Özet:
Mühendislik Temelli Matematik Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin
Problem Çözme Becerilerine Etkisi
Deniz ŞİMŞEK
Yüksek Lisans Tezi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Doç. Dr. Ersen YAZICI
2020, 141 sayfa
Bu araştırmanın temel amacı mühendislik temelli matematik etkinliklerinin ortaokul
öğrencilerinin problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesidir. Tasarım tabanlı
araştırma deseni kullanılan araştırmanın katılımcıları bir devlet okulunda öğrenim
gören 15 (7 kız, 8 erkek) yedinci sınıf öğrencisidir. Problem çözme testi, tasarım
değerlendirme rubriği, çalışma kağıtları, araştırmacı gözlem notları, etkinlikler ve
öğrencilerin tasarımları araştırmanın veri toplama araçlarını oluşturmaktadır.
Öğrencilere PISA problemlerinden oluşan problem çözme testi uygulanmış
ardından dört hafta boyunca araştırmacı tarafından geliştirilen mühendislik temelli
matematik etkinlikleri gerçekleştirilmiştir. Etkinlikler her hafta boyunca tasarım
değerlendirme rubriği ile değerlendirilmiştir. Etkinliklerin tamamlanmasından
sonra problem çözme testi yeniden uygulanmıştır. Öğrencilerin problem çözme
süreçleri ve mühendislik tasarım süreçleri incelenmiş, test puanlarındaki değişim
gözlenmiştir. Elde edilen veriler nitel veri analiz yöntemlerinden betimsel analiz ile
incelenmiştir. Verilerin analizi sonucunda öğrencilerin problem çözme testi
puanlarının etkinlikler sonrası arttığı, problem çözme süreçlerinin gelişim gösterdiği
tespit edilmiştir. Ayrıca problem çözme aşamalarından çözüm için plan yapma
aşamasının etkinliklerin uygulanmasından sonra ortaya çıktığı, tasarım
değerlendirme puanı yüksek olan grubun problem çözme testi puanını daha çok
arttırdığı, öğrencilerin mühendislik temelli matematik etkinliklerine karşı olumlu
görüşler belirttiği tespit edilmiştir.