Özet:
ÇOKULUSLU FĠRMALARIN GLOKAL PAZARLAMA STRATEJĠLERĠ: COCA COLA TÜRKĠYE ÖRNEĞĠ
Abdullah BAYRAM
Yüksek Lisans Tezi, ĠĢletme Anabilim Dalı
Tez DanıĢmanı: Doc. Dr. Ece ARMAĞAN
2020, XII + 112 sayfa
Günümüzde çokuluslu firmalar, farklı ülkelerde baĢarılı olabilmek için o ülkelerdeki
tüketicilerin istek ve beklentilerine uygun hareket etmelidir. Bu duruma paralel olarak
ortaya çıkan glokal pazarlama anlayıĢı, çokuluslu ölçekte faaliyet gösteren iĢletmelerin yerel
değerleri dikkate alarak pazarlama faaliyetlerini sürdürmesini ifade etmektedir. Çokuluslu
firmaların glokal pazarlama stratejilerinin incelenmesi ve Coca-Cola‟nın Türkiye'deki
glokal pazarlama stratejilerinin araĢtırılması çalıĢmanın amacını oluĢturmaktadır. ÇalıĢmada
nitel araĢtırma yöntemlerinden mülakat kullanılmıĢ, Coca-Cola‟da yönetici pozisyonunda
görev yapan, uluslararası pazarlama konularına hakim bir uzmanla görüĢme
gerçekleĢtirilmiĢtir. Elde edilen sonuçlara göre The Coca-Cola Company‟nin Türkiye
vizyonu, sektöründe akla ilk gelen, en çok tercih edilen marka olmaktır ve baĢarılı glokal
pazarlama stratejileriyle marka bunu baĢarmıĢtır. The Coca-Cola Company‟nin glokal
pazarlama stratejileri gereğince Türkiye'de çok kültürlü yapı, damak tadı, demografik yapı
gibi konuları öne çıkardığı sonucunun elde edildiği çalıĢmada halkın değerleri ve
hassasiyetlerinin dikkate alındığı belirlenmiĢtir. ÇalıĢmada ulaĢılan sonuçlara göre The
Coca-Cola Company, glokal pazarlama stratejileri gereğince Türkiye'de sosyal sorumluluk
projelerine önem vermekte, çok sayıda sosyal sorumluluk projesine katılmakta, bazılarına
ise öncü olmaktadır. ġirkette yönetici olarak görev yapan katılımcının verdiği yanıtlarla bu
sonuçların elde edilmesi çalıĢmanın sınırlılıkları kapsamında yer almaktadır.