Özet:
DÖNÜŞTÜRÜLMÜŞ SINIFLARDA OYUNLAŞTIRMANIN
MATEMATİK BAŞARISINA, GÜDÜLENME VE ÖĞRENME
STRATEJİLERİNE OLAN ETKİSİ
Fatma PEHLİVAN
Yüksek Lisans Tezi, Matematik Eğitimi Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Taner ARABACIOĞLU
2020, 133 sayfa
Çalışmanın amacı dönüştürülmüş sınıf modelinde, oyunlaştırma öğelerinin
kullanımının 9. Sınıf Matematik dersi kümeler konusunda öğrencilerin akademik
başarı ile güdülenme ve öğrenme stratejilerine olan etkisini incelemektir.
Araştırma 2019-2020 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Aydın ili Efeler ilçesinde
bir Meslek Lisesinde iki farklı şubede öğrenim gören 9. sınıf toplam 38 öğrenci ile
matematik dersi “Kümeler’’ konusunda 5 hafta boyunca yürütülmüştür. Deney
grubu öğrencileri ile dönüştürülmüş sınıf modeli ile birlikte oyunlaştırma
etkinlikleri, kontrol grubunda sadece dönüştürülmüş sınıf modeli işe koşulmuştur.
Çalışmada oyunlaştırmanın öğrenci başarısına, güdülenmeye ve öğrenme
stratejilerine olan etkisini belirlemek üzere ön test-son test kontrol gruplu yarı
deneysel desen kullanılmıştır. Uygulama sürecinde araştırmacı tarafından ders
videoları çekilmiş, bu videolar Eğitim Bilişim Ağı (EBA) ve WhatsApp’da
oluşturulan gruplar aracılığıyla öğrencilere ders öncesinde gönderilmiştir.
Öğrenciler sınıfa geldiğinde ise araştırmacı tarafından hazırlanan gerçek yaşam
problemlerini oyunlaştırma etkinlikleri ile birlikte grup çalışması şeklinde
çözmeye çalışmışlardır. Verilerinin analizinde parametrik olmayan analizlerden
Mann-Whitney U ve Wilcoxon testleri kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda
deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin akademik başarı ve güdülenme
düzeylerinde anlamlı farklılık bulunamamıştır. Öğrenme stratejileri açısından ise
eleştirel düşünme ve akran işbirliği alt boyutlarında deney grubu lehine anlamlı
farklılıklara ulaşılmıştır.