dc.contributor.advisor |
Çakır, Mesut |
|
dc.contributor.author |
Doru, Fatih |
|
dc.date.accessioned |
2021-09-17T10:14:19Z |
|
dc.date.available |
2021-09-17T10:14:19Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4287 |
|
dc.description.abstract |
DAVRANIŞSAL İKTİSAT VE ÇIPALAMA ÜZERİNE BİR İNCELEME
Fatih DORU
Yüksek Lisans Tezi, İktisat Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Dr. Öğ. Üyesi Mesut ÇAKIR
2020, XVI + 122 sayfa
Ana akım iktisat, insanı rasyonel bir varlık olarak tanımlamış ve rasyonel insanın
faydasını maksimize etme amacıyla hareket ettiğini öne sürmüştür. İktisat teori ve politikaları
bu savlara göre şekillenmiştir. Sosyal bir bilim dalı olan iktisat için bu modellemeleri
yapmanın gerekli ve mantıklı olduğu düşünülmüştür fakat insanın her zaman rasyonel
davranması ve bunun sonucunda faydasını maksimize etmeyi başarması tartışmaya açık bir
konu olmuştur.
20. yy’ın ortalarına gelindiğinde ise başta psikoloji olmak üzere bireyin karar
almasıyla ilgilenen diğer bilim dallarındaki gelişmeler iktisat metedolojisini daha yakından
etkilemeye başlamıştır. Herbert Simon öncülüğünde iktisatçıların da insan psikolojisini
dikkate alarak analizler yapmasıyla birlikte davranışsal iktisadın kurumsal inşası başlamıştır.
Davranışsal iktisat temel olarak insanın rasyonel davranmadığı zamanlarda nasıl karar
aldığını ve rasyonaliteden sapmaların nedenlerini açıklamaya çalışmaktadır.
Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde davranışsal iktisat ve neoklasik
iktisat arasındaki farklılıklara değinilmiştir. İkinci bölümde bireyin karar alması üzerinde
etkili olan rasyonalite, sınırlı rasyonalite ve fayda kavramları tartışılmıştır. Üçüncü ve son
bölümde ise rasyonaliteden sapmalara neden olan bilişsel kısa yollar ve ön yargılara
değinildikten sonra bu bilişsel kısa yollardan çıpalama etkisi incelenmiştir. Çıpalama etkisi
anket çalışmasıyla incelenmiş ve elde edilen bulgular daha önceki çalışmalar ışığında
yorumlanmıştır. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv
ÖZET....................................................................................................................................... v
ABSTRACT ...........................................................................................................................vi
ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii
ŞEKİLLER DİZİNİ................................................................................................................xi
TABLOLAR DİZİNİ.............................................................................................................xii
RESİMLER DİZİNİ.............................................................................................................xiii
GRAFİKLER DİZİNİ ..........................................................................................................xiv
EKLER DİZİNİ..................................................................................................................... xv
KISALTMALAR DİZİNİ ....................................................................................................xvi
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 4
1. NEOKLASİK İKTİSAT VE DAVRANIŞSAL İKTİSAT İLİŞKİSİ.................................. 4
1.1. Neoklasik İktisat .......................................................................................................... 4
1.2. Davranışsal İktisat........................................................................................................ 6
1.3. İktisat-Psikoloji İlişkisi................................................................................................ 8
1.3.1. İktisat-Psikoloji İlişkisinde Erken Dönem......................................................... 9
1.3.2. Davranışsal İktisat’ın Doğuşu.......................................................................... 14
1.3.3. Davranışsal İktisat’ta Yakın Dönem................................................................ 18
1.4. Davranışsal İktisat ve Politika Uygulamaları ............................................................ 22
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 26
2. RASYONELLİK-SINIRLI RASYONELLİK................................................................... 26
2.1. Rasyonalite................................................................................................................. 26
2.1.1. Dedüktif Rasyonellik....................................................................................... 26
2.1.2. Matemetik Rasyonellik.................................................................................... 26
ix
2.1.3. Semantik Rasyonellik ...................................................................................... 27
2.1.4. Endüktif Rasyonellik ....................................................................................... 27
2.1.5. Olasılıksal Rasyonellik .................................................................................... 27
2.1.6. Nedensel Rasyonellik ...................................................................................... 27
2.1.7. Enstrümantel Rasyonellik................................................................................ 27
2.1.8. Hedef Rasyonellik ........................................................................................... 27
2.1.9. Dilsel Rasyonellik............................................................................................ 27
2.1.10. Araçsal Rasyonalite ....................................................................................... 28
2.1.11. Prösödürel Rasyonalite .................................................................................. 29
2.1.12. Tözel Rasyonalite .......................................................................................... 29
2.1.13. Teorik Rasyonalite......................................................................................... 29
2.2. Sosyal Bilim Olarak İktisatta Rasyonalite ................................................................. 30
2.2.1. Rasyonel Seçim Teorisi ................................................................................... 31
2.2.2. Rasyonalite ve Homo Economicus.................................................................. 31
2.2.3. Neoklasik İktisatta Rasyonalite ....................................................................... 32
2.2.4. Rasyonaliteye İtirazlar..................................................................................... 35
2.2.5. Sınırlı Rasyonalite ........................................................................................... 37
2.3. Beklenen Fayda- Deneyimlenen Fayda Karşılaştırması............................................ 42
2.3.1. Kardinal Fayda Yaklaşımı ............................................................................... 45
2.3.2. Marjinal Fayda................................................................................................. 46
2.3.3. Ordinal Fayda Yaklaşımı................................................................................. 48
2.4. Beklenen Fayda.......................................................................................................... 49
2.5. Allais Paradoksu ........................................................................................................ 53
2.6. Risk Altında Karar Alma: Beklenti Teorisi ............................................................... 55
2.7. Deneyimlen Fayda ..................................................................................................... 61
2.7.1. Zirve- Son Değerlendirmesi ............................................................................ 63
2.7.2. Anımsanan Fayda Kararları............................................................................. 63
x
2.8. Deneyimlenen Fayda ve Beklenen Fayda Arasındaki Farklılaşmayı İnceleyen
Çalışmalar................................................................................................................ 64
3. BÖLÜM............................................................................................................................ 66
3. KARAR ALMAYI ETKİLEYEN BİLİŞSEL ÖNYARGILAR VE KISA YOLLAR ..... 66
3.1. İkili Sistem................................................................................................................. 66
3.2. Bilişsel Kısa Yollar ve Önyargılar............................................................................. 70
3.2.1. Bulunabilirlik Kısayolu ................................................................................... 70
3.2.2. Sürü Psikoloji Etkisi (Bandwagon Effect)....................................................... 71
3.2.3. Hazır Bulunan Seçeneğe Yatkınlık (Default Effect) ....................................... 72
3.2.4. Kayıptan Kaçınma ........................................................................................... 72
3.2.5. Mülkiyet Etkisi ................................................................................................ 73
3.2.6. Çerçeveleme Etkisi .......................................................................................... 74
3.2.7. Yemleme Etkisi ............................................................................................... 75
3.2.8. Bedavanın Gücü............................................................................................... 76
3.2.9. Ortalamaya Doğru Regresyon ......................................................................... 78
3.2.10. Çıpalama ........................................................................................................ 79
3.3. Çıpalama Çalışması ve Örnek Çıpalama Uygulaması............................................... 82
3.3.1. Literatür Taraması ........................................................................................... 82
3.3.1.1. Çıpalamaya etki eden faktörler ........................................................... 83
3.3.2. Araştırmanın Amacı......................................................................................... 84
3.3.3. Araştırmanın Yöntemi ..................................................................................... 84
3.3.4. İstatistiksel Analizler ve Bulgular ................................................................... 85
4. TARTIŞMA VE SONUÇ................................................................................................ 91
5. KAYNAKLAR................................................................................................................. 95
6. EKLER ........................................................................................................................... 103
ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 107 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Davranışsal İktisat, Rasyonalite, Fayda, Sınırlı Rasyonellik, Bilişsel Kısa Yollar ve Ön Yargılar |
tr_TR |
dc.title |
DAVRANIŞSAL İKTİSAT VE ÇIPALAMA ÜZERİNE BİR İNCELEME |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İKTİSAT ANABİLİM DALI |
tr_TR |