dc.contributor.advisor |
Yazıcı, Esen |
|
dc.contributor.author |
Şimşek, Deniz |
|
dc.date.accessioned |
2021-09-14T09:25:35Z |
|
dc.date.available |
2021-09-14T09:25:35Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4234 |
|
dc.description.abstract |
Mühendislik Temelli Matematik Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin
Problem Çözme Becerilerine Etkisi
Deniz ŞİMŞEK
Yüksek Lisans Tezi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Doç. Dr. Ersen YAZICI
2020, 141 sayfa
Bu araştırmanın temel amacı mühendislik temelli matematik etkinliklerinin ortaokul
öğrencilerinin problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesidir. Tasarım tabanlı
araştırma deseni kullanılan araştırmanın katılımcıları bir devlet okulunda öğrenim
gören 15 (7 kız, 8 erkek) yedinci sınıf öğrencisidir. Problem çözme testi, tasarım
değerlendirme rubriği, çalışma kağıtları, araştırmacı gözlem notları, etkinlikler ve
öğrencilerin tasarımları araştırmanın veri toplama araçlarını oluşturmaktadır.
Öğrencilere PISA problemlerinden oluşan problem çözme testi uygulanmış
ardından dört hafta boyunca araştırmacı tarafından geliştirilen mühendislik temelli
matematik etkinlikleri gerçekleştirilmiştir. Etkinlikler her hafta boyunca tasarım
değerlendirme rubriği ile değerlendirilmiştir. Etkinliklerin tamamlanmasından
sonra problem çözme testi yeniden uygulanmıştır. Öğrencilerin problem çözme
süreçleri ve mühendislik tasarım süreçleri incelenmiş, test puanlarındaki değişim
gözlenmiştir. Elde edilen veriler nitel veri analiz yöntemlerinden betimsel analiz ile
incelenmiştir. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin problem çözme testi
puanlarının etkinlikler sonrası arttığı, problem çözme süreçlerinin gelişim gösterdiği
tespit edilmiştir. Ayrıca problem çözme aşamalarından çözüm için plan yapma
aşamasının etkinliklerin uygulanmasından sonra ortaya çıktığı, tasarım
değerlendirme puanı yüksek olan grubun problem çözme testi puanını daha çok
arttırdığı, öğrencilerin mühendislik temelli matematik etkinliklerine karşı olumlu
görüşler belirttiği tespit edilmiştir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
ÖZET..................................................................................................................... vii
ABSTRACT............................................................................................................ix
ÖNSÖZ ...................................................................................................................xi
KISALTMALAR DİZİNİ.................................................................................. xviii
ŞEKİLLER DİZİNİ................................................................................................xx
ÇİZELGELER DİZİNİ ....................................................................................... xxii
EKLER DİZİNİ....................................................................................................xxv
1 . GİRİŞ ..................................................................................................................1
1.1 . Problem Durumu..........................................................................................1
1.2 . Araştırmanın Amacı .....................................................................................4
1.3 . Araştırmanın Önemi.....................................................................................7
1.4 . Problem Cümlesi..........................................................................................8
1.5 . Araştırmanın Sayıltıları................................................................................8
1.6 . Araştırmanın Sınırlılıkları ............................................................................8
1.7 . Teorik Çerçeve .............................................................................................9
1.7.1 . Mühendislik Temelli Matematik Eğitimi..............................................9
1.7.2 . Mühendislik Tasarım Süreci ...............................................................10
1.7.2.1 . Sor ................................................................................................13
1.7.2.2 . Hayal et / olası çözümleri araştır..................................................13
1.7.2.3 . Planla............................................................................................14
1.7.2.4 . Yarat / prototip oluştur ................................................................ 14
1.7.2.5 . Prototipi test et ve geliştir............................................................ 14
1.7.3 . Problem Çözme .................................................................................. 15
1.7.3.1 . Problemin anlaşılması (Understand the problem) ....................... 17
1.7.3.2 . Problemin çözümü için bir plan yapılması (Devise a plan)......... 17
1.7.3.3 . Çözüm planının uygulanması (Carry out the plan)...................... 17
1.7.3.4 . Sonucun doğru olup olmadığının kontrol edilmesi (Look back). 17
1.7.4 . Problem Çözme Stratejileri ................................................................ 18
1.7.4.1 . Canlandırma –Somut Materyaller Kullanma Stratejisi................ 19
1.7.4.2 . Şekil- Diyagram Çizme Stratejisi................................................ 19
1.7.4.3 . Sistematik Liste Yapma Stratejisi................................................ 19
1.7.4.4 . Örüntü – İlişki Arama Stratejisi................................................... 20
1.7.4.5 . Geriye Doğru Çalışma Stratejisi.................................................. 20
1.7.4.6 . Mantıksal Muhakeme Etme Stratejisi.......................................... 20
1.7.4.7 . Tahmin Etme Stratejisi................................................................ 20
1.7.4.8 . Benzer Basit Problemlerin Çözümünden Yararlanma Stratejisi.. 20
1.7.4.9 . Eşitlik Yazma Stratejisi ............................................................... 21
1.7.4.10 . Tablo Yapma Stratejisi.............................................................. 21
1.7.4.11 . Eleme Stratejisi.......................................................................... 21
2 . KAYNAK ÖZETLERİ..................................................................................... 22
3 . MATERYAL VE YÖNTEM ........................................................................... 27
xv
3.1 . Araştırma Yöntemi.....................................................................................27
3.2 . Katılımcılar ................................................................................................28
3.3 . Araştırma Süreci.........................................................................................29
3.4 . Veri Toplama Araçları ve Verilerin Toplanması .......................................31
3.4.1 . Etkinlikler Kapsamında Üretilen Öğrenci Tasarımları........................31
3.4.2 . Problem Çözme Testi (Ön Test-Son Test) ..........................................33
3.4.3 . Çalışma Kağıtları.................................................................................33
3.4.4 . Etkinlik Kayıt Defterleri......................................................................34
3.4.5 . Tasarım Değerlendirme Rubriği..........................................................34
3.5 . Veri Analizi................................................................................................34
4 . BULGULAR.....................................................................................................40
4.1 . Etkinlikler Öncesi Uygulanan Problem Çözme Testi Bulguları ................40
4.2 . Köprü Etkinliğine İlişkin Bulgular.............................................................43
4.3 . Araba Etkinliğine İlişkin Bulgular .............................................................51
4.4 . Süt Kutusu Etkinliğine İlişkin Bulgular.....................................................60
4.5 . Park Etkinliğine İlişkin Bulgular................................................................71
4.6 . Grupların Tasarım Değerlendirme Rubriklerinden Aldıkları Puanlara İlişkin
Bulgular..............................................................................................................81
4.7 . Etkinlikler Sonrası Problem Çözme Testi Bulguları..................................82
5 . TARTIŞMA VE SONUÇ..................................................................................92
KAYNAKLAR ......................................................................................................98
EKLER............................................................................................................ 108
ÖZGEÇMİŞ......................................................................................................... 141 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Mühendislik Tasarım Süreci, Problem Çözme, STEM |
tr_TR |
dc.title |
Mühendislik temelli matematik etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerilerine etkisi |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı |
tr_TR |