Özet:
ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ DERSİNE
YÖNELİK İLGİLERİ İLE BİLİMSEL DEĞERLERE ULAŞMA
DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ
Fatma CANDARLI ARIKOZ
Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilgisi Eğitimi
Tez Danışmanı: Prof. Dr. Nilgün YENİCE
2020, 93 sayfa
Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik ilgileri
ile bilimsel değerlere ulaşma düzeylerini incelemektir. Araştırma, 2018-2019 eğitim
öğretim yılında Van ili Gürpınar ilçesindeki devlet okullarında öğrenim gören
ortaokul öğrencileriyle yapılmıştır. Katılımcıları belirlemede maksimum çeşitlilik
örnekleme yönteminden yararlanılmıştır. Araştırma betimsel nitelikte olup ilişkisel
tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Fen
Konularına Yönelik İlgi Ölçeği”, “Bilimsel Değerler Ölçeği”, “Kişisel Bilgi Formu”
uygulanmıştır. Araştırmada tanımlayıcı istatistiksel metotlar (Frekans, Yüzde,
Ortalama, Standart sapma) ile Kruskal Wallis H-testi, Mann Whitney U-testi ve
korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, ortaokul
öğrencilerinin fen konularına yönelik ilgi düzeyleri ile bilimsel değerlere ulaşma
düzeylerinin orta düzeyde olduğu, fen konularına yönelik ilgi düzeylerinin cinsiyet,
sınıf düzeyi, anne-baba eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılık olduğu,
bilimsel değerlere ulaşma düzeyinin cinsiyet değişkeni açısından anlamlı fark
bulunmadığı fakat sınıf düzeyi ve anne-baba eğitim durumuna göre anlamlı farklılık
olduğu, fen konularına yönelik ilgi ile bilimsel değerler arasında orta düzeyde
pozitif yönlü bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu bulgular doğrultusunda
aşağıdaki önerilere yer verilmiştir.Fen bilimleri ders kitaplarında bilimsel değerleri
kazandırmayı amaçlayan kavram, hikâye, etkinliklere yer verilmelidir. İlgi ve merak
duyulan konuları öğrenmede daha başarılı olabilme sonucu düşünüldüğünde fen
konularına yönelik ilgi düzeyini arttıracak çalışmalar yapılabilir