eArşiv@Adu

YURT DIŞINDAKİ TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN TÜRKÇE VE TÜRK KÜLTÜRÜ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Saracaoğlu, Asuman Seda
dc.contributor.author Hancı Yanar, Burcu
dc.date.accessioned 2021-10-13T06:54:11Z
dc.date.available 2021-10-13T06:54:11Z
dc.date.issued 2020
dc.date.submitted 2020
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4294
dc.description.abstract YURT DIŞINDAKİ TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN TÜRKÇE VE TÜRK KÜLTÜRÜ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Burcu HANCI YANAR Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Eğitim Programları ve Öğretim Ana Bilim Dalı Tez Danışmanı: Prof. Dr. Asuman Seda SARACALOĞLU 2020, XXII + 304 sayfa Bu çalışmada yurt dışında yaşayan Türk çocuklarının ana dili eğitimi almasını ve Türk kültürünü edinmelerini amaçlayan 2009 yılında ve 2018 yılında uygulamaya konan Yurt Dışındaki Türk Çocukları için Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Öğretim Programlarının (TTKDÖP) 1. sınıftan 3. sınıfa kadar olan bölümleri değerlendirilmiştir. Çalışmanın amacı bu iki programın bütün öğelerini Demirel Analitik Program Değerlendirme Modeli (DAPDEM) ile değerlendirmek, ortaya çıkan sonuçları karşılaştırrmak, 2009 yılında yayınlanan programın zayıf yanlarında iyileştirilmeye gidilip gidilmediğini ve 2018 yılında yayınlanan programın zayıf öğelerini tespit etmektir. İç içe geçmiş karma desende gerçekleştirilen bu çalışma, Almanya Federal Cumhuriyeti, Baden-Württemberg Eyaleti Stuttgart Başkonsolosluğu görev bölgesindeki 24 okulda okuyan 160 öğrenci, bu bölgede çalışan beş öğretmen, iki bölge koordinatörü, beş Alman ilkokulu müdürü, beş öğrenci velisi, iki sivil toplum kuruluşu temsilcisi, üç öğrenci ve yazılı doküman incelemesini yapan üç program geliştirme uzmanının katılımıyla gerçekleşmiştir. Nitel araştırma bölümü çoklu durum deseninde ve nicel bölümü tek grup öntest-sontestli desende düzenlenen araştırmanın verileri doküman analizi, görüşme, gözlem, SWOT analizi teknikleri, ölçek ve başarı testleri uygulanarak toplanmıştır. Çalışmanın nicel verilerinin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen, okuma-dilbilgisi, dinleme, yazma başarı testleri, konuşma kontrol listesi, Türk Kültürüne Uyum Ölçeği ve Şen (2011) trafından geliştirilen Anadiline Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın nitel verilerinin toplanmasında okul müdürü, veli, öğretmen, koordinatör ve öğrenci yarı yapılandırılmış görüşme formları, gözlem formu ve yazılı doküman olan programların incelenmesinde DAPDEM ölçütlerine göre oluşturulmuş uzman değerlendirme formu kullanılmıştır. Veri toplama araçlarının geçerlik güvenirliğinin sağlanması için başarı testlerine madde güçlük ve ayırıcılık indeksleri, KR-20 testi, ölçeklere vi Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizleri ve Cronbach Alpha güvenirlik testi yapılmış, nitel veri toplama araçları için uzman kanısına başvurulmuş ve kapsam geçerliği, görünüş geçerliği için alınan görüşler doğrultusunda gerekli düzeltmeler yapılmıştır. Çalışmanın nicel verilerinin analizinde t-testi kullanılmış, nitel veriler içerik analizine tabii tutulmuştur. Sonuç olarak TTKDÖP’lerin bağlamında program geliştirme çalışma grupları ve felsefi temellerinin açıklanmadığı, yeni programın geliştirme aşamasında yapılan ihtiyaç analiziyle paydaş beklentilerinin tam olarak karşılanamadığı ve programın kullanım kılavuzlarının olmadığı görülmüştür. Progamların hedef/kazanımlarının bazılarının öğrenci hazırbulunuşluğuna uygun olmadığı ve bu nedenle konu alanı ile uyumlu ve kendi içinde tutarlı olmalarına rağmen ulaşılabilir olmadıkları saptanmıştır. Eski pogramda içerik öğesinin, öğrenci duyuşsal özelliklerine ve konu alanına uygun olmayan konuları içerdiği, yeni programda içeriğin çok geniş olduğu ve kazanımlarla örtüştürülmediği ve belirlenen öğretim süresinin uygun olmadığı tespit edilmiştir. Programın öğrenme öğretme sürecinde örnek etkinliklere yer verilmediği, öğretmenler tarafından uygulanan öğrenme öğretme etkinliklerin öğrenci özelliklerine uygun, daha çok okuma ve dinlemeye yönelik olduğu, zaman zaman hedef kazanımlardan uzaklaştığı, sunuş yoluyla öğretim stratejisi, düz anlatım ve oyunla öğretim yöntemlerine yer verildiği, teknoloji kullanımından yararlanıldığı, önerilen materyallerin kolay ulaşılır, ekonomik olduğu görülmüştür. Programın ölçme değerlendirme öğesi konusunda eski programdakinden daha zayıf hale geldiği, öğretmenlerin uygun ölçme değerlendirme araçları ve yöntemlerini kullanmadığı tespit edilmiştir. Programların program değerlendirme süreci ile ilgili bir planlama da yapılmamıştır. Programın çıktıları ise öğrencilerin her iki programda da derse yönelik olumlu tutum ve Türk kültürüne iyi düzeyde uyum göstermeleri, okuma ve dilbilgisi, dinleme, konuşma becerisinde orta düzeyde ve yazma becerisinde geçer düzeyinde puanlara sahip olmalarıdır. Yeni programın iyileştirilmesi için bağlamının açıklanması, hedef/kazanımlarının yeniden düzenlenmesi, içerik öğesinin sadeleştirilmesi, ölçme ve değerlendirme öğesinin yeterli açıklamalar yapılarak, geçerli güvenilir ölçme araçları ile güçlendirilmesi ve her bir öğeye ilişkin açıklamaların ayrıntılandırılması gerektiği düşünülmektedir tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI...........................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI....................….……………….….……………iv ÖZET………………………………………………………………………………….......v ABSTRACT .......................................................................................................................vii ÖNSÖZ.............................................................................................................................. ix İÇİNDEKİLER……………………………………………………………………...........xi ŞEKİLLER DİZİNİ................................................................................................... ….xvii ÇİZELGELER/TABLOLAR ......................................................................................... xvii GÖRSELLER DİZİNİ..................................................................................................... xxi GRAFİKLER DİZİNİ………………………………………………………………......xxi EKLER DİZİNİ……………………………………………………………………........xxi KISALTMALAR DİZİNİ………………………………………………………….......xxii GİRİŞ…………………………………………………………………………......……….1 1.BÖLÜM 1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE ………………………………………………………….12 1.1. Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi……………………………………….12 1.1.1. Eğitimde Program Değerlendirmenin Tarihsel Süreci……………………14 1.1.2. Eğitimde Program Değerlendirmenin Amacı……………………………..15 1.1.3. Program Değerlendirme Türleri…………………………………………..15 1.1.3.1. I. Tür aşamalı değerlendirme (Amacına göre değerlendirme)…...15 1.1.3.1.1.Yansıtıcı değerlendirme………………………………….16 1.1.3.1.2. Biçimlendirici değerlendirme…………………………...16 1.1.3.1.3. Düzey belirleyici değerlendirme……………………......16 1.1.3.2. II. Tür Programın Öğelerine Yönelik Değerlendirme……………17 1.1.3.3. III. Tür Program Değerlendirme Modelleri ile Değerlendirme….17 1.1.4.Program Değerlendirme Yaklaşımları ve Modelleri………………………17 xii 1.1.4.1. Hedef Yönelimli Yaklaşımlar …………………………………….17 1.1.4.2. Sistem Yönelimli-Yönetim Yönelimli Değerlendirme Yaklaşımları………………………………………………………….……..19 1.1.4.3. İşbirlikli Değerlendirme Yaklaşımları………...…………..………25 1.1.4.4. Uzmanlık Yönelimli Değerlendirme Yaklaşımı ……….…………27 1.1.4.5. Tüketici Yönelimli Değerlendirme Yaklaşımları………………….27 1.1.4.6. KatılımcıYönelimli Değerlendirme Yaklaşımı……..……………..28 1.1.5. Demirel Analitik Program Değerlendirme Modeli………………………..29 1.1.6. Program Değerlendirmede Temel İşlemler…………………………….…35 1.2.İki Dillilik……………………………………………………………...…………37 1.2.1. İki Dillilik Türleri ……………………………………………………...…38 1.2.2. İki Dillilerin Eğitiminde Kullanılan Eğitim Modelleri……………………39 1.3. Almanya’da İki Dilli Eğitim …………………………………………………….39 1.4. Almanya’da Türklere Verilen Ana Dili Dersinin Yapısı ve Uygulanışı………...40 1.5. Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Öğretim Programı……………………………….42 1.5.1. Programın Temel Değerleri……………………………………………….43 1.5.2. Önceki Programındaki Türkçe Dersinin Genel Amaçları…………...……43 1.5.3. Önceki Programındaki Türk Kültürü Dersinin Genel Amaçları……..........44 1.5.4. Yeni Programın Genel Amaçları……………………………….…………45 2. BÖLÜM 2. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR………………………………………………………..….46 3. BÖLÜM 3. YÖNTEM………………………………………………………………………….….61 3.1. Araştırma Deseni………………………………………………………………...61 3.2. Durum……………………………………………………………………………63 3.2.1. Birinci Durum Önceki Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Öğretim Programı..64 3.2.2. İkinci Durum………………………………………………………………67 3.3. Katılımcılar ……………………………………………………………………...71 xiii 3.3.1. Çalışmanın Nicel Bölümünde Yer Alan Katılımcıların Özellikleri………………………………………………………..………..……..71 3.3.2. Çalışmanın Nitel Bölümünde Yer Alan Katılımcılar…………….………74 3.3.2.1. Gözlem Yapılan Okulların ve Öğretmenlerin Özellikleri……….76 3.3.2.2. Doküman Analizini Yapan Katılımcılar……...…………………78 3.4. Veri Toplama Araçları…………………………………………………………...78 3.4.1. Nitel Veri Toplama Araçları…………………………………………….78 3.4.2. Nicel Veri Toplama Araçları……………………………………….........81 3.5. Veri Toplama Süreci…………………………………………………………….95 3.5.1. Nitel verilerin toplanması……………………………………………….95 3.5.2. Nicel verilerin toplanması…………………………………………........98 3.6. Nitel Verilerin Çözümlenmesi ve Yorumlanması……………………………….99 3.6.1. İnandırıcılık ve Aktarılabilirlik…………………………………………101 3.6.2. Araştırmacının rolü, yanlılıkları ve etik………………………………...103 3.7. Nicel Verilerin Çözümlenmesi ve Yorumlanması……………………………...105 4.BÖLÜM 4.BULGULAR………………………………………………………………………….106 4.1. Önceki Programın bağlamı ...…………………………………………...….......106 4.2. Programın hedef/kazanımları …………………………………..………………113 4.2.1. Hedefler sistematikliği ve tutarlılığı………………...……………..……114 4.2.2. Programın hedefleri/kazanımları ile ilgili paydaşların programa yönelik beklentilerinin tutarlılığı ………………………………...………………..……115 4.2.3. Programın hedeflerinin/kazanımlarının öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerine uygunluğu………………………………………………………….117 4.2.4. Hedefler/Kazanımların konu alanının özelliklerine uygunluğu………...118 4.2.5. Hedefler/Kazanımlar gerçekleştirilebilirliği…………… ...…………….119 4.3. Önceki Programın içerik öğesi……………………………………………..…..120 4.3.1. Programın içerik seçimi ………………………………………..………121 4.3.2. Programın içerik düzenlemesi ……………………………..…………...125 xiv 4.3.3. İçerik seçimi ile öğrenci özelliklerinin uyumu …………………...…….128 4.3.3.1. Programın içeriğinin öğrenci yaş düzeyine uygunluğu…..........128 4.3.3.2.Programın içeriğinin ilgi çekiciliği……..………………………129 4.4. Önceki Programın öğrenme-öğretme süreci …………………………...……....131 4.4.1. Öğrenme Öğretme Sürecinin Fiziksel Ortamı………………...…………132 4.4.2. Okul iklimi…………………………………………...……………….....143 4.4.3. Öğretim programında kullanılan öğretim, strateji, yöntem ve tekniklerinin hedeflere/kazanımlara uygunluğu………………………………………………146 4.4.4. Öğretim programında önerilen ve kullanılan öğretim materyalleri.........157 4.4.5. Öğretim programı ve dersin işlenişinin tutarlılığı….................................161 4.4.6. Öğretmen sınıf içi davranışları öğretim ilkelerine uygunluğu…..............161 4.5. Önceki programın değerlendirme öğesi ………………………………………..167 4.5.1. Kullanılan değerlendirme yöntem ve tekniklerinin kazanımları ve süreci ölçme durumu (geçerliği)....... …………………………………………………167 4.5.2. Programın çıktıları……..............................................................................175 4.5.1.1.TTKD alan öğrencilerinkazanım değerlendirme testi öntest ve sontest puanları…………………………………………………………...175 4.5.1.2. Öğrenilmesinde güçlük olan kazanımlar………………………...179 4.5.1.3. Öğrencilerin derse yönelik duyuşsal özellikleri …………….......181 4.5.1.3.1. TTKD’ye katılan öğrencilerin Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocukların Ana diline Yönelik Tutum öntest ve sontest puanları……...................................................................................184 4.5.1.4. İlgili paydaşların görüşlerine göre TTKD’nin olumlu ve olumsuz çıktıları ………………...……………………………………...................185 4.6. İlgili paydaşların görüşlerine göre programın güçlü, zayıf yanları, fırsatları ve tehditleri …………....................................................................................................................187 4.7. Yeni programın önceki programla karşılaştırması ……………………………..191 4.7.1. Önceki ve yeni programın bağlamının karşılaştırması ………...………..191 4.7.2. Önceki ve yeni programın hedef/kazanımlarının karşılaştırması………..193 4.7.2.1. Yeni programın hedef/kazanımları sistematik ve tutarlı bir şekilde xv ifade edilmiş midir?...................................................................................194 4.7.2.2. Yeni programın hedefleri/kazanımları ilgili paydaşların programa yönelik beklentileri ile tutarllığı…………………………….……………195 4.7.2.3. Önceki ve yeni programın hedeflerinin /kazanımlarının öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerine göre karşılaştırması ……………………....196 4.7.2.4. Önceki ve yeni programın hedeflerinin/kazanımlarının konu alanının özelliklerine uygunluğunun karşılaştırması ………………….....196 4.7.2.5. Yeni programın hedefleri/kazanımları gerçekleştirilebilirliği…..196 4.7.3. Önceki ve yeni programın içerik öğesinin karşılaştırması ……………..197 4.7.3.1. Yeni programın içerik seçimi…………………………………...197 4.7.3.2. Önceki ve yeni programın içerik düzenlemesinin karşılaştırması …………………………………………………………………………...200 4.7.3.3. Önceki ve yeni programın öğrenci özelliklerine göre içeriğin uygunluğunun karşılaştırması……………………………………………201 4.7.3.3.1. Yeni programın içeriği öğrenci yaş düzeyine uygunluğu.......................................................................................201 4.7.3.3.2. Önceki ve yeni programın içerik öğesinin ilgi çekiciliğinin karşılaştırması ……………………………………..202 4.7.4. Yeni programın öğrenme-öğretme süreci ………………………………202 4.7.4.1. Önceki ve yeni öğretim programının öğrenme öğretme sürecinin programın diğer öğelerine uyumunun karşılaştırması ………….…….....202 4.7.4.2 Yeni programda hangi kazanımların öğrenilmesinde güçlükler ...204 4.7.4.4. Önceki ve yeni programda önerilen ve kullanılan öğretim materyallerinin karşılaştırması …………………….…………………….207 4.7.4.5. Önceki ve yeni programın uygulanmasından sonra öğrencilerin derse yönelik duyuşsal özelliklerinin karşılaştırması ……………………208 4.7.5. Önceki ve yeni programın değerlendirme öğesinin karşılaştırmas……....209 4.7.5.1. Kullanılan değerlendirme yöntem ve teknikleri kazanımları ve niteliği (geçerliği)………………………...………………………………………212 4.7.5.2. Önceki ve Yeni Programın çıktılarının karşılaştırması nasıldır....213 4.7.6. İlgili paydaşların görüşlerine göre yeni programın güçlü, zayıf yanları, fırsatları ve tehditleri………................................................................................213 xvi 5. BÖLÜM 5. BÖLÜM SONUÇ VE TARTIŞMA……………………………….…………….…..217 5.1. Öneriler………………………………………………………………………...239 KAYNAKLAR ……………………………………………………….……………......245 EKLER …………………………………………….………………………………......257 ÖZGEÇMİŞ……………………………………………………………………………304 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Program değerlendirme, Demirel Analitik Program Değerlendirme Modeli, Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Öğretim Programı, İki dillilik, Ana dili eğitimi tr_TR
dc.title YURT DIŞINDAKİ TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN TÜRKÇE VE TÜRK KÜLTÜRÜ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ tr_TR
dc.type doctoralThesis tr_TR
dc.contributor.department ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster