Özet:
SENARYO TEMELLİ SCRATCH ÖĞRETİM PROGRAMININ
ÖĞRENCİLERİN BİLGİ İŞLEMSEL DÜŞÜNME BECERİLERİNE,
PROBLEM ÇÖZME VE PROGRAMLAMA ÜNİTESİ ERİŞİLERİNE ETKİSİ
Veysel Karani CEYLAN
Tez Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Danışman: Dr. Ruken AKAR VURAL
2020, XXX + 267 sayfa
Bu araştırmanın genel amacı; Hedef Temelli Senaryo Öğrenme (HTSÖ) tasarımı ile
geliştirilmiş Scratch öğretim programının 6. Sınıf öğrencilerinin BİD becerilerine ve
problem çözme ve programlama ünitesi erişilerine etkisinin farklı değişkenlere göre
incelenmesi ve bu geliştirilen programın öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesidir.
Araştırmada yapı olarak karma yöntemin keşfedici ardışık desen müdahale modeli
kullanılmış, bu kapsamda hem nicel desenler hem de nitel desenler işe koşulmuştur.
Araştırmanın nicel boyutunda 2X3 (deney, kontrol grubu X ön test, son test ve kalıcılık
testi) yarı-deneysel model kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise eylem araştırması
deseni kullanılmıştır. Araştırmanın nicel örnekleminde tabaka örneklem kullanılarak Milas
ilçesindeki sosyoekonomik düzeylerin farklı üç ortaokulun 6.sınıf öğrencileri oluşturmuştur.
Nitel çalışma grubunda ise bu okullarda görevli, gönüllü üç bilişim öğretmeni ve 6. Sınıf
öğrencisi 19 kişi oluşturmuştur. Uygulama kapsamında bilişim teknolojileri öğretmenlerine
problem çözme ve programlama ünitesinin öğretiminin iyileştirilmesine yönelik uygulayıcı
öğretmen eğitimi düzenlenmiştir. Bu eğitim sonrası deney ve kontrol gruplarında 8 haftalık
müdahale programı uygulanmıştır. Bu programda deney grubu öğrencilerine HTSÖ ile
tasarımlanmış öğretim programı uygulanırken, kontrol grubuna ise mevcutta kullanılan
MEB programı uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Bilgi İşlemsel
Düşünme Öz Değerlendirme (BİDÖD) Ölçeği, Scratch Projesi Değerlendirme Dereceli
Puanlama Anahtarı, Akademik Başarı Testi, ve Nitel veri toplama araçları kullanılmıştır.
Araştırmada BİDÖD ölçeği ve akademik başarı testi müdahale programının öncesinde,
sonrasında ve programın bitişinden 6 hafta sonrada kalıcılığı belirlemek için kullanılmıştır.
Nicel veri analizinde tekrarlı ölçümlerde çok değişkenli kovaryans analizi testi
(MANCOVA), Friedmann testi ve betimsel istatistiki araçlar kullanılmış, nitel verilerin
viii
analizinde de içerik analizi ve betimsel analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırma
bulgularında; HTSÖ ile öğrenim gören deney grubu öğrencileri ile kontrol grubu
öğrencilerinin akademik başarı son test ve kalıcılık testi puanlarında deney grubu lehine
anlamlı fark bulunmuştur. Çalışmada bu durum farklı değişkenler içinde kontrol edilmiştir.
Bu değişkenler sosyoekonomik okul düzeyi, cinsiyet ve ekran kullanım sıklığıdır.
Bulguların bu değişkenlere göre farklılaştığı görülmüştür. Deney ve kontrol grubu
öğrencilerinin BİD öz değerlendirme ölçeği son test ve kalıcılık testi ortalama puanlarına
göre olan anlamlı fark bulunmazken, test puanları arasında deney grubunun puanlarının
farklılaştığı ve yalnızca soyutlama alt ölçeği puanlarına göre gruplar arasında anlamlı farkın
olduğu tespit edilmiştir. Scratch proje değerlendirme dereceli puanlama anahtarı puanlarına
göre de deney grubunun puanlarının kontrol grubuna göre daha yüksek olduğu, bu durumun
aracın alt boyutları olan programlama, BİD, proje geliştirme ve görsel tasarım boyutlarında
da daha yüksek olduğu, sosyoekonomik üst düzey okul öğrencilerinin puanlarının da tüm alt
boyutlarda diğer okullardan daha yüksek puan elde ettiği belirlenmiştir. Öğrenci ve
öğretmenlerin HTSÖ’ ye yönelik görüşlerinde bu yöntemi geleneksel yöntemlere göre çok
daha etkili bulduklarını, süreçte hem öğretmenin hem de öğrencinin daha aktif olduğunu,
ilgi, motivasyon sorunu yaşamadıklarını, bu derste öğrendikleri bilgileri gerçek hayatta da
kullanabileceklerini ifade ederek olumlu görüşler belirtmişlerdir.