dc.contributor.advisor |
Amanak, Keziban |
|
dc.contributor.author |
Kuru İyidir, Zeliha |
|
dc.date.accessioned |
2021-10-11T11:10:30Z |
|
dc.date.available |
2021-10-11T11:10:30Z |
|
dc.date.issued |
2021-09-11 |
|
dc.date.submitted |
2021-08-20 |
|
dc.identifier.citation |
Kuru İyidir Z. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ebelik Bölümü Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2021 |
tr_TR |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4290 |
|
dc.description.abstract |
NON-STRESS TESTE YÖNELİK VERİLEN EĞİTİMİN GEBELERİN KAYGI DÜZEYİNE ETKİSİ
Kuru İyidir Z. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ebelik Bölümü Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2021
Amaç: Araştırmanın amacı, non-stress teste yönelik verilen eğitimin gebelerin kaygı düzeyine etkisini saptamaktır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, yarı deneysel olarak, 15 Temmuz 2020-15 Temmuz 2021 tarihleri arasında Aydın Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesi Non-Stress Test polikliniğine başvuran 208 gebe ile yürütülmüştür (eğitim grubu: 104, kontrol grubu: 104). Araştırma verilerinin toplanmasında “Durumluluk Süreklilik Kaygı Ölçeği”, “Kişisel Bilgi Formu” ve “Non-Stress Test Gebe Eğitim Kitapçığı” kullanılmıştır. Araştırmada Non-Stress test işlemi öncesi, eğitim grubunda yer alan gebelere işleme yönelik eğitim verilmiş ve eğitim sonrası grupların kaygı düzeyleri karşılaştırılmıştır. Araştırma verileri tanımlayıcı istatistikler, aritmetik ortalama ve standart sapma ve bağımsız gruplarda t testi ve pearson korelasyon analizi ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Araştırmada eğitim ve kontrol grubundaki gebelerin eğitim öncesi durumluluk ve süreklilik kaygı düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmamıştır. Ancak eğitim sonrası; eğitim grubunda yer alan gebelerin durumluluk kaygı düzeylerinin (40,16± 6,25) kontrol grubundaki gebelere göre (46,41±7,41) istatistiksel olarak anlamlı şekilde daha düşük olduğu görülmüştür (p<0,05). Ayrıca eğitim ve kontrol gruplarında yer alan gebelerin eğitim sonrası, süreklilik kaygı düzeyleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı fark saptanmamış olup her iki grupta durumluluk kaygı düzeyi arttıkça süreklilik kaygı düzeyinin arttığı görülmüştür.
Sonuç: Araştırmada eğitim sonrası, eğitim grubunun durumluluk kaygı düzeyinin azaldığı, eğitim sonrası her iki grubun süreklilik kaygı düzeylerinin benzer olduğu, eğitim öncesi ve sonrası her iki grupta durumluluk kaygı düzeyi arttıkça süreklilik kaygı düzeylerinin arttığı sonuçlarına ulaşılmıştır. |
tr_TR |
dc.description.abstract |
ABSTRACT
The Effect Of Training Given On Non-Stress Test On Anxiety Level Of Pregnancy
Kuru İyidir Z. Aydın Adnan Menderes University Health Sciences Institute Midwifery Department Master Thesis, Aydın, 2021
Objective: The aim of the study is to determine the effect of non-stress test training on the anxiety level of pregnant women.
Material and Methods: A quasi-experimental study was conducted with 208 pregnant women who applied to Aydın Gynecology and Pediatrics Hospital NST outpatient clinic between 15 July 2020 and 15 July 2021 (education group: 104, control group: 104). “Spielberger Trait Anxiety Inventory”, “Personal Information Form” and “ Non-Stress Test Pregnant Education Booklet” were used to collect the research data. Research data were evaluated with descriptive statistics, arithmetic mean and standard deviation, independent samples t test and pearson correlation test.
Results: In the study, no statistically significant difference was found between the pre-educational state and trait anxiety levels of the pregnant women in the education and control groups. However, after education; It was observed that the state anxiety levels of the pregnants in the education group (40.16±6.25) were statistically significantly lower than the pregnants in the control group (46.41±7.41) (p<0,05). In addition, there was no statistically significant difference between the trait anxiety levels of the pregnant women in the education and control groups after the education, and it was observed that the trait anxiety level increased as the state anxiety level increased in both groups.
Conclusion: In the study, it was concluded that the state anxiety level of the education group decreased after the education, the trait anxiety levels of both groups were similar after the education, and the trait anxiety levels increased as the state anxiety level increased in both groups before and after the education. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY i
TEŞEKKÜR ii
SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vi
TABLOLAR DİZİNİ vii
ÖZET viii
ABSTRACT x
1. GİRİŞ 1
1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1
1.2. Araştırmanın Amacı 3
1.3. Araştırmada Cevap Aranan Sorular 3
2. GENEL BİLGİLER 4
2.1. Gebelik 4
2.2. Non-Stress Testi (NST) 5
2.2.1. NST Uygulamasının Avantajları 6
2.2.2. NST Uygulamasının Dezavantajları 6
2.2.3. NST İşlemi Uygulanışı 6
2.2.4. Reaktif Non-stress Test 7
2.2.5. Nonreaktif Non-stress Test 7
2.3. Kaygı 7
2.3.1. Kaygı Çeşitleri 9
2.4. Gebelikte Stres ve Kaygı 10
2.5. Non-Stress Testi ve Kaygı 13
2.6. Gebelikte Kaygı ve Ebelik Bakımı 14
3. GEREÇ VE YÖNTEM 17
3.1. Araştırmanın Türü 17
3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer 17
3.3. Araştırmanın Zamanı 17
3.4. Araştırmanın Evren ve Örneklemi 18
3.5. Araştırmaya Dahil Olma ve Araştırmadan Dışlanma Kriterleri 19
3.5.1. Çalışmaya Alınma Kriterleri 19
3.5.2. Çalışmaya Alınmama Kriterleri 19
3.6. Veri Toplama Araçları 19
3.6.1. Ön Uygulama 20
3.6.2. Kişisel Bilgi Formu (EK-1) 20
3.6.3. Durumluluk-Süreklilik Kaygı Ölçeği (DKÖ-SKÖ) (EK-2) 20
3.6.4. Non-Stress Teste Yönelik Verilen Gebe Eğitim Kitapçığı (EK-3) 21
3.6.5. Eğitim Kitapçığı Değerlendirme Formu (EK 4) 21
3.7. Araştırmanın Uygulanması 23
3.7.1. Eğitim Grubu 23
3.7.2. Kontrol Grubu 23
3.8. Verilerin Değerlendirilmesi 24
3.9. Değişkenler 24
3.9.1. Bağımlı Değişkenler 24
3.9.2. Bağımsız Değişkenler 24
3.10. Araştırma Sırasında Yaşanan Güçlükler 25
3.11. Araştırmanın Etik Yönü 25
4. BULGULAR 26
4.1. Eğitim ve Kontrol Grubundaki Gebelerin Kişisel ve Obstetrik Özelliklerine İlişkin Bulgular 26
4.2. Eğitim ve Kontrol Grubundaki Gebelerin Eğitim Öncesi ve Sonrası Durumluluk (DKE) ve Süreklilik (SKE) Kaygı Düzeyleri ve Karşılaştırılması 28
4.3. Eğitim ve Kontrol Grubundaki Gebelerin Eğitim Öncesi ve Sonrası Durumluluk (DKE) ve Süreklilik (SKE) Kaygı Envanteri Puan Ortalamaları ve Karşılaştırılması 29
4.4. Eğitim ve Kontrol Grubundaki Gebelerin Eğitim Öncesi ve Sonrası Durumluluk (DKE) ve Süreklilik (SKE) Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi 29
5. TARTIŞMA 31
5.1. Araştırmanın Sınırlılıkları 33
6. SONUÇ VE ÖNERİLER 34
6.1. Sonuçlar 34
6.2. Öneriler 34
KAYNAKLAR 35
EKLER 41
Ek 1. Kişisel Bilgi Formu 41
Ek 2. Durumluluk Süreklilik Kaygı Ölçeği 42
Ek 3. Non-Stress Teste Yönelik Verilen Gebe Eğitim Kitapçığı 44
Ek 4. Eğitim Materyali Değerlendirme Formu 50
Ek 5. Eğitim Materyali Kullanım İzni 51
Ek 6. Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formu 52
Ek 7. Etik Kurul Kararı 53
Ek 8. Aydın İl Sağlık Müdürlüğü İzin Yazısı 54
BİLİMSEL ETİK BEYANI 56
ÖZ GEÇMİŞ 57 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Üniversitesi |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Durumluluk Kaygı, Gebelik, Non-Stress Test, Süreklilik Kaygı |
tr_TR |
dc.subject |
State Anxiety, Pregnancy, Non-stress Test, Trait Anxiety |
tr_TR |
dc.title |
Non-Stress Teste Yönelik Verilen Eğitimin Gebelerin Kaygı Düzeyine Etkisi |
tr_TR |
dc.title.alternative |
The Effect Of Training Given On Non-Stress Test On Anxiety Level Of Pregnancy |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Üniversitesi |
tr_TR |