Özet:
ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN MATEMATİKSELİSPAT
YAPMA SÜREÇLERİNİN İNCELENMESİ
Duygu DİNAMİT
Yüksek Lisans Tezi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Serhan ULUSAN
2020, 134 sayfa
Bu araştırmada, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Gaziantep ilindeki bir Bilim ve
Sanat Merkezine (BİLSEM’e) devam eden üstün yetenekli 11. sınıf öğrencilerin
matematiksel ispat yapma süreçlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırma ölçüt
örnekleme yöntemi ile belirlenen öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Çalışma
grubuna katılım ölçütü olarak; öğrencilerin BİLSEM’e devam süreleri, İspat
Görüşme Formundan ve İspat Tutum Ölçeğinden elde edilen veriler, matematik
öğretmenlerinin öğrencilerin başarılarına yönelik görüşleri esas alınmıştır.
Araştırmanın örneklemini belirlemek için yirmi beş öğrenciye ‘İspat Görüşme
Formu’ ve ‘İspat Tutum Ölçeği’ uygulanmıştır. Görüşme formundan ve tutum
ölçeğinden elde edilen veriler ve öğretmenlerinin görüşleri göz önünde
bulundurularak klinik görüşme için beş öğrenci seçilmiştir. Öğrencilerin ispat
yapma süreçlerinin incelenmesi için araştırmacı tarafından hazırlanan ‘İspat Klinik
Görüşme Formu’ uygulanmıştır. Klinik görüşmelerden elde edilen veriler,
betimsel analiz tekniği ile Polat’ın (2018) analiz süreci aşamalarına göre analiz
edilmiştir. Öğrenciler genel olarak ispatı anlayabilmiş ancak ispata yönelik yanlış
ya da eksik yaklaşımlarda bulunmuş, uygun strateji geliştirmekte zorlanarak ispat
sürecine dair açıklamalar yapamamışlardır. Elde edilen bulgulara göre üstün
yetenekli öğrencilerin ispat yapma yeterlikleri bazında ispata yönelik bilgi/görüş
ve tutuma sahip oldukları ancak ispat yapma sürecine dair
becerilerinin/davranışlarının yetersiz olduğu sonucuna ulaşılmıştır.