Özet:
YURT DIŞINDAKİ TÜRK ÇOCUKLARI İÇİN TÜRKÇE VE TÜRK KÜLTÜRÜ
DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ
Burcu HANCI YANAR
Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Bölümü,
Eğitim Programları ve Öğretim Ana Bilim Dalı
Tez Danışmanı: Prof. Dr. Asuman Seda SARACALOĞLU
2020, XXII + 304 sayfa
Bu çalışmada yurt dışında yaşayan Türk çocuklarının ana dili eğitimi almasını ve
Türk kültürünü edinmelerini amaçlayan 2009 yılında ve 2018 yılında uygulamaya konan
Yurt Dışındaki Türk Çocukları için Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Öğretim Programlarının
(TTKDÖP) 1. sınıftan 3. sınıfa kadar olan bölümleri değerlendirilmiştir. Çalışmanın amacı
bu iki programın bütün öğelerini Demirel Analitik Program Değerlendirme Modeli
(DAPDEM) ile değerlendirmek, ortaya çıkan sonuçları karşılaştırrmak, 2009 yılında
yayınlanan programın zayıf yanlarında iyileştirilmeye gidilip gidilmediğini ve 2018 yılında
yayınlanan programın zayıf öğelerini tespit etmektir. İç içe geçmiş karma desende
gerçekleştirilen bu çalışma, Almanya Federal Cumhuriyeti, Baden-Württemberg Eyaleti
Stuttgart Başkonsolosluğu görev bölgesindeki 24 okulda okuyan 160 öğrenci, bu bölgede
çalışan beş öğretmen, iki bölge koordinatörü, beş Alman ilkokulu müdürü, beş öğrenci
velisi, iki sivil toplum kuruluşu temsilcisi, üç öğrenci ve yazılı doküman incelemesini yapan
üç program geliştirme uzmanının katılımıyla gerçekleşmiştir. Nitel araştırma bölümü çoklu
durum deseninde ve nicel bölümü tek grup öntest-sontestli desende düzenlenen araştırmanın
verileri doküman analizi, görüşme, gözlem, SWOT analizi teknikleri, ölçek ve başarı testleri
uygulanarak toplanmıştır. Çalışmanın nicel verilerinin toplanmasında araştırmacı tarafından
geliştirilen, okuma-dilbilgisi, dinleme, yazma başarı testleri, konuşma kontrol listesi, Türk
Kültürüne Uyum Ölçeği ve Şen (2011) trafından geliştirilen Anadiline Yönelik Tutum
Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın nitel verilerinin toplanmasında okul müdürü, veli,
öğretmen, koordinatör ve öğrenci yarı yapılandırılmış görüşme formları, gözlem formu ve
yazılı doküman olan programların incelenmesinde DAPDEM ölçütlerine göre oluşturulmuş
uzman değerlendirme formu kullanılmıştır. Veri toplama araçlarının geçerlik güvenirliğinin
sağlanması için başarı testlerine madde güçlük ve ayırıcılık indeksleri, KR-20 testi, ölçeklere
vi
Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizleri ve Cronbach Alpha güvenirlik testi yapılmış,
nitel veri toplama araçları için uzman kanısına başvurulmuş ve kapsam geçerliği, görünüş
geçerliği için alınan görüşler doğrultusunda gerekli düzeltmeler yapılmıştır. Çalışmanın
nicel verilerinin analizinde t-testi kullanılmış, nitel veriler içerik analizine tabii tutulmuştur.
Sonuç olarak TTKDÖP’lerin bağlamında program geliştirme çalışma grupları ve
felsefi temellerinin açıklanmadığı, yeni programın geliştirme aşamasında yapılan ihtiyaç
analiziyle paydaş beklentilerinin tam olarak karşılanamadığı ve programın kullanım
kılavuzlarının olmadığı görülmüştür. Progamların hedef/kazanımlarının bazılarının öğrenci
hazırbulunuşluğuna uygun olmadığı ve bu nedenle konu alanı ile uyumlu ve kendi içinde
tutarlı olmalarına rağmen ulaşılabilir olmadıkları saptanmıştır. Eski pogramda içerik
öğesinin, öğrenci duyuşsal özelliklerine ve konu alanına uygun olmayan konuları içerdiği,
yeni programda içeriğin çok geniş olduğu ve kazanımlarla örtüştürülmediği ve belirlenen
öğretim süresinin uygun olmadığı tespit edilmiştir. Programın öğrenme öğretme sürecinde
örnek etkinliklere yer verilmediği, öğretmenler tarafından uygulanan öğrenme öğretme
etkinliklerin öğrenci özelliklerine uygun, daha çok okuma ve dinlemeye yönelik olduğu,
zaman zaman hedef kazanımlardan uzaklaştığı, sunuş yoluyla öğretim stratejisi, düz anlatım
ve oyunla öğretim yöntemlerine yer verildiği, teknoloji kullanımından yararlanıldığı,
önerilen materyallerin kolay ulaşılır, ekonomik olduğu görülmüştür. Programın ölçme
değerlendirme öğesi konusunda eski programdakinden daha zayıf hale geldiği,
öğretmenlerin uygun ölçme değerlendirme araçları ve yöntemlerini kullanmadığı tespit
edilmiştir. Programların program değerlendirme süreci ile ilgili bir planlama da
yapılmamıştır. Programın çıktıları ise öğrencilerin her iki programda da derse yönelik
olumlu tutum ve Türk kültürüne iyi düzeyde uyum göstermeleri, okuma ve dilbilgisi,
dinleme, konuşma becerisinde orta düzeyde ve yazma becerisinde geçer düzeyinde puanlara
sahip olmalarıdır. Yeni programın iyileştirilmesi için bağlamının açıklanması,
hedef/kazanımlarının yeniden düzenlenmesi, içerik öğesinin sadeleştirilmesi, ölçme ve
değerlendirme öğesinin yeterli açıklamalar yapılarak, geçerli güvenilir ölçme araçları ile
güçlendirilmesi ve her bir öğeye ilişkin açıklamaların ayrıntılandırılması gerektiği
düşünülmektedir