eArşiv@Adu

MİTLERİN İLETİŞİMSEL GÜCÜ: YENİDEN ÜRETİLEN VE YAŞAYAN MİTOSLAR

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Bozkurt, Hatice Hale
dc.contributor.author Toker, Kudret Akın
dc.date.accessioned 2021-10-13T06:56:46Z
dc.date.available 2021-10-13T06:56:46Z
dc.date.issued 2020
dc.date.submitted 2020
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4298
dc.description.abstract MİTLERİN İLETİŞİMSEL GÜCÜ: YENİDEN ÜRETİLEN VE YAŞAYAN MİTOSLAR Kudret Akın TOKER Yüksek Lisans Tezi, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Doç. Dr. Hatice Hale BOZKURT 2020, X + 82 sayfa İnsanoğlunun bilimsel bulgular ışığında tarih sahnesindeki varoluşu toplumbilimsel açıdan ele alındığında avcı toplayıcı zamandan itibaren kendini var etme mücadelesi kadar kendini ve yaşadığı topluluğu anlamlandırma mücadelesi verdiği görülmektedir. Doğadaki diğer tüm canlılardan farklı olarak ürettiği bilgiyi inşa edebilen insan elde ettiği tecrübeleri kendinden sonraki kuşaklara aktarabilmek için hikâye ve öykü kavramını yaratmış, bu şekilde yaşamı yönetilebilir ve doğayla kontrol edilebilir bir ilişki sürmeye çalışmıştır. Zaman içerisinde bu kavramlar kültür olgusunu yaratmış bu hikayeler bir kontrol mekanizması olarak mitlere ve kadim anlatılara evrilmiştir. Günümüz kitle iletişim araçlarını göz önünde bulundurduğumuzda bu anlatıların hem amaç ve hem içerik olarak medyanın ve kitle iletişiminin temelinde hala barındığı gözlemlenmiştir. Medyanın temel işlevlerinde kontrol, bilgilendirme, meşruiyet oluşturma ve belli başlı davranış kalıpları oluşturduğu gözlemlenmiştir. Çalışma, Carl Gustav Jung’un Arketipler Kuramı, Temsil Kavramı ve Hikâye Anlatıcılığı gibi çalışmaları kuramsal dayanak olarak belirlemiştir. Çalışmada nitel içerik analizi metodu kullanılmış, anlatıların ve mitlerin hem kültürel hem de içerik oluşumu bakımından kadim anlatılar, mitler ve mitlerin yeniden dönüşümü kapsamında evreni temsil eden örneklemler incelenmiştir. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..................................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI..................................................................................iv ÖZET..............................................................................................................................................v ABSTRACT..................................................................................................................................vi ÖNSÖZ..........................................................................................................................................vii GÖRSELLER DİZİNİ.................................................................................................................viii GİRİŞ.............................................................................................................................................1 1. BÖLÜM....................................................................................................................................5 1. ANLATILAR, KÜLTÜR VE İLETİŞİM.............................................................................5 1.1. Kültür ve İletişim.............................................................................................................5 1.1.1. Hikaye Anlatıcılığı ve Retorik Üçlemesi...........................................................12 1.1.1.1. Aristoteles’in Retorik Kavramı.............................................................12 1.1.1.1.1. Ethos........................................................................................13 1.1.1.1.2. Logos.......................................................................................13 1.1.1.1.3. Pathos......................................................................................13 1.1.1.2. Hikaye Anlatıcılığı..................................................................................14 1.1.1.2.1. Modern Zaman Öyküleri ve Özün Düşüşü ........................20 1.1.2. Temsil.....................................................................................................................22 1.1.2.1. Temsil, İdeoloji ve Çağdaş Mitler.......................................................26 1.2. Carl Gustav Jung ve Analitik Psikoloji.........................................................................28 1.2.1. Bilinç ......................................................................................................................31 1.2.2. Kişisel Bilinçdışı...................................................................................................32 1.2.3. Kolektif Bilinçdışı.................................................................................................32 1.2.4. Arketipler...............................................................................................................32 x 2. BÖLÜM....................................................................................................................................35 2. MİTLERİN İLETİŞİMSEL GÜCÜ.......................................................................................35 2.1. Mit ve Mitoloji .................................................................................................................36 2.1.1.Kozmogonik Mitler................................................................................................40 2.1.2.Menşei Mitler .........................................................................................................41 2.1.3.Türeyiş Mitleri........................................................................................................42 2.1.4.Takvim Mitleri .......................................................................................................43 2.1.5.Eskatoloji Mitleri ...................................................................................................45 2.2. Mitlerin Toplumsal Dinamiklere Etkisi........................................................................46 2.2.1. Bilgi Kaynağı Olarak Mitler...............................................................................48 2.2.2. Davranış Kalıpları Sunan Mitler........................................................................49 2.2.3. Kontrol ve Meşruiyet Mekanizması Olarak Mitler.........................................51 2.2. Mitlerin İletişim İçerikleri Üretimine ve Yaratıcılığa Etkisi......................................52 3. BÖLÜM....................................................................................................................................55 3. YENİDEN ÜRETİLEN VE YAŞAYAN MİTOSLAR......................................................55 3.1. Metodoloji.........................................................................................................................55 3.2. Yeniden Üretilen Mitoslar..............................................................................................58 3.2.1. Bilge Arketipi Örneği..........................................................................................59 3.3. Kadim Anlatıların Dönüşümü ........................................................................................64 3.3.1. Anlatı İmgelerinin Görsel Dönüşümü...............................................................65 TARTIŞMA VE SONUÇ..........................................................................................................71 KAYNAKLAR ............................................................................................................................75 ÖZGEÇMİŞ.................................................................................................................................82 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Mitoloji, İletişim, Kitle İletişimi, Hikâye Anlatıcılığı, Söylenceler tr_TR
dc.title MİTLERİN İLETİŞİMSEL GÜCÜ: YENİDEN ÜRETİLEN VE YAŞAYAN MİTOSLAR tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIK ANABİLİM DALI tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster