dc.contributor.advisor |
Bozkurt, Hatice Hale |
|
dc.contributor.author |
Toker, Kudret Akın |
|
dc.date.accessioned |
2021-10-13T06:56:46Z |
|
dc.date.available |
2021-10-13T06:56:46Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4298 |
|
dc.description.abstract |
MİTLERİN İLETİŞİMSEL GÜCÜ: YENİDEN ÜRETİLEN VE
YAŞAYAN MİTOSLAR
Kudret Akın TOKER
Yüksek Lisans Tezi, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Doç. Dr. Hatice Hale BOZKURT
2020, X + 82 sayfa
İnsanoğlunun bilimsel bulgular ışığında tarih sahnesindeki varoluşu toplumbilimsel
açıdan ele alındığında avcı toplayıcı zamandan itibaren kendini var etme mücadelesi kadar
kendini ve yaşadığı topluluğu anlamlandırma mücadelesi verdiği görülmektedir. Doğadaki
diğer tüm canlılardan farklı olarak ürettiği bilgiyi inşa edebilen insan elde ettiği tecrübeleri
kendinden sonraki kuşaklara aktarabilmek için hikâye ve öykü kavramını yaratmış, bu
şekilde yaşamı yönetilebilir ve doğayla kontrol edilebilir bir ilişki sürmeye çalışmıştır.
Zaman içerisinde bu kavramlar kültür olgusunu yaratmış bu hikayeler bir kontrol
mekanizması olarak mitlere ve kadim anlatılara evrilmiştir.
Günümüz kitle iletişim araçlarını göz önünde bulundurduğumuzda bu anlatıların hem
amaç ve hem içerik olarak medyanın ve kitle iletişiminin temelinde hala barındığı
gözlemlenmiştir. Medyanın temel işlevlerinde kontrol, bilgilendirme, meşruiyet oluşturma ve
belli başlı davranış kalıpları oluşturduğu gözlemlenmiştir. Çalışma, Carl Gustav Jung’un
Arketipler Kuramı, Temsil Kavramı ve Hikâye Anlatıcılığı gibi çalışmaları kuramsal
dayanak olarak belirlemiştir. Çalışmada nitel içerik analizi metodu kullanılmış, anlatıların ve
mitlerin hem kültürel hem de içerik oluşumu bakımından kadim anlatılar, mitler ve mitlerin
yeniden dönüşümü kapsamında evreni temsil eden örneklemler incelenmiştir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..................................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI..................................................................................iv
ÖZET..............................................................................................................................................v
ABSTRACT..................................................................................................................................vi
ÖNSÖZ..........................................................................................................................................vii
GÖRSELLER DİZİNİ.................................................................................................................viii
GİRİŞ.............................................................................................................................................1
1. BÖLÜM....................................................................................................................................5
1. ANLATILAR, KÜLTÜR VE İLETİŞİM.............................................................................5
1.1. Kültür ve İletişim.............................................................................................................5
1.1.1. Hikaye Anlatıcılığı ve Retorik Üçlemesi...........................................................12
1.1.1.1. Aristoteles’in Retorik Kavramı.............................................................12
1.1.1.1.1. Ethos........................................................................................13
1.1.1.1.2. Logos.......................................................................................13
1.1.1.1.3. Pathos......................................................................................13
1.1.1.2. Hikaye Anlatıcılığı..................................................................................14
1.1.1.2.1. Modern Zaman Öyküleri ve Özün Düşüşü ........................20
1.1.2. Temsil.....................................................................................................................22
1.1.2.1. Temsil, İdeoloji ve Çağdaş Mitler.......................................................26
1.2. Carl Gustav Jung ve Analitik Psikoloji.........................................................................28
1.2.1. Bilinç ......................................................................................................................31
1.2.2. Kişisel Bilinçdışı...................................................................................................32
1.2.3. Kolektif Bilinçdışı.................................................................................................32
1.2.4. Arketipler...............................................................................................................32
x
2. BÖLÜM....................................................................................................................................35
2. MİTLERİN İLETİŞİMSEL GÜCÜ.......................................................................................35
2.1. Mit ve Mitoloji .................................................................................................................36
2.1.1.Kozmogonik Mitler................................................................................................40
2.1.2.Menşei Mitler .........................................................................................................41
2.1.3.Türeyiş Mitleri........................................................................................................42
2.1.4.Takvim Mitleri .......................................................................................................43
2.1.5.Eskatoloji Mitleri ...................................................................................................45
2.2. Mitlerin Toplumsal Dinamiklere Etkisi........................................................................46
2.2.1. Bilgi Kaynağı Olarak Mitler...............................................................................48
2.2.2. Davranış Kalıpları Sunan Mitler........................................................................49
2.2.3. Kontrol ve Meşruiyet Mekanizması Olarak Mitler.........................................51
2.2. Mitlerin İletişim İçerikleri Üretimine ve Yaratıcılığa Etkisi......................................52
3. BÖLÜM....................................................................................................................................55
3. YENİDEN ÜRETİLEN VE YAŞAYAN MİTOSLAR......................................................55
3.1. Metodoloji.........................................................................................................................55
3.2. Yeniden Üretilen Mitoslar..............................................................................................58
3.2.1. Bilge Arketipi Örneği..........................................................................................59
3.3. Kadim Anlatıların Dönüşümü ........................................................................................64
3.3.1. Anlatı İmgelerinin Görsel Dönüşümü...............................................................65
TARTIŞMA VE SONUÇ..........................................................................................................71
KAYNAKLAR ............................................................................................................................75
ÖZGEÇMİŞ.................................................................................................................................82 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Mitoloji, İletişim, Kitle İletişimi, Hikâye Anlatıcılığı, Söylenceler |
tr_TR |
dc.title |
MİTLERİN İLETİŞİMSEL GÜCÜ: YENİDEN ÜRETİLEN VE YAŞAYAN MİTOSLAR |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIK ANABİLİM DALI |
tr_TR |