................................................................v
ABSTRACT........................................................................................................................... vi
ÖNSÖZ ................................................................................................................................. vii
ŞEKİLLER DİZİNİ............................................................................................................... xii
TABLOLAR DİZİNİ........................................................................................................... xiii
KISALTMALAR DİZİNİ.....................................................................................................xiv
GİRİŞ .......................................................................................................................................1
1. BÖLÜM...............................................................................................................................3
1. İnternet Reklamcılığına Genel Bir Bakış.............................................................................3
1.1 Reklamcılık ...................................................................................................................3
1.1.1. Reklamın Tanımı ve Reklamcılığın Tarihsel Gelişimi.......................................3
1.1.2. Reklamların Amacı ve Önemi ............................................................................6
1.1.3. Türkiye’de Reklamcılık Sektörünün Rakamsal Analizi ....................................8
1.2. İnternet........................................................................................................................10
1.2.1. İnternet Kavramı ve İnternetin Özellikleri.......................................................11
1.2.2. İnternetin Tarihçesi ..........................................................................................12
1.2.3. Dünya’da ve Türkiye’de İnternet Kullanım İstatistikleri.................................13
1.2.3.1. Dünya’da internetin kullanım istatistikleri..........................................13
1.2.3.2. Türkiye’de internet kullanımı .............................................................14
1.3. İnternet Reklamcılığı Kavramı ve Özellikleri ............................................................15
1.3.1. İnternet Reklamcılığının Tanımı ve Tarihsel Gelişimi.....................................16
1.3.2. İnternet Reklamlarının Üstünlükleri ve Zayıflıkları.........................................17
ix
1.3.2.1. İnternet reklamlarının üstünlükleri ......................................................17
1.3.2.2. İnternet reklamlarının zayıflıkları........................................................21
1.4. İnternet Reklamcılığının Türleri.................................................................................23
1.4.1. Display (Görüntülü) Reklamlar........................................................................23
1.4.1.1. Banner reklamlar .................................................................................24
1.4.1.2. Anlık bildirimler (Push notifications) .................................................25
1.4.1.3. Pop-up ve Pop- under reklamlar..........................................................26
1.4.1.4. Geçiş reklamlar (Interstitial ads) .........................................................26
1.4.1.5. Sayfa giydirme reklamları (Page skin) ...............................................27
1.4.1.6. Doğal reklamlar (Native ads)...............................................................27
1.4.1.7. Video reklamlar ...................................................................................28
1.4.2. Arama Motoru Reklamları (Search Ads) .........................................................28
1.4.3. İlan Reklamları .................................................................................................31
1.4.4. Diğer Reklam Türleri........................................................................................31
1.4.4.1. E- posta yoluyla reklam.......................................................................31
1.4.4.2. Sosyal medya siteleri aracılığı ile yapılan reklamlar...........................32
1.4.4.3. Oyun içi reklamlar (Advergaming) ....................................................34
1.4.4.4. Canlı yayın platform reklamları...........................................................36
2. BÖLÜM.............................................................................................................................37
2. ULUSLARARASI DÜZEYDE İNTERNET REKLAMCILIĞINA DAİR SORUNLAR
VE VERGİSEL DÜZENLEMELER.................................................................................37
2.1. İnternet Reklamcılığında İşyerinin Tanımına Yönelik Tartışmalar............................37
2.1.1. İnternet Reklamcılığında İşyeri/Daimi Temsilci Kavramı...............................37
2.1.1.1. İşyeri kavramı......................................................................................38
2.1.1.2. Daimi temsilci kavramı .......................................................................40
2.1.2. Dijital İşyerinin Tanımlaması ve Server’in İşyeri Kabul Edilmesi..................41
x
2.2. Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmaları, Mükerrer Vergilendirme ve
Uluslararası Anlaşmaların Öncelikli Uygulanmasına Yönelik Tartışmalar...............47
2.2.1. Çifte Vergilendirmeyi Önleme Anlaşmaları ve Mükerrer Vergilendirme .......47
2.2.2. Uluslararası Anlaşmaların Yerel Kanunlardan Öncelikli Uygulanması...........51
2.3. Dijital Ekonominin Uluslararası Alanda Vergilendirilmesi .......................................53
2.3.1. Avrupa Birliği Komisyonunun Çözüm Önerisi Kapsamındaki Yasa Taslağı..54
2.3.2. İspanya..............................................................................................................57
2.3.3. İtalya .................................................................................................................59
2.3.4. İngiltere.............................................................................................................60
2.3.5. Amerika Birleşik Devletleri..............................................................................61
2.3.6. Hindistan...........................................................................................................64
2.4. Türkiye’de Dijital Hizmet Vergisi Uygulaması İle Diğer Ülke Uygulamalarının
Karşılaştırılması..........................................................................................................67
3. BÖLÜM.............................................................................................................................71
3. TÜKİYE’DE İNTERNET REKLAMCILIĞI VE VERGİSEL DÜZENLEMELER........71
3.1. Gelir Vergisi Kanunu Açısından İnternet Reklamcılığında Kazancın Niteliğinin
Tespit Edilmesi...........................................................................................................71
3.1.1. Ticari Kazanç Hükümleri Açısından Değerlendirme.......................................72
3.1.2. Gayrimaddi Hak Bedeli Açısından Değerlendirme .........................................75
3.1.3. Serbest Meslek Kazancı ve Arızi Kazanç Açısından Değerlendirme ..............78
3.1.4. Mükellefiyet Esaslarına Göre Konunun Değerlendirilmesi .............................80
3.1.4.1. Tam mükellef gerçek kişilerde vergilendirme......................................80
3.1.4.2. Dar mükellef gerçek kişilerde vergilendirme.......................................83
3.2. Kurumlar Vergisi Kanunu Açısından.........................................................................85
3.2.1. Tam Mükellef Kurumlarda Vergilendirme ......................................................87
3.2.2. Dar Mükellef Kurumlarda Vergilendirme........................................................89
3.3. Katma Değer Vergisi Kanunu Açısından...................................................................92
xi
3.3.1. Yurtdışı Kuruluşlardan Alınan Reklam Hizmetlerinde KDV Uygulaması .....93
3.3.2. Yurtdışı Kuruluşlara Verilen Reklam Hizmetlerinde KDV Uygulaması ........95
3.4. Vergi Usul Kanunu Açısından ...................................................................................96
3.4.1. Fatura ve Gider Pusulası Düzenleme Yükümlülüğü ........................................96
3.4.1.1. Yurtdışı Kuruluşlardan Alınan Reklam Hizmetlerinde Belge Düzeni.97
3.4.1.2. Yurtdışı Kuruluşlara Verilen Reklam Hizmetlerinde Belge Düzeni....98
3.4.2. E- Fatura Düzenlemesi ve E-Arşiv Uygulamasına Geçme Yükümlülüğü.......99
3.4.3. Sürekli Bilgi Verme Yükümlülüğü ................................................................100
3.4.4. İnternet Reklamlarında Hizmetin Giderleştirilmesi .......................................101
3.5. Damga Vergisi Kanunu Açısından ...........................................................................102
3.6. Reklam ve İlan Vergisi Açısından............................................................................104
3.7. Türkiye’de Dijital Hizmet Vergisi Uygulaması .......................................................105
SONUÇ……………………………………………………………………………………111
KAYNAKLAR ...................................................................................................................119
ÖZGEÇMİŞ........................................................................................................................126 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
İnternet Reklamcılığı, Vergi, İnternet Reklamcılığının Vergilendirilmesi |
tr_TR |
dc.title |
İNTERNET REKLAMCILIĞI ve TÜRKİYE’DE İNTERNET REKLAMCIĞININ VERGİLENDİRİLMESİ |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ MALİYE ANABİLİM DALI |
tr_TR |