Özet:
OKUL MÜDÜRLERİNİN MESLEKİ PROFESYONELLİKLERİ İLE YAŞAM
BOYU ÖĞRENME EĞİLİMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ
Ahmet Şakir YAZICI
Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Tez Danışmanı Doç. Dr. Bertan AKYOL
2020, XXIV + 203 Sayfa
Bu araştırmanın amacı, Muğla ili merkez ve ilçelerindeki görev yapan okul
müdürlerinin mesleki profesyonellikleri ile yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki
ilişkiyi incelemektir. Karma yöntemle yürütülen araştırmanın nicel boyutunda araştırmanın
evrenini, Muğla ili merkez ve ilçelerinde, ilk ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan 778
okul müdürü oluşturmaktadır. Nicel boyutta araştırmanın örneklemini ilkokul, ortaokul ve
liselerde görev yapan 330 okul müdürü, nitel boyutta da çalışma grubunu 10 okul müdürü
oluşturmaktadır.
Araştırmanın nitel boyutunda, okul müdürlerinin mesleki profesyonelliklerinin,
mesleki özerklik faktörü hariç yüksek; nicel boyutunda ise tüm faktörlerde yüksek çıkmıştır.
Nicel boyutta mesleki profesyonellik faktörleri arasında en sık gösterdikleri davranışlar ise
sırası ile mesleki etik, karara katılım sağlama, mesleki özerklik, mesleki gelişme
boyutlarında olmuştur. Nitel boyutta da bu sıralamanın hemen hemen aynı olduğu, ancak
mesleki özerklik ve mesleki gelişim faktörlerinin sıralaması nitel boyutta yer değiştirmiştir.
Araştırmanın nitel ve nicel boyutlarında araştırmaya katılan okul müdürlerinin yaşam boyu
öğrenme eğilimleri yüksek; ancak nitel boyutta öğrenmeyi düzenlemede yoksunluk
eğilimleri yüksek bulunmuştur. Nicel boyutta yaşam boyu öğrenme eğilimleri boyutları
arasında okul müdürlerinin motivasyon ve sebatları yüksek, merak yoksunluğu ve
öğrenmeyi düzenlemede yoksunlukları düşük çıkmıştır.
Araştırmanın nicel boyutunda genel mesleki profesyonellik ile genel yaşam boyu
öğrenme eğilimleri arasında pozitif ve düşük düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Okul
müdürlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinden sebat ve motivasyon, okul müdürlerinin
mesleki profesyonelliğinin önemli bir yordayıcılarıdır. Okul müdürlerinin yaşam boyu
öğrenme eğilimleri mesleki profesyonellikleri üzerinde anlamlı düzeyde etkilidir. Yaşam
viii
boyu öğrenme eğilimleri boyutları tümü birlikte, okul müdürlerinin mesleki profesyonellik
düzeylerinin % 18’ini açıklamakta olup; davranış olarakfarklılık yaratmaktadır.