dc.contributor.advisor |
YILMAZ, HÜSEYİN |
|
dc.contributor.author |
ŞÖLEN, ŞEFİKA |
|
dc.date.accessioned |
2021-09-07T13:07:11Z |
|
dc.date.available |
2021-09-07T13:07:11Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.date.submitted |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4155 |
|
dc.description.abstract |
ĠNSAN KAYNAKLARI YÖNETĠMĠNDE, ÇALIġANLARIN
360 DERECE PERFORMANS DEĞERLENDĠRMEYE YÖNELĠK
TUTUMLARININ DEMOGRAFĠK DEĞĠġKENLER BAKIMINDAN
ĠNCELENMESĠ: MAKĠNE SEKTÖRÜNDE BĠR UYGULAMA
Şefika ŞÖLEN
Yüksek Lisans Tezi, Ekonomi ve Finans Anabilim Dalı
Danışman: Prof. Dr. Hüseyin YILMAZ
2020, XIV+ 95 sayfa
Bu araştırmada, çalışanların 360 derece performans değerlendirmeye yönelik
tutumlarının demografik değişkenleri bakımından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada
nicel tarama modelinin bir türü olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın
amacı ve kapsamı doğrultusunda Aydın ilindeki makine sektöründe faaliyet gösteren
şirketler evreni oluşturmaktadır. Aydın Ticaret Odası‟na kayıtlı makine sektöründe
faaliyette bulunan 111 firma çalışmanın evrenini oluşturmaktadır. Çalışan sayısı 100 ve üstü
olan ayrıca insan kaynakları departmanı olan 2 firma olduğu görülmüştür. Çalışanların 360
derece performans tutumlarının belirlenmesine yönelik belirlenen bu 2 firma ile yüz yüze
anket uygulanmıştır. Bu amaca yönelik olarak, örneklem grubunda bulunan çalışanların
mesleki deneyim süresi, yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu ve kurumdaki
pozisyonları 360 derece performans değerlendirmenin alt boyutları olan kurumsal
faaliyetlere ilişkin çalışan tutumu, kendi bireysel katkısına ilişkin çalışan tutumu, insan
kaynakları faaliyetlerinin etkinliğine ilişkin çalışan tutumu, geribildirimin kalitesine ilişkin
çalışan tutumu ve geribildirimin sonuçlarının kalitesine ilişkin çalışan tutumu
değerlendirilmiştir.
Çalışmanın sonucunda, 360 derece performans değerlendirme yöntemine ilişkin tutum
ölçeği alt boyutları için yapılan korelasyon analizi sonucunda genel olarak 5 alt boyut
arasında orta ve yüksek düzeyde pozitif yönlü ilişki olduğu belirlenmiştir. 360 derece
değerlendirmeye yönelik çalışan tutumlarının mesleki deneyim değişkenine göre
incelenmesi sonucunda tüm alt boyutlarda anlamlı bir farklılık görülmemiştir; tutum ölçeği
alt boyutlarının tümünde yaş değişkeni, cinsiyet değişkeni, medeni durum değişkeni, eğitim
durumu değişkeni ve kurum pozisyonu değişkenine göre anlamlı farklılık belirlenmiştir. |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
ĠÇĠNDEKĠLER
KABUL ONAY SAYFASI..................................................................................................i
BĠLĠMSEL ETĠK BĠLDĠRĠM SAYFASI............................................................................................................ iii
ÖZET.................................................................................................................................................................................................. iv
ABSTRACT...................................................................................................................................................................................
v
ÖNSÖZ..............................................................................................................................................................................................
vi
ġEKĠLLER DĠZĠNĠ.............................................................................................................xi
TABLOLAR DĠZĠNĠ ..........................................................................................................xii
EKLER DĠZĠNĠ...................................................................................................................xiii
KISALTMALAR DĠZĠNĠ...................................................................................................xiv
GĠRĠġ....................................................................................................................................1
1.BÖLÜM .............................................................................................................................2
1. ĠNSAN KAYNAKLARI YÖNETĠMĠNĠN KURAMSAL DÜZEYDE
ĠNCELENMESĠ...................................................................................................................2
1.1. İnsan Kaynakları Yönetimiyle İlgili Kavramlar ........................................................2
1.1.1. Yönetim..............................................................................................................2
1.1.2. İnsan ve Rekabet ................................................................................................4
1.2. İnsan Kaynakları Yönetiminin Kapsamı ve Tarihsel Gelişimi ..................................4
1.3.İnsan Kaynakları Yönetiminin Amaçları ve Önemi ...................................................6
1.3.1.İnsan Kaynakları Yönetiminin Amaçları ............................................................6
1.3.2.İnsan Kaynakları Yönetiminin Önemi ................................................................7
1.4.İnsan Kaynakları Yönetiminin Temel İşlevleri...........................................................8
1.4.1. İnsan Kaynakları Planlaması .............................................................................
1.4.2. Personel Bulma ve Seçimi .................................................................................9
1.4.3. İş Analizi ...........................................................................................................10
1.4.4. Eğitim ve Geliştirme .........................................................................................11
1.4.5. İşe Alıştırma (Oryantasyon) ..............................................................................12
viii
1.4.6. Kariyer Planlaması ............................................................................................12
1.4.7. Endüstriyel İlişkiler ...........................................................................................13
1.4.8. İş Güvenliği ve İşçi Sağlığı Yönetimi ...............................................................14
1.4.9. Ücretlendirme Yönetimi ve Performans ............................................................14
1.5. Personel Yönetimi İle İnsan Kaynakları Yönetimi Arasındaki Benzerlik ve
Farklar...............................................................................................................................15
2. BÖLÜM .......................................................................................................................19
2. ĠNSAN KAYNAKLARINDA PERFORMANS DEĞERLENDĠRME SÜRECĠ.......19
2.1. Performans Değerlendirme Kavramı ve Kapsamı .....................................................19
2.1.1. Performans Değerlendirme ................................................................................20
2.1.2. Performans Değerlendirmenin Amaçları ...........................................................21
2.1.3. Performans Değerlendirmenin Önemi ..............................................................21
2.2. Performans Değerlendirme Yöntemleri....................................................................22
2.2.1. Klasik Performans Değerlendirme Yöntemleri..................................................25
2.2.1.1 Kompozisyon ..............................................................................................25
2.2.1.2. Sıralama ve İkili Karşılaştırma Yöntemi....................................................25
2.2.1.3.Zorunlu Dağıtım Yöntemi ..........................................................................26
2.2.1.4 Zorunlu seçim yöntemi ...............................................................................26
2.2.1.5. Grafik Değerleme Yöntemi .......................................................................27
2.2.2. Çağdaş Performans Değerlendirme Yöntemleri ................................................28
2.2.2.1 Amaçlara Göre Değerlendirme....................................................................28
2.2.2.2 Değerlendirme Merkezleri Yöntemi ...........................................................28
2.2.2.3 Davranış Temelli Yöntem (Davranışa Dayalı Puanlama) ..........................29
2.2.2.4 Kritik Olaylar Tekniği ................................................................................29
2.2.2.5 360 Derece Performans Değerlendirme Yöntemi ......................................30
3. BÖLÜM ............................................................................................................................31
3. 360 DERECE PERFORMANS DEĞERLENDĠRME SĠSTEMĠ ...............................31
3.1. 360 Derece Performans Değerlendirme Sistemi ve İşletmelerde Uygulanması........31
ix
3.1.1. 360 Derece Performans Değerleme Sisteminin Kuramsal Düzeyde
İncelenmesi...................................................................................................................32
3.1.1.1. 360 Derece Performans Değerleme Sisteminin Tanımlanması.................32
3.1.1.2. 360 Derece Performans Değerleme Sisteminin (PDS) Kapsamı ...............34
3.1.1.3. 360 Derece Performans Değerleme Sisteminin Önemi .............................36
3.1.2. 360 Derece Performans Değerleme Sisteminin Amaçları .................................37
3.1.3. 360 Derece Performans Değerleme Sisteminin Uygulamadaki Durumu ..........38
3.2. 360 Derece Performans Değerleme Sisteminin Tasarımı ve Kaynakları ..................39
3.3. 360 Derece Performans Değerleme Sisteminin Uygulanması Süreci........................44
3.4. 360 Derece Performans Değerlendirmenin Üstün Yönleri ve Yararları....................45
3.5. 360 Derece Performans Değerlendirmenin Dezavantajları ......................................47
3.6. 360 Derece Performans Değerlendirmede Yapılabilecek Bazı Hatalar ....................48
4. BÖLÜM ............................................................................................................................55
4. 360 DERECE PERFORMANS DEĞERLENDĠRME YÖNTEMĠ ĠLE ĠLGĠLĠ
OLARAK MAKĠNE SEKTÖRÜNDE BĠR UYGULAMA.........................................55
4.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi ..................................................................................55
4.2. Araştırmanın Modeli..................................................................................................55
4.3. Evren ve Örneklem ....................................................................................................57
4.4. Araştırmaya İlişkin Hipotezler...................................................................................57
4.5. Veri Toplama Araçları ...............................................................................................58
4.6. Verilerin Analizi ........................................................................................................58
4.6.1. Normallik Testi ...........................................................................................................59
4.6.2. Güvenilirlik Analizi (Cronbach's Alpha).....................................................................60
4.6.3. Değişkenler Arası Korelasyon Analizi ........................................................................63
4.7. Çalışmanın Bulguları .................................................................................................65
4.7.1. Çalışanların Demografik Özelliklerine Yönelik Tanımlayıcı Bulgular ...........65
x
5. SONUÇ VE TARTIġMA ................................................................................................78
KAYNAKLAR .....................................................................................................................83
EKLER .................................................................................................................................92
ÖZGEÇMĠġ .........................................................................................................................95 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
İnsan Kaynakları Yönetimi, Performans, 360 Derece performans Değerlendirme. |
tr_TR |
dc.title |
İnsan kaynakları yönetiminde, çalışanların 360 derece performans değerlendirmeye yönelik tutumlarının demografik değişkenler bakımından incelenmesi: Makine sektöründe bir uygulama |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Ekonomi Finans Ana Bilim Dalı |
tr_TR |