dc.contributor.advisor |
Ulusan, Serhan |
|
dc.contributor.author |
Dinamit, Duygu |
|
dc.date.accessioned |
2021-09-09T13:08:01Z |
|
dc.date.available |
2021-09-09T13:08:01Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4178 |
|
dc.description.abstract |
ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN MATEMATİKSELİSPAT
YAPMA SÜREÇLERİNİN İNCELENMESİ
Duygu DİNAMİT
Yüksek Lisans Tezi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Serhan ULUSAN
2020, 134 sayfa
Bu araştırmada, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Gaziantep ilindeki bir Bilim ve
Sanat Merkezine (BİLSEM’e) devam eden üstün yetenekli 11. sınıf öğrencilerin
matematiksel ispat yapma süreçlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırma ölçüt
örnekleme yöntemi ile belirlenen öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Çalışma
grubuna katılım ölçütü olarak; öğrencilerin BİLSEM’e devam süreleri, İspat
Görüşme Formundan ve İspat Tutum Ölçeğinden elde edilen veriler, matematik
öğretmenlerinin öğrencilerin başarılarına yönelik görüşleri esas alınmıştır.
Araştırmanın örneklemini belirlemek için yirmi beş öğrenciye ‘İspat Görüşme
Formu’ ve ‘İspat Tutum Ölçeği’ uygulanmıştır. Görüşme formundan ve tutum
ölçeğinden elde edilen veriler ve öğretmenlerinin görüşleri göz önünde
bulundurularak klinik görüşme için beş öğrenci seçilmiştir. Öğrencilerin ispat
yapma süreçlerinin incelenmesi için araştırmacı tarafından hazırlanan ‘İspat Klinik
Görüşme Formu’ uygulanmıştır. Klinik görüşmelerden elde edilen veriler,
betimsel analiz tekniği ile Polat’ın (2018) analiz süreci aşamalarına göre analiz
edilmiştir. Öğrenciler genel olarak ispatı anlayabilmiş ancak ispata yönelik yanlış
ya da eksik yaklaşımlarda bulunmuş, uygun strateji geliştirmekte zorlanarak ispat
sürecine dair açıklamalar yapamamışlardır. Elde edilen bulgulara göre üstün
yetenekli öğrencilerin ispat yapma yeterlikleri bazında ispata yönelik bilgi/görüş
ve tutuma sahip oldukları ancak ispat yapma sürecine dair
becerilerinin/davranışlarının yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
ÖZET..................................................................................................................... vii
ABSTRACT............................................................................................................ix
ÖNSÖZ ...................................................................................................................xi
KISALTMALAR DİZİNİ................................................................................... xvii
ŞEKİLLER DİZİNİ...............................................................................................xix
TABLOLAR DİZİNİ .......................................................................................... xxii
EKLER DİZİNİ...................................................................................................xxiv
1 . GİRİŞ ..................................................................................................................1
1.1 . Problem Durumu..........................................................................................1
1.2 . Araştırmanın Amacı .....................................................................................3
1.3 . Araştırmanın Önemi.....................................................................................3
1.4 . Problem Cümlesi..........................................................................................6
1.4.1 . Alt Problemler.......................................................................................6
1.5 . Sayıltılar.......................................................................................................6
1.6 . Sınırlılıklar ...................................................................................................7
1.7 . Tanımlar.......................................................................................................7
1.8 . Teorik Çerçeve .............................................................................................8
1.8.1 . Üstün Yeteneklilik.................................................................................8
1.8.1.1 . Zekâ Kavramı.................................................................................8
1.8.1.2 . Üstün Yetenek Kavramları...........................................................10
1.8.1.3 . Üstün Yeteneklilik Kuramları ..................................................... 12
1.8.1.4 . Üstün Yetenekli Bireylerin Eğitimi............................................. 16
1.8.1.5 . Matematikte Üstün Yeteneklilik.................................................. 20
1.8.2 . İspat .................................................................................................... 24
1.8.2.1 . İspat Kavramı .............................................................................. 24
1.8.2.2 . Matematiksel İspat....................................................................... 26
1.8.2.3 . Matematiksel İspat Yöntemleri ................................................... 31
1.8.2.4 . Matematikte İspatın Önemi ......................................................... 34
1.8.2.5 . Öğretim Programlarında İspatın Rolü ve Önemi......................... 35
1.9 . Kuramsal Çerçeve ..................................................................................... 38
1.9.1 . Boero’nun Modeli .............................................................................. 39
1.9.2 . Heinze ve Reiss’in Modeli ................................................................. 40
2 . KAYNAK ÖZETLERİ..................................................................................... 45
3 . MATERYAL VE YÖNTEM ........................................................................... 49
3.1 . Araştırmanın Modeli ................................................................................. 49
3.2 . Çalışma Grubu........................................................................................... 49
3.3 . Verilerin Toplanması................................................................................. 51
3.4 . Veri Toplama Araçları............................................................................... 53
3.4.1 . İspat Görüşme Formu......................................................................... 53
3.4.2 . İspat Tutum Ölçeği............................................................................. 53
3.4.3 . İspat Klinik Görüşme Formu.............................................................. 54
xv
3.5 . Uygulama Süreci........................................................................................56
3.5.1 . Pilot Uygulama....................................................................................56
3.5.2 . Asıl Uygulama.....................................................................................57
3.6 . Veri Analizi................................................................................................57
3.7 . Araştırmanın Geçerliği ve Güvenirliği.......................................................60
4 . BULGULAR.....................................................................................................62
4.1 . Birinci Alt Probleme Ait Bulgular .............................................................62
4.2 . İkinci Alt Probleme Ait Bulgular...............................................................64
4.3 . Üçüncü Alt Probleme Ait Bulgular............................................................65
4.3.1 . Birinci soruya ait bulgular ve yorumlar ..............................................66
4.3.2 . İkinci soruya ait bulgular ve yorumlar ................................................71
4.3.3 . Üçüncü soruya ait bulgular ve yorumlar.............................................76
4.3.4 . Dördüncü soruya ait bulgular ve yorumlar..........................................81
4.3.5 . Beşinci soruya ait bulgular ve yorumlar..............................................86
4.3.6 . Altıncı soruya ait bulgular ve yorumlar ..............................................91
5 . TARTIŞMA VE SONUÇ................................................................................100
KAYNAKLAR ....................................................................................................110
EKLER.................................................................................................................124
ÖZGEÇMİŞ .........................................................................................................134 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
: Matematiksel İspat, İspat Yapma, İspat Süreci, Üstün Yetenekli Öğrenci |
tr_TR |
dc.title |
ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN MATEMATİKSEL İSPAT YAPMA SÜREÇLERİNİN İNCELENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI |
tr_TR |