Özet:
ORTAOKUL 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN CEBİRSEL SÖZEL
PROBLEMLERİ ÇÖZME SÜRECİNİN İNCELENMESİ
Merve UMURBEK
Yüksek Lisans Tezi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Prof. Dr. Nesrin ÖZSOY
2020, 98 sayfa
Bu araştırmanın amacı, ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin cebirsel sözel problemleri
çözme sürecini incelemektir. Araştırma, 2019-2020 eğitim öğretim yılında
Şanlıurfa ili Birecik ilçesindeki bir devlet okulunda öğrenim gören altı, yedinci
sınıf öğrencisiyle yapılmıştır. Katılımcıları belirlemede amaçlı örneklem
yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmada verilerin toplanması, çözümlenmesi ve
yorumlanmasında nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma boyunca veri
toplama aracı olarak, öğrencilerin yazılı dokümanları ve görüşmeler kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen veriler soru soru analiz edilmiş olup, her bir soru
Polya’nın Problem Çözme Aşamalarına göre incelenmiştir. Verilerin analiz
edilmesinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada öğrencilerin genel
olarak cebirsel sözel problemleri çözme sürecinde problemi anlama aşamasında
beklenen kritik davranışları gösterdiklerinde plan yapma ve planı uygulama
aşamalarında sıkıntı yaşamadığı, planı uygulama aşamasında benzer stratejileri
kullandıkları ancak kontrol etme aşamasını uygulamadan problem çözme sürecini
tamamladıkları sonucuna ulaşılmıştır.