Abstract:
İLKOKUL KADEMESİNDE UYGULANAN DEĞERLER EĞİTİMİ
PROGRAMININ SINIF ÖĞRETMENLERİ, OKUL PSİKOLOJİK
DANIŞMANLARI VE OKUL YÖNETİCİLERİNİN GÖRÜŞLERİNE GÖRE
DEĞERLENDİRİLMESİ: TEK DURUMLU BİR ÖRNEK OLAY ÇALIŞMASI
Çiğdem ÇELİK
Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ruken AKAR VURAL
2020, XVII + 165 Sayfa
Bu araştırmada ilkokul kademesinde uygulanan değerler eğitimi programının sınıf
öğretmenleri, okul psikolojik danışmanları ve okul yöneticileri görüşlerine göre
değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Örneklemini İzmir İli Buca İlçesinde yer alan kamu
ilkokulunda görev yapmakta olan 16 sınıf öğretmeni, 5 okul psikolojik danışmanı ve 5 okul
yöneticisinin oluşturduğu tek durumlu bir örnek olay çalışması şeklinde desenlenen
araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme soruları, gözlem ve doküman analizi teknikleriyle
veri toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Verilerin analizi
sonucunda sınıf öğretmenlerinin, okul psikolojik danışmanlarının ve okul yöneticilerinin
değerler eğitimini önemli ve gerekli buldukları, bununla birlikte programlama, planlama ve
uygulama aşamalarında eksiklikler olduğu, değer eğitimi programında yer alan etkinliklerin
değer yaklaşımlarının tamamını eşit oranda kapsamadığı, değer eğitimi sürecinde aile
desteğinin çok önemli olmasına rağmen sağlanamadığı ve öğrencilerin değeri kazanıp
kazanamadığını belirleyebilmek için kullanılan ölçme değerlendirme yöntemlerinin yeterli
olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen bulgulara dayanarak
öğretmenlere değer eğitimi ile ilgili değer yaklaşımları, kullanılacak yöntem ve teknikler,
ölçme ve değerlendirme konularındaki bilgilerini artırıcı hizmet içi eğitimler verilebileceği
yönde önerilerde bulunulmuştur. Ayrıca değerler eğitimi programında yer alan etkinliklerin
alan bağımsız biçimde değil de bir öğretim programı ile ilişkilendirilmesinin daha faydalı
olabileceği önerisi geliştirilmiştir.