Özet:
İNTERNET REKLAMCILIĞI ve TÜRKİYE’DE
İNTERNET REKLAMCILIĞININ VERGİLENDİRİLMESİ
Şeyma DEMİREL
Yüksek Lisans Tezi, Maliye
Anabilim Dalı Tez Danışmanı:
Dr. Öğr. Üyesi HAKAN
ARSLANER
İnternetin günlük yaşamın ayrılmaz bir parçası haline gelmesi, akıllı telefon, tablet
vb. taşınabilir cihazların kullanımına bağlı internet erişiminin yaygınlaşması, sosyal medya
platformlarına olan ilgi geleneksel pazarlama ve reklamcılık anlayışında önemli
değişikliklere yol açmıştır. Yoğun rekabetin olduğu bir dünyada geleneksel reklamcılık
anlayışının yerine, önemli avantajları bulunan internet reklamcılığı işletmelerce tercih
edilmeye başlanmıştır. İnternet reklamcılığı, işletmelerin veya firmalarının ürün ve
hizmetlerini çevrimiçi olarak kullanıcılara ulaştırabildikleri bir reklamcılık türüdür. Dijital
faaliyetlerin kısıtlanamaz biçimde coğrafi sınırları ortadan kaldırması, sanal bir ortamda
gerçekleştirilen bu reklamcılık faaliyetinin nasıl vergilendirileceği konusunda gerek yerel
gerekse uluslararası kurumları harekete geçirmiştir. Bu gelişmeler dünyada olduğu gibi
ülkemizde de yakından takip edilmekte, bu alandaki kazançların kavranılması ve
vergilendirilmesi konusunda düzenlemeler yapılmaktadır. Ülkemizde dijital hizmetler ve
bu bağlamda internet reklamcılığının vergilendirilmesi konusunda son iki yılda yapılan
düzenlemeler ile hem internet reklamcılığı hem de dijital hizmet sağlayıcısı firmaların
kazançlarının vergilendirilmesi ve bu alandaki kayıt dışılığın azaltılması yönünde önemli
adımlar atılmış, uluslararası alanda yapılan düzenlemeler ile eş zamanlı hareket edilmiştir.
Bununla birlikte, teknolojik gelişmelerdeki değişikliklere ticari hayatın hızlı biçimde
adapte olması, dijital hizmetlerin ve internet ile buna bağlı uygulamaların sürekli değişim
göstermesi gelecekte yeni değişimlere hazırlıklı olmayı gerektirmektedir.