Abstract:
KÂR PAYI DAĞITIM POLİTİKASI İLE BÜYÜME ARASINDAKİ
İLİŞKİNİN BELİRLENMESİ: BORSA İSTANBULDA BİR UYGULAMA
HAFİZE ÖZLÜ
Yüksek Lisans Tezi, İşletme Ana Bilim Dalı
Tez Danışmanı: Prof. Dr. Yusuf KADERLİ
2020, XVI + 81 sayfa
Kâr payı kavramı firmaların yıl sonunda elde ettikleri kârlarını belirli dönemlerde
varsa pay sahiplerine, ortaklara dağıtılan ya da firma içerisinde bırakılan kısmı ifade eder.
Bir kazanç, gelir elde etmek amaçla kurulan firmaların öncelikli hedefi kârını en yüksek
seviyelere çıkarmaktır. Kâr amacını ulaşan firmanın bir sonraki hedefi ise büyümektir.
Gelişen teknoloji, ürünlere ulaşmanın kolaylığı, piyasalar ve bu piyasalara hâkim olan
büyük ölçekli firmalarla rekabet edebilmek adına büyüme faktörü kaçınılmaz bir olgudur.
Literatürde de incelendiğinde büyüme üzerine birçok çalışma mevcuttur. Firmaların büyüme
türleri ve şekilleri hedeflerine göre farklılık göstermektedir. Bununla birlikte firmalar kâr
payı dağıtımı ile de büyürler. Elde ettikleri kârlarının ne kadarlık kısmını ortaklara
dağıtacağını ya da firma içerisinde bırakacağını kâr payı dağıtım politikaları ile desteklerler.
Bu çalışmanın amacı firmaların elde etmiş oldukları kârlarında kâr payı için
ayırdıkları kâr oranın, firmaların büyüme oranını üzerindeki ilişkisini tespit etmektir. Bu
amaçla BIST 100’de yer alan 2014-2018 yılları arasında düzenli olarak kâr payı dağıtımı
yapan ve ilgili yıllarda net kârı pozitif olan firmalar üzerinde SPSS İstatistiki programında
basit regresyon analizi yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda kâr payı dağıtım politikası ve
büyüme arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.