Abstract:
TERSYÜZ SINIF MODELİ İLE DESTEKLENMİŞ TAM ÖĞRENME
MODELİNİN MATEMATİK DERSİNDEKİ AKADEMİK BAŞARIYA VE ÖZ
DÜZENLEME BECERİLERİNE ETKİSİ
Abdil ÖZLER
Yüksek Lisans Tezi, Temel Eğitim Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Doç. Dr. Esin ACAR
2020, XVI + 136 sayfa
Çalışmada, öğrencilerin konunun teorik kısımlarını evde kendi hızlarında
öğrenmelerine ve sınıfta daha fazla uygulamalı etkinlik yapmaya imkân tanıyan “Tersyüz
Sınıf Modeli ile Tam Öğrenme Yaklaşımı” kombinasyonunun etkileri incelenmiştir. “Tam
Öğrenme Yaklaşımı”nda yer alan öğrencilerin gerekli ön bilgilerini tamamlayarak bilişsel
olarak derse hazırlanma, konunun teorik olarak kavranması ve ek öğretim uygulamaları
aşamalarında, “Tersyüz Sınıf Modeli” kapsamında hazırlanan animasyona dayalı içerikler
kullanılmıştır. Bu bağlamda “Tersyüz Sınıf Modeli ile desteklenmiş Tam Öğrenme
Yaklaşımı”nın, klasik “Tam Öğrenme Yaklaşımı”na kıyasla, öğrenme üzerinde sağladığı
akademik başarıya, modelin uygulanma süresine ve öğrencilerin öz düzenleme becerisine
etkileri incelenmiştir.
Çalışmanın araştırma yöntemi olarak ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel
desen olarak belirlenmiştir. Deney grubunda “Tersyüz Sınıf Modeli ile desteklenmiş Tam
Öğrenme Yaklaşımı”yla öğretim yapılırken kontrol grubunda klasik “Tam Öğrenme
Yaklaşımı” kullanılmıştır. Araştırmadaki bağımlı değişkenlerden “Akademik Başarı” ve “Öz
Düzenleme Becerisi” verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen “Çevre ve Alan Ölçmeye
Yönelik Akademik Başarı Testi” ile Pintrich ve arkadaşları tarafından geliştirilen Karadeniz,
Büyüköztürk, Akgün, Çakmak ve Demirel (2008) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Öz
Düzenleyici Öğrenme Stratejileri Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır.
Matematikteki “Ölçme” öğrenme alanıyla ilgili Tam Öğrenme Yaklaşımı’nın farklı
aşamalarını içeren onar dakikalık altı video ve konulara yönelik kısa cevaplısorular, çevrimiçi
eğitim platformlarından biri olan Edmodo sitesi üzerinden öğrencilerle paylaşılmıştır.
Öğrencilerin sorulara verdiği cevaplar incelendikten sonra öğrenci seviyelerine göre
vi
hazırlanan ders planı takip edilerek geometrik şekilleri içeren ders materyalleri ile sınıf içinde
farklı öğrenci seviyelerine hitap eden uygulamalı etkinlikler yapılmıştır. Uygulama, Muş
merkeze bağlı bir devlet okulunda 2018-2019 yıllarında öğrenim gören 47, 4.sınıf öğrencisi
ile yapılmıştır. Çalışma grubu seçilirken uygun örneklem yöntemi kullanılmıştır. Deney
(n=26) ve kontrol (n=25) grupları ise rastgele yöntemle belirlenmiştir. Toplanan veriler
bağımlı ve bağımsız gruplarda t testi kullanılarak analiz edilmiştir.
Verilerin analizleri sonucunda deney grubunda uygulanan “Tersyüz Sınıf Modeli ile
desteklenmiş Tam Öğrenme Yaklaşımı” ve kontrol grubunda uygulanan klasik “Tam
Öğrenme Yaklaşımı”nın, öğrencilerin matematik başarısına pozitif yönde anlamlı bir etkisi
olduğu sonucuna ulaşılmış, uygulanan modellerin her iki modelin de öğrencilerin öz
düzenleme becerileri üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı görülmüştür. Deney ve kontrol
gruplarının bağımsız gruplardaki t testi sonuçlarında ise “Tersyüz Sınıf Modeli ile
desteklenmiş Tam Öğrenme Yaklaşımı”nın, klasik “Tam Öğrenme Yaklaşımı”na göre
akademik başarıyı arttırmada daha etkili olduğu görülmüştür. Ayrıca deney grubundaki
uygulamanın MEB’nın belirlediği sürede uygulanabildiği gözlenirken kontrol grubundaki
uygulamanın “Tam Öğrenme Modeli”nin tüm aşamaları sınıf içindeki zamanda
gerçekleştirildiği için istenilen süreyi aştığı gözlenmiştir.