eArşiv@Adu

Mühendislik temelli matematik etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine etkisi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Yazıcı, Esen
dc.contributor.author Şimşek, Deniz
dc.date.accessioned 2021-09-14T09:25:35Z
dc.date.available 2021-09-14T09:25:35Z
dc.date.issued 2020
dc.date.submitted 2020
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11607/4234
dc.description.abstract Mühendislik Temelli Matematik Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine Etkisi Deniz ŞİMŞEK Yüksek Lisans Tezi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Doç. Dr. Ersen YAZICI 2020, 141 sayfa Bu araştırmanın temel amacı mühendislik temelli matematik etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesidir. Tasarım tabanlı araştırma deseni kullanılan araştırmanın katılımcıları bir devlet okulunda öğrenim gören 15 (7 kız, 8 erkek) yedinci sınıf öğrencisidir. Problem çözme testi, tasarım değerlendirme rubriği, çalışma kağıtları, araştırmacı gözlem notları, etkinlikler ve öğrencilerin tasarımları araştırmanın veri toplama araçlarını oluşturmaktadır. Öğrencilere PISA problemlerinden oluşan problem çözme testi uygulanmış ardından dört hafta boyunca araştırmacı tarafından geliştirilen mühendislik temelli matematik etkinlikleri gerçekleştirilmiştir. Etkinlikler her hafta boyunca tasarım değerlendirme rubriği ile değerlendirilmiştir. Etkinliklerin tamamlanmasından sonra problem çözme testi yeniden uygulanmıştır. Öğrencilerin problem çözme süreçleri ve mühendislik tasarım süreçleri incelenmiş, test puanlarındaki değişim gözlenmiştir. Elde edilen veriler nitel veri analiz yöntemlerinden betimsel analiz ile incelenmiştir. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin problem çözme testi puanlarının etkinlikler sonrası arttığı, problem çözme süreçlerinin gelişim gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca problem çözme aşamalarından çözüm için plan yapma aşamasının etkinliklerin uygulanmasından sonra ortaya çıktığı, tasarım değerlendirme puanı yüksek olan grubun problem çözme testi puanını daha çok arttırdığı, öğrencilerin mühendislik temelli matematik etkinliklerine karşı olumlu görüşler belirttiği tespit edilmiştir. tr_TR
dc.description.tableofcontents İÇİNDEKİLER ÖZET..................................................................................................................... vii ABSTRACT............................................................................................................ix ÖNSÖZ ...................................................................................................................xi KISALTMALAR DİZİNİ.................................................................................. xviii ŞEKİLLER DİZİNİ................................................................................................xx ÇİZELGELER DİZİNİ ....................................................................................... xxii EKLER DİZİNİ....................................................................................................xxv 1 . GİRİŞ ..................................................................................................................1 1.1 . Problem Durumu..........................................................................................1 1.2 . Araştırmanın Amacı .....................................................................................4 1.3 . Araştırmanın Önemi.....................................................................................7 1.4 . Problem Cümlesi..........................................................................................8 1.5 . Araştırmanın Sayıltıları................................................................................8 1.6 . Araştırmanın Sınırlılıkları ............................................................................8 1.7 . Teorik Çerçeve .............................................................................................9 1.7.1 . Mühendislik Temelli Matematik Eğitimi..............................................9 1.7.2 . Mühendislik Tasarım Süreci ...............................................................10 1.7.2.1 . Sor ................................................................................................13 1.7.2.2 . Hayal et / olası çözümleri araştır..................................................13 1.7.2.3 . Planla............................................................................................14 1.7.2.4 . Yarat / prototip oluştur ................................................................ 14 1.7.2.5 . Prototipi test et ve geliştir............................................................ 14 1.7.3 . Problem Çözme .................................................................................. 15 1.7.3.1 . Problemin anlaşılması (Understand the problem) ....................... 17 1.7.3.2 . Problemin çözümü için bir plan yapılması (Devise a plan)......... 17 1.7.3.3 . Çözüm planının uygulanması (Carry out the plan)...................... 17 1.7.3.4 . Sonucun doğru olup olmadığının kontrol edilmesi (Look back). 17 1.7.4 . Problem Çözme Stratejileri ................................................................ 18 1.7.4.1 . Canlandırma –Somut Materyaller Kullanma Stratejisi................ 19 1.7.4.2 . Şekil- Diyagram Çizme Stratejisi................................................ 19 1.7.4.3 . Sistematik Liste Yapma Stratejisi................................................ 19 1.7.4.4 . Örüntü – İlişki Arama Stratejisi................................................... 20 1.7.4.5 . Geriye Doğru Çalışma Stratejisi.................................................. 20 1.7.4.6 . Mantıksal Muhakeme Etme Stratejisi.......................................... 20 1.7.4.7 . Tahmin Etme Stratejisi................................................................ 20 1.7.4.8 . Benzer Basit Problemlerin Çözümünden Yararlanma Stratejisi.. 20 1.7.4.9 . Eşitlik Yazma Stratejisi ............................................................... 21 1.7.4.10 . Tablo Yapma Stratejisi.............................................................. 21 1.7.4.11 . Eleme Stratejisi.......................................................................... 21 2 . KAYNAK ÖZETLERİ..................................................................................... 22 3 . MATERYAL VE YÖNTEM ........................................................................... 27 xv 3.1 . Araştırma Yöntemi.....................................................................................27 3.2 . Katılımcılar ................................................................................................28 3.3 . Araştırma Süreci.........................................................................................29 3.4 . Veri Toplama Araçları ve Verilerin Toplanması .......................................31 3.4.1 . Etkinlikler Kapsamında Üretilen Öğrenci Tasarımları........................31 3.4.2 . Problem Çözme Testi (Ön Test-Son Test) ..........................................33 3.4.3 . Çalışma Kağıtları.................................................................................33 3.4.4 . Etkinlik Kayıt Defterleri......................................................................34 3.4.5 . Tasarım Değerlendirme Rubriği..........................................................34 3.5 . Veri Analizi................................................................................................34 4 . BULGULAR.....................................................................................................40 4.1 . Etkinlikler Öncesi Uygulanan Problem Çözme Testi Bulguları ................40 4.2 . Köprü Etkinliğine İlişkin Bulgular.............................................................43 4.3 . Araba Etkinliğine İlişkin Bulgular .............................................................51 4.4 . Süt Kutusu Etkinliğine İlişkin Bulgular.....................................................60 4.5 . Park Etkinliğine İlişkin Bulgular................................................................71 4.6 . Grupların Tasarım Değerlendirme Rubriklerinden Aldıkları Puanlara İlişkin Bulgular..............................................................................................................81 4.7 . Etkinlikler Sonrası Problem Çözme Testi Bulguları..................................82 5 . TARTIŞMA VE SONUÇ..................................................................................92 KAYNAKLAR ......................................................................................................98 EKLER............................................................................................................ 108 ÖZGEÇMİŞ......................................................................................................... 141 tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Mühendislik Tasarım Süreci, Problem Çözme, STEM tr_TR
dc.title Mühendislik temelli matematik etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine etkisi tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster