dc.contributor.advisor |
Saygın, Tuncay |
|
dc.contributor.author |
Sağlam, Osman Nuri |
|
dc.date.accessioned |
2021-10-13T07:07:29Z |
|
dc.date.available |
2021-10-13T07:07:29Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4320 |
|
dc.description.abstract |
RASYONALİZM’DEN FİDEİZM’E: KANT VE KİERKEGAARD
Osman Nuri SAĞLAM
Yüksek Lisans Tezi, Felsefe Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Doç. Dr. Tuncay SAYGIN
2020, XI, 125 Sayfa
Günümüzde “inanç” ve “inanılan şey” hakkındaki tartışmalar hem bireysel hem de
bilimsel anlamda varlığını sürdürmektedir. Kişi inançları (varoluş bakımından) söz konusu
olduğunda inancın öznel olduğu, “inanma”nın altında yatan akli nedenler söz konusu
olduğunda ise nesnel olduğu yönünde gerekçelendirmeler yapılmaktadır. Bu çalışma; inanç
mefhumuna, akıl eleştirisi neticesinde nesnellik atfeden Kant ve “inancın” öznenin
varoluşunun dinamizmi olduğunu belirten Kierkegaard felsefelerindeki karşıtlığı takip
ederek inancın evrensel mi yoksa bireysel mi olduğunu araştırmaktadır.
Çalışmanın birinci bölümünde, Kant’a değin süregelen geleneksel metafiziğin
öğretileri, bu metafiziğin Tanrı kanıtlamaları ile kıyas içinde araştırılmıştır. Aydınlanma’nın
geleneksel metafiziğe eleştirisi ve Kant’ın yeni bir metafizik öğretisi kurma girişimi
çerçevesinde akıl eleştirisi incelenerek, Kant’ın, hem bilginin, hem metafiziğin, hem de bir
“akıl inancının evrensel olabileceği” düşüncesi tartışılmıştır.
Çalışmanın ikinci bölümünde, Kant sonrası idealist felsefenin, öznelliği ve bireyi
nesnellik çatısı altında erittiği iddiası üzerinden teoloji eleştirisini geliştiren Kierkegaard
felsefesinde “inanç” kavramının yeri araştırılmıştır. Hakikati öznellik olarak ele alan
Kierkegaard felsefesinde “inanç” kavramının akıl ve nesnellik ile olan bağının neden
reddedildiği ve inanmanın neden bireyin varoluşuna indirgendiği tartışılmıştır. Böylelikle;
sonuçta, inanma edimine getirilen karşıt iki düşünce yaklaşımı karşılaştırılarak bu edimin
hangi koşullarda ve ne tür gerekçelerle ortaya çıktığını, ahlak ile bilim ile ve en nihayetinde
tek tek insanların varoluşları ile nasıl ilişkide olduğunu gösterilmeye çalışılmıştır. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ...........................................................................................................................vi
ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii
TABLOLAR DİZİNİ..............................................................................................................ix
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM............................................................................................................................ 12
1. RASYONEL İNANCIN İMKÂNI ÜZERİNE KANT’ÇI TEMELLENDİRME.............. 12
1.1. Geleneksel Metafizik ve Tanrı Kanıtlamalarına Eleştiri ........................................... 13
1.2. Transendental Öğeler Öğretisi................................................................................... 18
1.2.1. Transendental Estetik....................................................................................... 19
1.2.1.1. Duyarlık yetisi................................................................................... 20
1.2.1.2. Saf görü formu olarak “uzam”.......................................................... 20
1.2.1.3. Saf görü formu olarak zaman............................................................ 21
1.2.1.4. Görü Formlarının Eleştiri’deki İdeali ............................................... 22
1.2.2. Transendental Mantık ...................................................................................... 23
1.2.2.1. Mantığın bölümlenmesi .................................................................... 24
1.2.3. Transendental Analitik..................................................................................... 25
1.2.3.1. Metafiziksel dedüksiyon ................................................................... 25
1.2.3.2. Transendental dedüksiyon ................................................................ 29
1.2.4. Numen-Fenomen Ayrımı ................................................................................. 31
1.2.5. Transendental Diyalektik................................................................................. 33
1.2.5.1. Transendental yanılsamanın yeri olarak saf akıl............................... 34
1.2.5.2. Saf aklın paralojizmleri..................................................................... 36
1.2.5.3. Saf aklın antinomileri: Evrenbilimsel (kozmolojik) idealar ............. 38
ix
1.3. Teorik Akıl’dan Pratik Akla: Ahlak ve Dinin Temellendirilmesi ............................. 42
1.3.1. Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi .......................................................... 43
1.3.1.1. Ödev ahlakı ....................................................................................... 43
1.3.2. Ahlaktan Dine Geçiş........................................................................................ 46
1.3.2.1. Radikal kötülükten etik topluma....................................................... 48
1.3.2.2. “Vahiy dini” ve “Doğal din”............................................................. 50
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 54
2. NESNEL HAKİKATEN ÖZNEL HAKİKATE: KİERKEGAARD’IN AKIL
ELEŞTİRİSİ BAĞLAMINDA İNANÇ TABLOSU ................................................... 54
2.1. Bilginin, İmkânı, Kaynağı, Değeri ve Sınırı Üzerine ................................................ 60
2.1.1. Varoluş Alanları............................................................................................... 64
2.1.1.1. Estetik varoluş................................................................................... 66
2.1.1.2. Etik varoluş....................................................................................... 72
2.1.1.3. Dinsel varoluş ................................................................................... 76
2.2. Korku ve Titreme’de Hakikatin Öznelliği.................................................................. 81
2.2.1. İbrahim Örneğinden Hareketle Ahlakın Evrenselliği Problemi ...................... 83
2.2.1.1. Etik askıya alınır mı? ........................................................................ 86
2.2.1.2. Tanrıya karşı mutlak bir görev var mıdır? ........................................ 88
2.2.1.3. İbrahim’in kendi gayesini Sara, Elyasa ve İshak’tan saklaması etik
açıdan savunulabilir mi?....................................................................... 89
2.2.2. İman Neden Bir Paradokstur?.......................................................................... 91
2.2.2.1. İman ve kaygı ilişkisi........................................................................ 93
2.2.2.2. İman ve umutsuzluk ilişkisi .............................................................. 97
3. BÖLÜM.......................................................................................................................... 100
3. TARTIŞMA..................................................................................................................... 100
3.1. “İnancın Doğası Nedir?” Sorusu, Kant ve Kierkegaard’ın Teolojilerinden
Hareketle Nasıl Cevap Bulmaktadır? .................................................................... 100
3.1.1. İnanç ve Ahlak İlişkisi................................................................................... 101
x
3.1.2. İnancın Nesnelliği ve Öznelliği ..................................................................... 102
3.1.3. Dini ve Akıl İnancında Tanrı Kavramı.......................................................... 103
3.1.4. İnanç ve Özgürlük İlişkisi.............................................................................. 108
3.1.5. Varoluş ve İdealizm Arasındaki Gerginliğin Seçimler Üzerindeki Etkisi..... 108
4. SONUÇ ........................................................................................................................... 111
5. KAYNAKLAR............................................................................................................... 118
ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 125 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Akıl, İnanç, Kant, Kierkegaard |
tr_TR |
dc.title |
RASYONALİZM’DEN FİDEİZM’E: KANT VE KIERKEGAARD |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ FELSEFE ANABİLİM DALI |
tr_TR |