Özet:
MEKÂNIN ÜRETİMİ, KENTSEL HAKLAR VE MEKÂNIN
PAYLAŞIMI: SİVİL HAKLAR HAREKETİ ÜZERİNE BİR
İNCELEME
Gökhan PİRLİ
Yüksek Lisans Tezi, Sosyoloji Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Emin YİĞİT
2019, XVII + 95 sayfa
Günümüzde kentler kapitalist sermayenin temel dinamiklerinin şekillendirdiği
mekânlar haline gelmiştir. Kapitalist sermayenin temel dayanağı ise sermaye
birikimdir. Üretim ve tüketimin artmasına koşut olarak varlığını daha geniş alanlara
yayan sermaye birikiminin büyük oranda kendini var ettiği mekânlar olan kentler,
metaların üretildiği alanlar olmanın ötesinde kendileri de bir meta haline gelmişlerdir.
Ulaşım ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler ve artan rekabet ile birlikte
sermaye mekândaki mesafe engeli olabildiğince hızlı bir şekilde aşmak durumunda
kalmıştır. Bu nedenle kapitalist üretim tarzı mekân üzerinde yayılmayı
gerçekleştirebilmek için kentsel mekânda uygun düzenlemelere ihtiyaç duymuştur.
Kent merkezleri arasındaki kesintisiz ulaşım sistemlerinin kurulması bu düzenlemelerin
başında gelmektedir.
Bu bağlamda kent mekânında kapitalist ideolojinin üretiminde önemli bir paya
sahip olan unsurlardan biri başta otomobil olmak üzere motorlu taşıtlardır. Otomobil,
temel işlevi olan ulaşım aracı olmaktan öte zamanla stilistik bir objeye dönüşmesinin
yanı sıra gerek kendisine ayrılan devasa bütçelerle gerekse kentin kurulmasında
merkezi öneme yerleşmesiyle, kapitalizm-kent ilişkisini anlamada kilit bir noktaya
yerleşmektedir.
Bu çalışmanın temel amacı da kapitalist sermayenin kentsel mekânı dizayn etme
biçimini tartışmak, otomobilin kent mekânın kapitalist inşasındaki rolünü ortaya
viii
koymak ve otomobil merkezli kent tasarımına karşı kent mekânının adil paylaşımını
talep eden Critical Mass Hareketi’nin, kent ve kentli hakları bağlamında dönüştürücü
bir kentsel-toplumsal hareket olarak okunmasıdır.
Buna bağlı olarak da araştırmanın sorunsalının somutlanabileceği alan olarak
Türkiye’de Critical Mass eylemlerinin düzenli olarak gerçekleştiği şehirlerden birisi
olan İzmir ili seçilmiştir.
Critical Mass eylemlerinin kent hakkı ve mekânın adil paylaşımı bağlamında
gerçekleştirdiği dönüşümlerin saptanabilmesi için nitel araştırma yöntem ve
tekniklerinden derinlemesine görüşme tekniği kullanılmıştır.
Bu araştırma sonucunda, CM eylemlerine katılan bisiklet kullanıcılarının kent
hakkı kavramı üzerinden bu hareketi bir kent hakkı mücadelesi olarak değerlendirip
değerlendirmedikleri sorgulanmıştır.
Çalışmaya yansıyan veriler ışığında çalışmanın temel savı kentlerin motorlu
taşıtlar merkezli dizayn edildiği, Critical Mass hareketinin de bu duruma çeşitli direniş
mekanizmalarıyla itiraz ederek kent hakkını ve kentin adil paylaşımını talep eden bir
yeni sosyal hareket olduğudur.