dc.contributor.advisor |
Gündoğdu, Kerim |
|
dc.contributor.author |
Madran, Figen |
|
dc.date.accessioned |
2021-09-09T13:13:56Z |
|
dc.date.available |
2021-09-09T13:13:56Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4185 |
|
dc.description.abstract |
LİSE ÖĞRENCİLERİNİN ALMANCA ÖĞRENMEDE ÖZERK ÖĞRENME
DÜZEYLERİNİN, MOTİVASYONLARININ VE ÖĞRENME STİLLERİNİN
İNCELENMESİ
Figen MADRAN
Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Prof. Dr. Kerim GÜNDOĞDU
2020, XXX + 137 sayfa
Seçmeli Almanca dersleri ortaöğretim programlarında diğer dillere göre daha geniş
biçimde yer almaktadır. Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin seçmeli Almanca
öğrenmede özerk öğrenme düzeylerinin, motivasyonlarının ve öğrenme stillerinin
incelenmesidir. Nicel ilişkisel (korelasyonel) tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilen bu
araştırmanın çalışma evrenini Aydın ilinde bulunan tüm ortaöğretim öğrencileri
oluşturmaktadır. Aydın ilinde bulunan farklı lise türlerinde 9-10-11-12. sınıflarda eğitim
gören ve Almanca dersini seçen lise öğrencileri ise örneklem grubunu oluşturmaktadır.
Araştırma kapsamında öğrencilere ‘Öğrenme Stilleri Envanteri, Dil Öğrenimine Yönelik
Motivasyon Ölçeği, Dil Öğrenmeye Yönelik Güçlük Ölçeği ve İkinci Yabancı Dil Olarak
Almanca Dersine Yönelik Özerk Öğrenme Ölçeği’ olmak üzere dört farklı ölçme aracı
tamamen gönüllülük esasına göre uygulanmıştır. Öğrencilerin öğrenme stilleri ile cinsiyet
değişkeni arasında anlamlı ilişki bulunmaktadır. Öğrencilerin öğrenme stilleri ile onların
bölümleri arasında anlamlı ilişki yoktur. Öğrencilerin öğrenme stilleri ile sınıf düzeyleri
arasında anlamlı ilişki vardır. İlgi, istek ve uygulama alt boyut puanlarına bakıldığında bu
durum dil öğrenme güçlüğü çeken aileler lehinedir. Bölüm/alan değişkenine göre ADÖGÖ
bulguları karşılaştırıldığında eşit ağırlık ve sayısal bölüm öğrencilerinin bölüm seçmeyen
öğrencilere göre dil öğrenmede daha az güçlük yaşadıkları belirlenmiştir. Ayrıca ailede
herhangi bir yabancı dil bilenin bulunmasının dil öğrenmede özgüven alt boyutunda anlamlı
bir farklılık oluşturduğu görülmüştür. Gerçekleştirilen araştırmada özerk öğrenme ve başarı
yönelimleri kavramlarının birbiri ile ilişkili oldukları tespit edilmiştir. Özerk öğrenme alt
boyutları olan ‘bağımsız öğrenme ve ders çalışma’ alışkanlıkları düzeylerinin başarı
yönelimleri düzeyini olumlu yönde yordadığı tespit edilmiştir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI................................................................................ v
ÖZET.....................................................................................................................................vii
ABSTRACT ...........................................................................................................................ix
ZUSAMMENFASSUNG.......................................................................................................xi
ÖNSÖZ.................................................................................................................................xiii
ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................xix
TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xxi
EKLER DİZİNİ.................................................................................................................xxvii
KISALTMALAR DİZİNİ ..................................................................................................xxix
GİRİŞ....................................................................................................................................... 1
1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 7
1. KURAMSAL TEMELLER................................................................................................. 7
1.1. Öğrenme Stratejileri..................................................................................................... 7
1.2. Öğrenme Stratejilerinin Sınıflandırılması.................................................................... 8
1.3. Dil Öğrenme Stratejileri............................................................................................. 12
1.4. Öğrenme Stilleri......................................................................................................... 15
1.5. Yabancı Dil Öğrenmenin Önemi ............................................................................... 15
1.6. Yabancı Dil Öğrenimini Etkileyen Faktörler............................................................. 17
1.7. Özerklik ..................................................................................................................... 17
1.8. Yabancı Dil Öğretiminde Güçlükler, Motivasyon ve Öğrenci Özerkliği.................. 18
1.9. Yabancı Dil Öğreniminde Özerk Öğrenmenin Önemi .............................................. 20
1.10. Yabancı Dil Öğreniminde Özerk Öğrenen .............................................................. 21
1.11. Özerk Öğrenmede Öğretmenin Rolü ....................................................................... 23
1.12. Konuyla İlgili Araştırmalar...................................................................................... 23
2. BÖLÜM............................................................................................................................ 33
xvi
2. YÖNTEM.......................................................................................................................... 33
2.1. Araştırmanın Modeli ................................................................................................. 33
2.2. Evren ve Örneklem.................................................................................................... 33
2.3. Veri Toplama Araçları............................................................................................... 34
2.4. Verilerin Toplanması Süreci...................................................................................... 48
2.5. Verilerin Analizi........................................................................................................ 49
3. BÖLÜM............................................................................................................................ 50
3. BULGULAR VE YORUM............................................................................................... 50
3.1. Kolb’un Öğrenme Stillerine İlişkin Betimsel Bulgular............................................. 50
3.2. Kolb’un Öğrenme Stillerine İlişkin Bulgular............................................................ 51
3.3. Almanca Öğrenmede Güçlük Ölçeği T Testi ve ANOVA Sonuçları........................ 61
3.4. Almanca Öğrenmede Güçlük Ölçeği ANOVA Sonuçları......................................... 64
3.5. Sınıf Değişkenine Göre ADÖGÖ’den Elde Edilen Bulgular.................................... 66
3.6. Okul Türü Değişkenine Göre ADÖGÖ’den Elde Edilen Bulgular........................... 68
3.7. Liseye Girişte Sahip Olunan Net Sayısı Değişkenine Göre ADÖGÖ’den Elde
Edilen Bulgular....................................................................................................... 70
3.8. Gelir Durumu Değişkenine Göre ADÖGÖ’den Elde Edilen Bulgular ..................... 71
3.9. Almanca Öğrenme Motivasyon Ölçeği T-Testi ve ANOVA Sonuçları.................... 73
3.10. Bölüm Değişkenine Göre ADÖMÖ’den Elde Edilen ANOVA Bulguları.............. 76
3.11. Sınıf Değişkenine Göre ADÖMÖ’den Elde Edilen ANOVA Bulguları................. 78
3.12. Net Durumu Değişkenine Göre ADÖMÖ’den Elde Edilen ANOVA Bulguları .... 80
3.13. Ailenin Sosyo Ekonomik düzeyine göre ADÖMÖ’den Elde Edilen ANOVA
Bulguları ................................................................................................................. 82
3.14. Özerk Öğrenme Ölçeği T-Testi ve ANOVA Sonuçları .......................................... 83
3.15. Özerk Öğrenme Ölçeği ANOVA Sonuçları............................................................ 87
3.16. Net Değişkenine Göre ÖÖÖ’den Elde Edilen ANOVA Bulguları ......................... 93
3.17. Gelir Durumları Değişkenine Göre ÖÖÖ’den Elde Edilen ANOVA Bulguları ..... 95
3.18. Almanca Öğrenmede Yaşanan Güçlükler ve Motivasyon İlişkisi .......................... 97
xvii
3.19. Almanca Öğrenmede Güçlük-Motivasyon ve Özerk Öğrenme Analizi.................. 99
4. TARTIŞMA VE SONUÇ.............................................................................................. 101
4.1. Öğrenme Stillerine İlişkin Sonuç ve Tartışma......................................................... 101
4.2. Dil Öğrenmeye Yönelik Yaşanılan Güçlüklere İlişkin Sonuç ve Tartışma............. 102
4.3. Dil Öğrenmeye Yönelik Motivasyona İlişkin Sonuç ve Tartışma........................... 105
4.4. Özerk Öğrenmeye İlişkin Sonuç ve Tartışma.......................................................... 107
4.5. Özerk Öğrenme Becerisi, Öğrenme Stilleri ve Dil Öğrenmeye Yönelik
Motivasyon Arasındaki Ilişkiye Yönelik Sonuç ve Tartışma ............................... 109
4.6. Öneriler.................................................................................................................... 111
5. KAYNAKLAR............................................................................................................... 113
6. EKLER ........................................................................................................................... 131
ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 137 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Almanca Öğrenme, Özerk öğrenme, Motivasyon, Öğrenme Stilleri |
tr_TR |
dc.title |
LİSE ÖĞRENCİLERİNİN ALMANCA ÖĞRENMEDE ÖZERK ÖĞRENME DÜZEYLERİNİN, MOTİVASYONLARININ VE ÖĞRENME STİLLERİNİN İNCELENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALI EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM YÜKSEK LİSANS PROGRAMI |
tr_TR |