dc.contributor.advisor |
Armağan, Ece |
|
dc.contributor.author |
Bayram, Abdullah |
|
dc.date.accessioned |
2021-09-09T07:24:58Z |
|
dc.date.available |
2021-09-09T07:24:58Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4169 |
|
dc.description.abstract |
ÇOKULUSLU FĠRMALARIN GLOKAL PAZARLAMA STRATEJĠLERĠ: COCA COLA TÜRKĠYE ÖRNEĞĠ
Abdullah BAYRAM
Yüksek Lisans Tezi, ĠĢletme Anabilim Dalı
Tez DanıĢmanı: Doc. Dr. Ece ARMAĞAN
2020, XII + 112 sayfa
Günümüzde çokuluslu firmalar, farklı ülkelerde baĢarılı olabilmek için o ülkelerdeki
tüketicilerin istek ve beklentilerine uygun hareket etmelidir. Bu duruma paralel olarak
ortaya çıkan glokal pazarlama anlayıĢı, çokuluslu ölçekte faaliyet gösteren iĢletmelerin yerel
değerleri dikkate alarak pazarlama faaliyetlerini sürdürmesini ifade etmektedir. Çokuluslu
firmaların glokal pazarlama stratejilerinin incelenmesi ve Coca-Cola‟nın Türkiye'deki
glokal pazarlama stratejilerinin araĢtırılması çalıĢmanın amacını oluĢturmaktadır. ÇalıĢmada
nitel araĢtırma yöntemlerinden mülakat kullanılmıĢ, Coca-Cola‟da yönetici pozisyonunda
görev yapan, uluslararası pazarlama konularına hakim bir uzmanla görüĢme
gerçekleĢtirilmiĢtir. Elde edilen sonuçlara göre The Coca-Cola Company‟nin Türkiye
vizyonu, sektöründe akla ilk gelen, en çok tercih edilen marka olmaktır ve baĢarılı glokal
pazarlama stratejileriyle marka bunu baĢarmıĢtır. The Coca-Cola Company‟nin glokal
pazarlama stratejileri gereğince Türkiye'de çok kültürlü yapı, damak tadı, demografik yapı
gibi konuları öne çıkardığı sonucunun elde edildiği çalıĢmada halkın değerleri ve
hassasiyetlerinin dikkate alındığı belirlenmiĢtir. ÇalıĢmada ulaĢılan sonuçlara göre The
Coca-Cola Company, glokal pazarlama stratejileri gereğince Türkiye'de sosyal sorumluluk
projelerine önem vermekte, çok sayıda sosyal sorumluluk projesine katılmakta, bazılarına
ise öncü olmaktadır. ġirkette yönetici olarak görev yapan katılımcının verdiği yanıtlarla bu
sonuçların elde edilmesi çalıĢmanın sınırlılıkları kapsamında yer almaktadır. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
ĠÇĠNDEKĠLER
ÖZET .....................................................................................................................................iv
ABSTRACT............................................................................................................................ v
ÖNSÖZ ..................................................................................................................................vi
ĠÇĠNDEKĠLER....................................................................................................................vii
TABLOLAR DĠZĠNĠ............................................................................................................. x
ġEKĠLLER DĠZĠNĠ..............................................................................................................xi
EKLER DĠZĠNĠ...................................................................................................................xii
1. BÖLÜM .............................................................................................................................. 1
GĠRĠġ...................................................................................................................................... 1
1.1. ÇalıĢmanın Amacı......................................................................................................3
1.2. ÇalıĢmanın Problemi..................................................................................................3
1.3. ÇalıĢmanın Yöntemi ..................................................................................................3
1.4. ÇalıĢma Planı .............................................................................................................4
1.5. ÇalıĢmanın Literatüre Olası Katkıları ........................................................................4
2. BÖLÜM .............................................................................................................................. 5
ÇOKULUSLU FĠRMALAR VE PAZARLAMA STRATEJĠLERĠ................................. 5
2.1. Çokuluslu Firmalar ....................................................................................................5
2.1.1. KüreselleĢme ve Çokuluslu Firmaların Ortaya Çıkması ..................................5
2.1.2. Çokuluslu Firmaların Organizasyon Yapıları ..................................................9
2.1.3. Çokuluslu Firmaların Özellikleri....................................................................10
2.1.4. Çokuluslu Firmaların Faaliyetlerini Etkileyen Faktörler ...............................13
2.1.5. Çokuluslu Firmaların Stratejileri....................................................................14
2.1.6. Çokuluslu Firmaların Etkileri.........................................................................17
2.1.6.1. Olumlu Etkileri .....................................................................................17
2.1.6.2. Olumsuz Etkileri...................................................................................17
2.1.7. Çokuluslu Firmaların Dünyadaki Yeri ve Önemi ..........................................19
viii
2.2. Pazarlama Stratejileri ...............................................................................................21
2.2.1. Pazarlamanın GeliĢimi ve DeğiĢen Pazarlama AnlayıĢı ................................21
2.2.2. Pazarlama Stratejilerinin GeliĢimi..................................................................23
2.2.3. Pazarlama Stratejilerini Etkileyen Faktörler ..................................................25
2.2.4. Pazarlama Stratejilerinden Beklentiler...........................................................27
2.3. Çokuluslu Firmalarda Pazarlama Stratejileri ...........................................................29
3. BÖLÜM ............................................................................................................................ 32
GLOKAL PAZARLAMA KAVRAMSAL ÇERÇEVE................................................... 32
3.1. GlokalleĢme Kavramı ve ĠĢletme Fonksiyonları Üzerindeki Etkileri......................32
3.1.1. Yönetim Fonksiyonu Üzerindeki Etkiler........................................................33
3.1.2. Üretim Fonksiyonu Üzerindeki Etkiler ..........................................................33
3.1.3. Finansman Fonksiyonu Üzerindeki Etkiler....................................................33
3.1.4. Ġnsan Kaynakları Fonksiyonu Üzerindeki Etkiler..........................................34
3.1.5. Pazarlama Fonksiyonu Üzerindeki Etkiler.....................................................34
3.2. Glokal Pazarlama Tanımı.........................................................................................34
3.3. Glokal Pazarlamanın Tarihi GeliĢimi.......................................................................35
3.4. Glokal Pazarlamanın Özellikleri..............................................................................37
3.5. Glokal Pazarlamayı Etkileyen Faktörler..................................................................39
3.5.1. Ekonomik Faktörler........................................................................................39
3.5.2. Rekabetle Ġlgili Faktörler................................................................................40
3.5.3. Politik Faktörler..............................................................................................41
3.5.4. Sosyokültürel Faktörler ..................................................................................41
3.6. Glokal Pazarlama Karması.......................................................................................43
3.7. Glokal Pazarlama Stratejileri ve Kapsamı ...............................................................47
3.8. Glokal Pazarlama Stratejilerinin Özellikleri ............................................................50
3.9. Glokal Pazarlama ve YerelleĢtirme..........................................................................53
ix
4. BÖLÜM ............................................................................................................................ 54
GEREÇ VE YÖNTEM (UYGULAMA: COCA-COLA’NIN GLOKAL PAZARLAMA
STRATEJĠLERĠ)................................................................................................................. 54
4.1. AraĢtırmanın Amacı.................................................................................................54
4.2. AraĢtırmanın Problemi.............................................................................................54
4.4. AraĢtırmanın Evren ve Örneklemi ...........................................................................56
4.5. Verilerin Analizi.......................................................................................................56
4.6. Bulgular....................................................................................................................56
4.7. Mülakat Cevaplarının Yorumu ................................................................................92
5. TARTIġMA VE SONUÇ ................................................................................................ 94
6. KAYNAKÇA.................................................................................................................... 99
7. EKLER ........................................................................................................................... 107
7.1. EK 1: AraĢtırma Kapsamında Sorulan Sorular......................................................107
7.2. EK 2: ĠĢletme Hakkında Genel Bilgi .....................................................................109
ÖZGEÇMĠġ ....................................................................................................................... 113 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Çokuluslu firmalar, Global firmalar, Pazarlama stratejileri, Glokal pazarlama, Türkiye, The Coca-Cola Company, Coca-Cola. |
tr_TR |
dc.title |
ÇOKULUSLU FĠRMALARIN GLOKAL PAZARLAMA STRATEJĠLERĠ: COCA-COLA TÜRKĠYE ÖRNEĞĠ |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNĠVERSĠTESĠ SOSYAL BĠLĠMLER ENSTĠTÜSÜ ĠġLETME ANABĠLĠM DALI |
tr_TR |