dc.contributor.advisor |
Aksu, Gökhan |
|
dc.contributor.author |
Tosun, Tuğba |
|
dc.date.accessioned |
2021-10-13T06:57:11Z |
|
dc.date.available |
2021-10-13T06:57:11Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.date.submitted |
2021 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4300 |
|
dc.description.abstract |
ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN GRAFİK ALGILARININ VE GRAFİK
OLUŞTURMA YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ
Tosun T. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Matematik
Eğitimi Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın 2021
Amaç: Bu araştırmada Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı “Veri İşleme” öğrenme
alanı kapsamında yer alan grafikler konusuna ilişkin sekizinci sınıf öğrencilerinin grafik
algılarının ve grafik oluşturma yeterliklerinin incelenmesi amaçlanmaktadır.
Materyal ve Yöntem: Araştırmanın yöntemi durum çalışmasıdır. Araştırmada veri toplamak
amacıyla, araştırmacı tarafından geliştirilmiş klinik görüşme görevleri kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu ölçüt örnekleme ile seçilen farklı iki devlet okulundan
akademik başarıları yüksek beş öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerle bireysel olarak
gerçekleştirilen klinik görüşmeler kamera ile kayıt altına alınmıştır. Elde edilen veriler nitel
veri analizi yöntemlerine göre grafik algısı teorik çatısı kapsamında analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırmanın bulgularında öğrencilerin veri okuma düzeyindeki alt sorulara
kolaylıkla cevap verebildikleri, akıl yürütmelerini gerektirmeyen durumlarda başarılı
oldukları, veriler arası okuma ve veri ötesi okuma düzeyleri için gerekli akıl yürütme
becerilerine ve ön bilgilere sahip olmadıkları görülmüştür. Grafik oluşturma yeterlikleri
bakımından ise sütun grafiklerinde daha başarılı oldukları tespit edilmiştir.
Sonuç: Araştırmanın sonucunda, grafik algısı teorik çatısı bağlamında sekizinci sınıf
öğrencilerinin veri okuma düzeyinde herhangi bir sorun yaşamadıkları fakat üst düzey
beceriler gerektiren veriler arası okuma ve veri ötesi okuma düzeyindeki beceriler noktasında
zorluklar yaşadıkları tespit edilmiştir. Grafik oluşturma aşamasında elde edilen sonuçlarda ise
grafik eksenlerinin ölçeklendirilmesi, eksenlerin adlandırılması, verilen noktalardan geçen
doğrusal grafiği çizme ve uygun grafik türüne karar verme gibi bir takım zorluklarla
karşılaştıkları ve bu noktada yanılgılara sahip oldukları görülmüştür. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI .....................................................................i
TEŞEKKÜR...................................................................................................ii
İÇİNDEKİLER...............................................................................................iii
KISALTMALAR DİZİNİ..............................................................................vii
ŞEKİLLER DİZİNİ........................................................................................viii
TABLOLAR DİZİNİ .....................................................................................x
ÖZET..............................................................................................................xi
ABSTRACT...................................................................................................xii
1. GİRİŞ..........................................................................................................1
1.1. Problem Durumu .....................................................................................1
1.2. Problem Cümlesi.....................................................................................5
1.3. Araştırmanın Önemi................................................................................5
1.4. Sınırlılıklar ..............................................................................................7
1.5 Sayıltılar ...................................................................................................8
1.6 Teorik Çerçeve .........................................................................................8
1.6.1 Grafik Algısı..........................................................................................8
1.6.1.1Veri Okuma (Read the data) ...............................................................11
1.6.1.2. Veriler Arası Okuma (Read Between the Data) ..............................11
1.6.1.3. Veri Ötesini Okuma (Read Beyond the Data) ..................................12
1.6.2 Grafik Oluşturma ve Grafikler..............................................................14
2. KAYNAK ÖZETLERİ ..............................................................................18
3. MATERYAL VE YÖNTEM .....................................................................27
3.1 Araştırmanın Modeli ................................................................................27
3.2 Katılımcı Özellikleri.................................................................................28
3.3.Araştırma Ortamı .....................................................................................29
3.4. Veri Toplama ..........................................................................................30
iv
3.4.1. Klinik Görüşme Görevleri........................................................................... 31
3.5. Araştırmacının Rolü ....................................................................................... 34
3.6. Araştırmanın Uygulama Süreci...................................................................... 34
3.6.1. Araştırmanın Pilot Uygulama Süreci .......................................................... 35
3.6.2. Araştırmanın Asıl Uygulama Süreci........................................................... 36
3.7. Verilerin Analizi ............................................................................................ 37
3.8. Araştırmanın Geçerliği ve Güvenirliği .......................................................... 38
4. BULGULAR..................................................................................................... 40
4.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular............................................................ 40
4.1.1. Öğrencilerin Birinci Klinik Görüşme Görevinde Grafik Algılarına
İlişkin Bulgular...................................................................................................... 40
4.1.1.1. Öğrencilerin Birinci Klinik Görüşme Görevi için Veri Okuma
Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 41
4.1.1.2. Öğrencilerin Birinci Klinik Görüşme Görevi için Veriler Arası
Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ....................................................................... 42
4.1.1.3. Öğrencilerin Birinci Klinik Görüşme Görevi için Veri Ötesi Okuma
Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 46
4.1.2. Öğrencilerin İkinci Klinik Görüşme Görevinde Grafik Algılarına İlişkin
Bulgular................................................................................................................. 48
4.1.2.1. Öğrencilerin İkinci Klinik Görüşme Görevi için Veri Okuma
Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 49
4.1.2.2. Öğrencilerin İkinci Klinik Görüşme Görevi için Veriler Arası Okuma
Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 50
4.1.3. Öğrencilerin Üçüncü Klinik Görüşme Görevinde Grafik Algılarına
İlişkin Bulgular...................................................................................................... 51
4.1.3.1.Öğrencilerin Üçüncü Klinik Görüşme Görevi için Veri Okuma
Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 53
4.1.3.2. Öğrencilerin Üçüncü Klinik Görüşme Görevi için Veriler Arası
Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ........................................................................ 54
v
4.1.3.3. Öğrencilerin Üçüncü Klinik Görüşme Görevi için Veri Ötesi Okuma
Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 56
4.1.4. Öğrencilerin Dördüncü Klinik Görüşme Görevinde Grafik Algılarına
İlişkin Bulgular...................................................................................................... 56
4.1.4.1. Öğrencilerin Dördüncü Klinik Görüşme Görevi için Veriler Arası
Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ........................................................................ 57
4.1.5. Öğrencilerin Beşinci Klinik Görüşme Görevinde Grafik Algılarına
İlişkin Bulgular...................................................................................................... 58
4.1.5.1. Öğrencilerin Beşinci Klinik Görüşme Görevi için Veriler Arası
Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ........................................................................ 60
4.1.5.2. Öğrencilerin Beşinci Klinik Görüşme Görevi için Veri Ötesi Okuma
Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 61
4.1.6. Altıncı Klinik Görüşme Görevinde Grafik Algılarına İlişkin Bulgular...... 62
4.1.6.1. Öğrencilerin Altıncı Klinik Görüşme Görevi için Veri Okuma
Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 63
4.1.6.2. Öğrencilerin Altıncı Klinik Görüşme Görevi için Veriler Arası
Okuma Düzeyine İlişkin Bulgular ........................................................................ 64
4.1.6.3. Öğrencilerin Altıncı Klinik Görüşme Görevi için Veri Ötesi Okuma
Düzeyine İlişkin Bulgular ..................................................................................... 65
4.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular.............................................................. 66
4.2.1. Öğrencilerin Grafik Oluşturma Yeterliklerine İlişkin Bulgular ................. 66
4.2.1.2. Öğrencilerin Birinci Klinik Görüşme Görevinde Grafik Oluşturma
Yeterliklerine İlişkin Bulgular .............................................................................. 67
4.2.1.3. Öğrencilerin İkinci Klinik Görüşme Görevinde Grafik Oluşturma
Yeterliklerine İlişkin Bulgular .............................................................................. 77
4.2.1.4. Öğrencilerin Üçüncü Klinik Görüşme Görevinde Grafik Oluşturma
Yeterliklerine İlişkin Bulgular .............................................................................. 80
4.2.1.5. Öğrencilerin Dördüncü Klinik Görüşme Görevinde Grafik Oluşturma
Yeterliklerine İlişkin Bulgular .............................................................................. 82
vi
4.2.1.6. Öğrencilerin Beşinci Klinik Görüşme Görevinde Grafik Oluşturma
Yeterliklerine İlişkin Bulgular .............................................................................. 85
5. TARTIŞMA, SONUÇ VE ÖNERİLER............................................................ 91
KAYNAKLAR...................................................................................................... 98
EKLER.................................................................................................................. 103
EK-1 : Grafik Algısı Belirlemeye Yönelik Klinik Görüşme Görevleri
Kazanımları ........................................................................................................... 103
EK-2 : Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formu .................................................... 104
EK-3 : Klinik Görüşme Görevleri........................................................................ 105
EK-4 : Araştırma İzni........................................................................................... 110
BİLİMSEL ETİK BEYANI.................................................................................. 112
ÖZ GEÇMİŞ ......................................................................................................... 113 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Grafik Algısı, Grafik Anlama, Grafik Oluşturma, Veri İşleme. Ortaokul Öğrencisi |
tr_TR |
dc.title |
ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN GRAFİK ALGILARININ VE GRAFİK OLUŞTURMA YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI MATEMATİK EĞİTİMİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI |
tr_TR |