dc.contributor.advisor |
Özsoy, Nesrin |
|
dc.contributor.author |
Bozkurt Macit, Burcu |
|
dc.date.accessioned |
2021-09-09T12:56:57Z |
|
dc.date.available |
2021-09-09T12:56:57Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4175 |
|
dc.description.abstract |
6. SINIF MATEMATİK ÖĞRETİM PROGRAMIYLA
BÜTÜNLEŞTİRİLMİŞ DEĞERLER EĞİTİMİNİN YARATICI
DRAMA YÖNTEMİYLE ETKİLİLİĞİNİN İNCELENMESİ
Burcu BOZTÜRK MACİT
Yüksek Lisans Tezi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Prof. Dr. Nesrin ÖZSOY
2020, 104 Sayfa
Bu araştırmanın temel amacı, değerler ve yaratıcı drama temelli matematik
öğretim tasarısının 6.sınıf öğrencilerinde “adil olma ve sorumluluk” testi ve
cebirsel ifadeler başarı testi puanlarına etkisini belirlemektir. Araştırmada öntest sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma, 2019-2020
eğitim öğretim yılı 1. döneminde Aydın ili Didim ilçesinde yer alan bir devlet
ortaokulundaki iki 6.sınıf şubesinden oluşmaktadır. Homojen olmak koşuluyla
deney grubunda n=26 kontrol grubunda ise n=27 öğrenci ile çalışma grubu
oluşturulmuştur. Araştırmada Çetin-Balcı (2009) tarafından geliştirilen “Adil
Olma Ölçeği” Doğan (2014) tarafından geliştirilen “Sorumluluk Ölçeği”
kullanılmıştır. Öte yandan araştırmada kullanılmak üzere “Cebirsel İfadeler
Akademik Başarı Testi” geliştirilmiştir. Araştırmanın analizlerinin
çözümlenmesinde t-testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; deney grubunda yer
alan öğrencilerin adil olma, sorumluluk sahibi olma ve cebirsel ifadeler akademik
başarı testi puanlarında bir artışın meydana geldiği sonucuna ulaşılmıştır |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI.............................................................................. iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ................................................................v
ÖZET…................................................................................................................. vii
ABSTRACT............................................................................................................ix
ÖNSÖZ ...................................................................................................................xi
KISALTMALAR VE SİMGELER DİZİNİ........................................................ xvii
ŞEKİLLER DİZİNİ...............................................................................................xix
ÇİZELGELER DİZİNİ .........................................................................................xxi
EKLER DİZİNİ.................................................................................................. xxiii
1. GİRİŞ ...................................................................................................................1
1.1. Problem Durumu...............................................................................................1
1.2. Araştırmanın Amacı ..........................................................................................4
1.3. Araştırmanın Önemi..........................................................................................5
1.4. Problem Cümlesi...............................................................................................6
1.5. Alt Problemler...................................................................................................6
1.6. Araştırmanın Varsayımları................................................................................6
1.7. Araştırmanın Sınırlılıkları .................................................................................6
1.8. Tanımlar............................................................................................................7
2. KAYNAK ÖZETLERİ ........................................................................................8
2.1. Değer Kavramı ..................................................................................................8
2.1.1. Bilim Dalları ve Değerler.............................................................................10
2.1.1.1. Psikoloji ve değerler..................................................................................11
2.1.1.2. Felsefe ve değerler ....................................................................................11
2.1.1.3. Sosyoloji ve değerler.................................................................................13
2.1.2. Değerlerin Sınıflandırılması.........................................................................14
xiv
2.1.3. Değerler Eğitimi.......................................................................................... 16
2.1.3.1. Değerler eğitiminde yaklaşımlar .............................................................. 17
2.1.3.2. Değerlerin doğrudan öğretimi: Değerleri telkin etmek ............................ 18
2.1.3.3. Değerleri belirginleştirme yaklaşımı (açıklama) ...................................... 19
2.1.3.4. Değer analizi yaklaşımı ............................................................................ 20
2.1.3.5. Bütüncül yaklaşım, Kolhberg’in adil topluluk okulları (Ahlakî
Muhakeme) ................................................................................................. 20
2.1.3.6. Değerler eğitiminde gizilgüç: Örtük programı ......................................... 21
2.1.3.7. Karakter eğitimi........................................................................................ 22
2.1.4. Türkiye’de Matematik Dersi Öğretim Programlarında Değerler Eğitimi ... 23
2.1.4.1. Matematik öğretimi .................................................................................. 23
2.1.4.2. Matematik dersi öğretim programında değerler eğitimi........................... 25
2.1.4.3. Matematik dersinde cebir öğretimi........................................................... 26
2.2. Yaratıcı Drama ............................................................................................... 28
2.2.1. Yaratıcı Dramanın Aşamaları...................................................................... 29
2.2.1.1. Isınma-Hazırlık......................................................................................... 29
2.2.1.2. Canlandırma ............................................................................................. 30
2.2.1.3. Değerlendirme-Tartışma........................................................................... 31
2.2.2. Eğitimde Yaratıcı Drama............................................................................. 31
2.2.3. Yaratıcı Drama ve Matematik Öğretimi...................................................... 33
2.3. İlgili Araştırmalar........................................................................................... 34
2.3.1. Yurt İçi İlgili Araştırmalar........................................................................... 34
2.3.2. Yurt Dışı Yapılan Çalışmalar...................................................................... 37
3. MATERYAL VE YÖNTEM ............................................................................ 41
3.1. Araştırmanın Modeli ...................................................................................... 41
3.2. Çalışma Grubu................................................................................................ 41
3.3. Veri Toplama Araçları.................................................................................... 42
xv
3.3.1. Adil Olma ve Sorumluluk Ölçeği.................................................................42
3.3.2. Cebirsel İfadeler Başarı Testi.......................................................................43
3.4. Verilerin Toplanması.......................................................................................47
3.4.1. Öğretim Programının Geliştirilmesinde Temel Alınan Değerler Eğitimi
Yaklaşımı.....................................................................................................47
3.4.2. Ders Planı.....................................................................................................48
3.4.3. İşlem Basamakları........................................................................................49
3.5. Verilerin Analizi..............................................................................................50
4. BULGULAR......................................................................................................55
4.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar........................................55
4.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar..........................................59
4.3. Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar.......................................63
5. TARTIŞMA VE SONUÇ...................................................................................65
5.1. Öneriler ...........................................................................................................68
KAYNAKLAR ......................................................................................................71
EKLER...................................................................................................................83
ÖZGEÇMİŞ .........................................................................................................105 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Adil Olma, Sorumluluk, Cebirsel İfadeler, Başarı Testi. |
tr_TR |
dc.title |
6. SINIF MATEMATİK ÖĞRETİM PROGRAMIYLA BÜTÜNLEŞTİRİLMİŞ DEĞERLER EĞİTİMİNİN YARATICI DRAMA YÖNTEMİYLE ETKİLİLİĞİNİN İNCELENMESİ |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI |
tr_TR |