dc.contributor.advisor |
Acar, Esin |
|
dc.contributor.author |
Özler, Abdil |
|
dc.date.accessioned |
2021-10-13T06:56:00Z |
|
dc.date.available |
2021-10-13T06:56:00Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4296 |
|
dc.description.abstract |
TERSYÜZ SINIF MODELİ İLE DESTEKLENMİŞ TAM ÖĞRENME
MODELİNİN MATEMATİK DERSİNDEKİ AKADEMİK BAŞARIYA VE ÖZ
DÜZENLEME BECERİLERİNE ETKİSİ
Abdil ÖZLER
Yüksek Lisans Tezi, Temel Eğitim Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Doç. Dr. Esin ACAR
2020, XVI + 136 sayfa
Çalışmada, öğrencilerin konunun teorik kısımlarını evde kendi hızlarında
öğrenmelerine ve sınıfta daha fazla uygulamalı etkinlik yapmaya imkân tanıyan “Tersyüz
Sınıf Modeli ile Tam Öğrenme Yaklaşımı” kombinasyonunun etkileri incelenmiştir. “Tam
Öğrenme Yaklaşımı”nda yer alan öğrencilerin gerekli ön bilgilerini tamamlayarak bilişsel
olarak derse hazırlanma, konunun teorik olarak kavranması ve ek öğretim uygulamaları
aşamalarında, “Tersyüz Sınıf Modeli” kapsamında hazırlanan animasyona dayalı içerikler
kullanılmıştır. Bu bağlamda “Tersyüz Sınıf Modeli ile desteklenmiş Tam Öğrenme
Yaklaşımı”nın, klasik “Tam Öğrenme Yaklaşımı”na kıyasla, öğrenme üzerinde sağladığı
akademik başarıya, modelin uygulanma süresine ve öğrencilerin öz düzenleme becerisine
etkileri incelenmiştir.
Çalışmanın araştırma yöntemi olarak ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel
desen olarak belirlenmiştir. Deney grubunda “Tersyüz Sınıf Modeli ile desteklenmiş Tam
Öğrenme Yaklaşımı”yla öğretim yapılırken kontrol grubunda klasik “Tam Öğrenme
Yaklaşımı” kullanılmıştır. Araştırmadaki bağımlı değişkenlerden “Akademik Başarı” ve “Öz
Düzenleme Becerisi” verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen “Çevre ve Alan Ölçmeye
Yönelik Akademik Başarı Testi” ile Pintrich ve arkadaşları tarafından geliştirilen Karadeniz,
Büyüköztürk, Akgün, Çakmak ve Demirel (2008) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Öz
Düzenleyici Öğrenme Stratejileri Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır.
Matematikteki “Ölçme” öğrenme alanıyla ilgili Tam Öğrenme Yaklaşımı’nın farklı
aşamalarını içeren onar dakikalık altı video ve konulara yönelik kısa cevaplısorular, çevrimiçi
eğitim platformlarından biri olan Edmodo sitesi üzerinden öğrencilerle paylaşılmıştır.
Öğrencilerin sorulara verdiği cevaplar incelendikten sonra öğrenci seviyelerine göre
vi
hazırlanan ders planı takip edilerek geometrik şekilleri içeren ders materyalleri ile sınıf içinde
farklı öğrenci seviyelerine hitap eden uygulamalı etkinlikler yapılmıştır. Uygulama, Muş
merkeze bağlı bir devlet okulunda 2018-2019 yıllarında öğrenim gören 47, 4.sınıf öğrencisi
ile yapılmıştır. Çalışma grubu seçilirken uygun örneklem yöntemi kullanılmıştır. Deney
(n=26) ve kontrol (n=25) grupları ise rastgele yöntemle belirlenmiştir. Toplanan veriler
bağımlı ve bağımsız gruplarda t testi kullanılarak analiz edilmiştir.
Verilerin analizleri sonucunda deney grubunda uygulanan “Tersyüz Sınıf Modeli ile
desteklenmiş Tam Öğrenme Yaklaşımı” ve kontrol grubunda uygulanan klasik “Tam
Öğrenme Yaklaşımı”nın, öğrencilerin matematik başarısına pozitif yönde anlamlı bir etkisi
olduğu sonucuna ulaşılmış, uygulanan modellerin her iki modelin de öğrencilerin öz
düzenleme becerileri üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı görülmüştür. Deney ve kontrol
gruplarının bağımsız gruplardaki t testi sonuçlarında ise “Tersyüz Sınıf Modeli ile
desteklenmiş Tam Öğrenme Yaklaşımı”nın, klasik “Tam Öğrenme Yaklaşımı”na göre
akademik başarıyı arttırmada daha etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca deney grubundaki
uygulamanın MEB’nın belirlediği sürede uygulanabildiği gözlenirken kontrol grubundaki
uygulamanın “Tam Öğrenme Modeli”nin tüm aşamaları sınıf içindeki zamanda
gerçekleştirildiği için istenilen süreyi aştığı gözlenmiştir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ..........................................................................................................................vii
ÖNSÖZ...................................................................................................................................ix
ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................xiii
TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xiv
GÖRSELLER DİZİNİ........................................................................................................... xv
EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xvi
KISALTMALAR DİZİNİ ...................................................................................................xvii
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 9
1. KURAMSAL ÇERÇEVE VE İLGİLİ LİTERATÜR ......................................................... 9
1.1. Kuramsal Çerçeve........................................................................................................ 9
1.1.1. Tersyüz Sınıf Modeli ......................................................................................... 9
1.1.1.1. Tersyüz Sınıf Modeli’nin bileşenleri................................................... 10
1.1.1.2. Tersyüz Sınıf Modeli’nin teorik temelleri........................................... 12
1.1.1.3. Tersyüz edilmiş sınıflar ile geleneksel sınıfların karşılaştırılması ...... 12
1.1.1.4. Tersyüz Sınıf Modeli’nin uygulanması ve uygulamada dikkat
edilmesi gerekenler................................................................................. 16
1.1.1.5. Tersyüz Sınıf Modeli’nin üstünlükleri ................................................ 17
1.1.1.6. Tersyüz Sınıf Modeli’nin sınırlılıkları ................................................ 18
1.1.1.7. Tersyüz Sınıf Modeli’nin sınırlılıkları için çözüm önerileri ............... 18
1.1.2. Tam Öğrenme Yaklaşımı................................................................................. 19
1.1.2.1. Öğrenci nitelikleri ............................................................................... 20
1.1.2.2. Öğretim hizmetinin niteliği ................................................................. 22
xi
1.1.2.3. Öğrenme ürünleri ................................................................................ 24
1.1.2.4. Tam Öğrenme Yaklaşımı’nın uygulanışı ............................................ 25
1.1.2.5. Tam Öğrenme Yaklaşımı’nın üstünlükleri.......................................... 27
1.1.2.6. Tam Öğrenme Yaklaşımı’nın sınırlılıkları.......................................... 27
1.1.3. Öz Düzenleme Becerisi ................................................................................... 28
1.2. Literatür Özeti............................................................................................................ 29
1.2.1. Tersyüz Sınıf Modeli ile İlgili Yapılan Araştırmalar ...................................... 29
1.2.1.1. Yurt içinde yapılmış araştırmalar........................................................ 29
1.2.1.2. Yurt dışında yapılmış çalışmalar......................................................... 34
1.2.2. Tam Öğrenme Yaklaşımı ile İlgili Yapılan Araştırmalar................................ 37
1.2.2.1. Yurt içinde yapılmış çalışmalar........................................................... 37
1.2.2.2. Yurt dışında yapılmış çalışmalar......................................................... 39
1.2.3. Tersyüz Sınıf Modeli’nin Öz Düzenleme Becerileri Üzerindeki Etkisini
Araştıran Çalışmalar......................................................................................... 40
1.2.4. Araştırmaların Genel Olarak Değerlendirilmesi.............................................. 40
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 42
2. YÖNTEM.......................................................................................................................... 42
2.1. Araştırmanın Modeli.................................................................................................. 42
2.2. Çalışma Grubu ........................................................................................................... 43
2.3. Uygulamaya Katılan Öğretmenlerin Özellikleri........................................................ 44
2.4. Veri Toplama Araçları............................................................................................... 45
2.4.1. Çevre ve Alan Ölçmeye Yönelik Akademik Başarı Testi............................. 45
2.4.2. Öz Düzenleyici Öğrenme Stratejileri Ölçeği................................................. 47
2.5. Verilerin Toplanması ................................................................................................. 47
2.6. Uygulama Süreci........................................................................................................ 48
2.6.1. Pilot Uygulama Süreci..................................................................................... 48
2.6.2. Asıl Çalışmanın Uygulama Süreci................................................................... 51
xii
2.6.2.1. Deney Grubundaki Tersyüz Sınıf Modeli ile desteklenmiş Tam
Öğrenme Uygulaması ............................................................................. 51
2.6.2.2. Kontrol grubundaki Tam Öğrenme Yaklaşımı uygulaması ................ 62
2.5.4. Verilerin Analizi .............................................................................................. 64
3. BÖLÜM............................................................................................................................ 67
3. BULGULAR ..................................................................................................................... 67
3.1. Tersyüz Sınıf Modeli ile Desteklenmiş Tam Öğrenme Yaklaşımının Başarıya Etkisi
................................................................................................................................. 67
3.1.1. Tersyüz Sınıf Modeli ile Desteklenmiş Tam Öğrenme Yaklaşımı Uygulanan
Deney Grubunun Çevre ve Alan Ölçmeye Yönelik Akademik Başarı Testi
Puanlarının Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular.............................................. 67
3.1.2. Klasik Tam Öğrenme Yaklaşımı Uygulanan Kontrol Grubunun Çevre ve
Alan Ölçmeye Yönelik Akademik Başarı Puanlarının Karşılaştırılmasına
İlişkin Bulgular................................................................................................. 68
3.1.3. Deney ve Kontrol Gruplarının Çevre ve Alan Ölçmeye Yönelik Akademik
Başarı Puanlarının Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular................................... 69
3.2. Tersyüz Sınıf Modeli ile Desteklenmiş Tam Öğrenme Yaklaşımı’nın Öğrencilerin
Öz Düzenleme Becerilerine Etkisi .......................................................................... 70
3.2.1. Tersyüz Sınıf Modeli ile Desteklenmiş Tam Öğrenme Yaklaşımı Uygulanan
Deney Grubunun Öz Düzenleme Becerisi Puanlarının Karşılaştırılmasına
İlişkin Bulgular................................................................................................. 70
3.2.2. Klasik Tam Öğrenme Yaklaşımı Uygulanan Kontrol Grubunun Öz
Düzenleme Becerisi Puanlarının Karşılaştırılması........................................... 71
3.2.3. Deney ve Kontrol Gruplarına Uygulama Sonrasında Uygulanan Öz
Düzenleme Stratejileri Ölçek Puanlarının Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular
.......................................................................................................................... 71
3.3. Tersyüz Sınıf Modeli ile Desteklenmiş Tam Öğrenme Yaklaşımı Kullanılan Deney
Grubunda Öğretimin Gerçekleştirildiği Süre ile Klasik Tam Öğrenme Yaklaşımı
Kullanılan Kontrol Grubunda Öğretimin Gerçekleştirildiği Sürenin
Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular......................................................................... 72
4. TARTIŞMA VE SONUÇ................................................................................................ 74
5. KAYNAKLAR................................................................................................................. 81
6. EKLER ............................................................................................................................. 90
ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 136 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Tersyüz Sınıf Modeli, Tam Öğrenme Yaklaşımı, 4. Sınıf Ölçme Öğrenme Alanı. |
tr_TR |
dc.title |
TERSYÜZ SINIF MODELİ İLE DESTEKLENMİŞ TAM ÖĞRENME YAKLAŞIMININ MATEMATİK DERSİNDEKİ AKADEMİK BAŞARIYA VE ÖZ DÜZENLEME BECERİLERİNE ETKİSİ |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ TEMEL EĞİTİM ANABİLİM DALI SINIF EĞİTİMİ PROGRAMI |
tr_TR |