Özet:
İLKOKUL YÖNETİCİLERİNE VE SINIF ÖĞRETMENLERİNE GÖRE
SURİYELİ SIĞINMACI ÖĞRENCİLERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR
VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Gizem ALKALAY
Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Tez Danışmanları Prof. Dr. Ali Rıza ERDEM
Doç. Dr. Bilgen KIRAL
Bu araştırmanın amacı, İstanbul İli Beyoğlu İlçesindeki bir devlet okulunda eğitim
gören Suriyeli sığınmacı öğrencilerin yaşadıkları eğitim sorunlarını ilkokul yöneticileri ve
sınıf öğretmenlerinin görüşleri ışığında ele almaktır. Araştırmanın yürütülmesinde, nitel
araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Nitel yöntemle yürütülen
araştırmanın çalışma grubunu İstanbul İli Beyoğlu İlçesindeki bir ilkokulda görev yapan 12
sınıf öğretmeni ve 2 ilkokul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu
oluşturulurken ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Ölçüt örnekleme yöntemiyle
araştırmanın amacına uygun olarak İstanbul İli Beyoğlu ilçesinde yer alan ilkokullardan en
fazla Suriyeli öğrenci sayısına sahip olan okul tercih edilmiştir. Çalışma grubunun
belirlenmesinde kullanılan bir diğer ölçüt görüşme yapılacak olan ilkokul yöneticileri ve sınıf
öğretmenlerinin en az 4 yıl yabancı uyruklu öğrencilere eğitim vermiş olmasıdır.
Araştırmada verilerin toplanmasında görüşme ve gözlem tekniği kullanılmıştır.
Görüşmelerde, araştırmacı tarafından geliştirilen ve uzman görüşü alınan yarı yapılandırılmış
görüşme formu kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formunda ilkokul yöneticileri ve
sınıf öğretmenlerine 11 soru sorulmuştur. Araştırmada, gözlem türlerinden yapılandırılmamış
gözlem tekniği kullanılmış olup, katılımcı rolü bakımından katılımcı olmayan gözlemci türü
tercih edilmiştir. Nitel verilerin analizinde içerik analizi yöntemi uygulanmıştır.
İlkokul yöneticileri ve sınıf öğretmenleriyle yapılan görüşmeler sonunda araştırmanın
alt problemlerini açıklamak amacıyla ana temalar oluşturulmuştur. Elde edilen verilerin
ışığında Suriyeli sığınmacı öğrencilerin eğitim süreçlerinde karşılaştıkları sorun alanlarından
önde gelen sorunun dil sorunu olduğu ortaya çıkmıştır.
viii
Diğer sorun alanları ise, eğitimsel sorunlar, veli kaynaklı sorunlar, okul-aile işbirliğine ilişkin
sorunlar ve davranışsal sorunlar şeklindedir. Çalışmada ortaya çıkan sorunların nedenleri ve
sorunlara ilişkin çözüm önerileri de irdelenmiştir.