dc.contributor.advisor |
AKYÜZ SİZGEN, Berna |
|
dc.contributor.author |
BAKLACI, Funda |
|
dc.date.accessioned |
2021-09-07T13:06:07Z |
|
dc.date.available |
2021-09-07T13:06:07Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.date.submitted |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11607/4152 |
|
dc.description.abstract |
EDİP AHMET RASİM'İN MUSİKİ YÖNÜ
Funda BAKLACI
Yüksek Lisans Tezi, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı
Tez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Berna AKYÜZ SİZGEN
2019, XIX + 154 sayfa
Ahmet Rasim Türk edebiyatının seçkin simaları arasında yer almasının yanı sıra
Türk musikisinin de önemli bir bestekârı ve güfte yazarıdır. Kaleme aldığı birçok yazısında
İstanbul'un gündelik hayatını kendine has canlı ve akıcı üslubuyla anlatan Rasim, bu hayatın
vazgeçilmez bir bölümünü oluşturan musikiyi de aynı derinlik ve samimiyetle ele almıştır.
Dönemin musiki camiasıyla iç içe bir ömür sürmüş olan Ahmet Rasim, bu alemin
bir ferdi olarak musiki ve edebiyat ikilisinden vazgeçememiş, bu rabıtanın önemi ve
derinliğinin altını eserlerinde birçok defa çizmiştir. Edebî açıdan farklı incelemelere konu
olan Ahmet Rasim, musiki açısından da büyük önem arz etmektedir. Ancak yazarın
musikişinaslığı, bu açıdan bir edebiyat tezi olarak henüz ayrı olarak incelenmemiştir.
Bu çalışma, edebiyat-musiki ortaklığını en başarılı biçimde yansıtan isimlerden biri
olduğunu düşündüğümüz Ahmet Rasim'in musiki yönünü inceleyerek klasik Türk musikisi
tarihimizde nasıl bir yerde olduğunu ortaya koymayı hedeflemektedir |
tr_TR |
dc.description.tableofcontents |
İÇİNDEKİLER
KABUL VE ONAY SAYFASI........................................................................iii
BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI....................................................... v
ÖZET ................................................................................................................vi
ABSTRACT......................................................................................................ix
ÖN SÖZ.............................................................................................................xi
EKLER DİZİNİ ............................................................................................xvii
KISALTMALAR DİZİNİ.............................................................................xvi
GİRİŞ ................................................................................................................. 1
1. BÖLÜM ......................................................................................................... 2
1. AHMET RASİM'İN YAŞADIĞI VE YAZDIĞI DÖNEM....................... 2
1.1. Ahmet Rasim Bey’in Edebî Dünyası............................................................................2
1.2. Ahmet Rasim Bey’in Yaşadığı Dönemde Musiki Dünyası..........................................6
1.2.1. Saraydaki musiki: Mehterhane’den Muzikâ-i Hümayun’a....................................6
1.2.2. Toplu Musiki Geleneği, İcrası ve Formları ...........................................................9
1.2.2.1. Küme faslı.....................................................................................................10
1.2.2.2. İncesaz toplulukları.......................................................................................11
1.2.2.3. Kabasaz takımları .........................................................................................11
1.2.3. Dâr’ül-Elhân ve İstanbul’daki Musiki Toplulukları............................................12
1.2.3.1. Terakki-i Musiki mektebi .............................................................................13
1.2.3.2. Gülşen-i Musiki mektebi ..............................................................................13
1.2.3.3. Dâr’üt-Tâlim-i Musiki ..................................................................................14
1.2.3.4. Dâr’ül-Feyz-i Musiki....................................................................................14
1.2.3.5. Üsküdar Musiki Cemiyeti.............................................................................14
1.2.3.6. Dâr’ül-Musiki-i Osmanî ...............................................................................14
xiv
2. BÖLÜM ....................................................................................................... 16
2. AHMET RASİM VE MUSİKİ.................................................................. 16
2.1. Yazarın Musiki Hayatı................................................................................................16
2.1.1. Ahmet Rasim'in İç Dünyası ve Musiki Yolculuğu..............................................16
2.1.2. Darüşşafaka'da Hoca Mehmet Zekâi Dede Efendi..............................................20
2.1.3. Ahmet Rasim'in Gençliği.....................................................................................25
2.1.4. Ahmet Rasim'in Gazetecilik Dönemi ..................................................................28
2.1.5. Güfte ve Besteleri ................................................................................................30
2.1.5.1. Ahmet Rasim'in besteleri..............................................................................30
2.1.5.2. Başka bestekârlar tarafından bestelenmiş güfteleri ......................................39
2.1.6. Musikiye Dair Hakkında Anlatılanlar .................................................................43
2.1.7. Bestekâr Torunu Osman Nihat Akın Üzerindeki Etkisi ......................................45
3. BÖLÜM ....................................................................................................... 48
3. ESERLERİNDE MUSİKİ İLE İLGİLİ UNSURLAR............................ 48
3.1. Makamlar ve Usuller ..................................................................................................48
3.2. Musiki Aletleri............................................................................................................49
3.3. Hanendeler ve Sazendeler...........................................................................................53
3.4. Saz Meclisleri ve Mekânları .......................................................................................60
3.4.1. Eski İstanbul ........................................................................................................60
3.4.2. Mesireler..............................................................................................................62
3.4.3. Kahvehaneler.......................................................................................................64
3.4.4. Diğer Eğlence Mekânları.....................................................................................66
3.5. Önemli Bestekârlardan İzler Taşıyan Kişiler..............................................................68
3.5.1. Kemâni Tatyos Efendi .........................................................................................69
3.5.2. Şevki Bey.............................................................................................................71
3.5.3. Kemençeci Vasilâki.............................................................................................72
3.5.4. Rahmi Bey ...........................................................................................................74
xv
3.5.5. Tanbûri Cemil Bey ..............................................................................................76
3.5.6. Ûdi Nevres Bey....................................................................................................76
TARTIŞMA VE SONUÇ ............................................................................... 79
KAYNAKLAR ................................................................................................ 82
EKLER............................................................................................................. 85
ÖZ GEÇMİŞ ................................................................................................. 154 |
tr_TR |
dc.language.iso |
tur |
tr_TR |
dc.publisher |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
tr_TR |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
tr_TR |
dc.subject |
Türk musikisi, İstanbul, Ahmet Rasim. |
tr_TR |
dc.title |
EDİP AHMET RASİM'İN MUSİKİ YÖNÜ |
tr_TR |
dc.type |
masterThesis |
tr_TR |
dc.contributor.department |
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ANABİLİM DAL |
tr_TR |